فرمانده سپاه عاشورا در آستانه برگزاری کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان تاکید کرد؛

ترویج فرهنگ جهاد و شهادت وظیفه همگان است

کنگره شهدای استان روز ۲۳ آذر ۱۴۰۲ با حضور فرمانده کل سپاه در تبریز برگزار می شود

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: فرمانده سپاه عاشورا با اشاره به برگزاری یادواره ۱۰ هزار شهید استان، گفت: اجرای نمایش میدانی حماسه نامیرا در این کنگره که تمام عوامل آن اعم از تهیه کننده، کارگردان، اجرای دکور، فیلمنامه نویس و بازیگران از جوانان هم استانی هستند افتخار بزرگی برای آذربایجان شرقی محسوب می گردد.

سردار “اصغر عباسقلی زاده” در نشست خبری ستاد تخصصی بسیج اقشار و متخصصین سپاه آذربایجان شرقی افزود: کنگره یادواره ۱۰ هزار شهید آذربایجان روز پنجشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۹ الی ۱۲ با حضور سرلشکر “حسین سلامی” فرمانده کل سپاه و مهمانان لشکری و کشوری در سالن ۶ هزار نفری پورشریفی تبریز برگزار می‌ شود.
وی با اشاره به اینکه نمایش حماسه نامیرا که از افتخارات استان محسوب می شود به مدت یک ساعت به نمایش گذاشته می‌ شود اضافه کرد: این نمایش در ۱۲ پرده تدارک دیده شده بود اما به دلیل محدودیت زمانی برنامه، به ۷ پرده کاهش یافت و پس از پایان کنگره به مدت ۵ روز به صورت رایگان برای شهروندان اجرا خواهد شد.
عباسقلیزاده با اشاره به اینکه اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی، پیام رسانان اصلی پیام، آثار و وصایای شهدا به نسل‌های فعلی و آینده هستند اضافه کرد: این قشر تکلیف سنگین و زینبی‌ واری برای انتقال افتخارات کربلای ایران بر عهده دارند.
فرمانده سپاه عاشورا با اشاره به ابراز رضایت رهبر انقلاب از برنامه‌ های یادواره ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی اذعان کرد: در برگزاری این یادواره، نهادها، ارگان‌ های دولتی و سازمان‌ها در قالب ۲۳ کمیته همکاری کرده و قرار است با ایجاد دبیرخانه دائمی کنگره شهدای هر استان، فعالیت‌ ها تداوم یابد.
وی یادآور شد: برای اجرای این یادواره حجم زیادی از آثار مرتبط در قالب فیلم، مستند، صوت و خاطره شفاهی در خصوص ایثار شهدا در ۱۰۰ هزار ساعت وجود دارد که نیاز به بازآفرینی به صورت مکتوب، تصاویر، تولید محتوا، انیمیشن، تیزر، کلیپ، فیلم، مستند دارد.
عباسقلیزاده تاکید کرد: با دایر شدن دبیرخانه دائمی کنگره، هر ۳ تا ۵ سال یکبار، کنگره شهدا و تداوم راه آنان و عمل به وصایای شهدا در هر استان برگزار می‌ شود که باید رسانه‌ها نیز برگزاری این کنگره را جزو مطالبات خود قرار دهند.
فرمانده سپاه عاشورا ادامه داد: به همین مناسبت، اسناد و سرگذشت ۸ هزار و ۱۱۲ شهید، ۴ هزار برگ سند دفاع مقدس، ۵ هزار و ۳۱۲ آرشیو فاخر، ۴ هزار دقیقه تاریخ شفاهی، ۳۵۰ هزار فریم و قطعه عکس و ۱۱۰ هزار ساعت مکالمات بی سیمی جمع آوری شده و همچنین با خانواده ۸ هزار شهید دیدار شده است.
وی در پایان با انتقاد از نبود یک سالن سرپوشیده با گنجایش بیش از ۴ هزار نفر در وسط شهر تبریز خاطرنشان کرد: به دلیل نبود شرایط لازم در مصلی اعظم تبریز نیز مجبور شدیم برنامه کنگره را در سالن پورشریفی تبریز برگزار نماییم که آن هم گنجایش ۴ هزار نفر را در بر خواهد گرفت.

◾️یاد و خاطره شهدا با ترویج فرهنگ جهاد و شهادت انجام می گیرد

در بخش دیگری از این نشست، معاون فرهنگی سپاه عاشورا نیز گفت: در حاشیه کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌ شرقی، کارگاه تولید پوستر، کارگاه هنرهای تجسمی، کاروان فرهنگی و هنری نسل عاشورا، فراخوان گروه تئاتر، جشنواره تولیدات رسانه‌ ای، جشنواره‌ تولیدات فضای مجازی، جشنواره تئاتر، جشنواره علمی و تخصصی، بازسازی عملیات برگزار شده است.
غلامرضا سیفی ادامه داد: در این کنگره اسناد و سرگذشت شهدا جمع‌ آوری شده و ۴ هزار برگ سند دفاع مقدس، ۵ هزار و ۳۱۲ آرشیو فاخر، ۵ هزار و ۳۱ تاریخ شفاهی، ۳۵۰ هزار فریم و قطعه عکس و ۱۱۰ هزار ساعت مکالمات بی‌ سیمی گردآوری شده است.
وی ادامه داد: در حوزه سرکشی به خانواده شهدا، از ۸ هزار خانواده دیدار شده است و با برگزاری یادواره شهدا در ۷۰۰ روستا، ۵۷۱ مسجد و ۱۸۰ مورد مراسم آبروی محله سعی شده تا به هر نحو ممکن در خصوص یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ جهاد و شهادت اقدامات لازم انجام گیرد.
سیفی یادآور شد: حدود ۳ هزار قطعه تصاویر شهدا به همراه ۲۰ اِلِمان شهری نصب شده اند و با تعبیه ۱۵۰ لایت باکس تصاویر شهدا، ۱۰ قطعه نقاشی دیواری، ۲۰۰ قطعه دیوارنویسی جهاد و شهادت، یکهزار و ۵۰۰ بیلبورد و تألیف ۹۵ جلد کتاب ۵ جلد آن به زبان ترکی آذربایجانی و استانبولی ترجمه شده است.
معاون فرهنگی سپاه عاشورا خاطرنشان کرد: تولیدات چند رسانه‌ ای اعم از ۱۰ سرود، ۱۰ قسمت مستند شهدای مدافع حرم، ۲۰ قسمت مستند توسط فراخوان، ۳۰ جلد کتاب صوتی و رونمایی از بازی رو میزی از دیگر برنامه‌ های جانبی کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.