اهمیت حضور منطقه آزاد ارس در نمایشگاه تخصصی اوراسیا زیر ذره بین "عصرآزادی"

سلامِ ایران از مرز نوردوز به اوراسیا

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
منطقه آزاد ارس ARAS به عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد ایران با قرار گرفتن در مجاورت کشورهای آذربایجان و ارمنستان و برخورداری از بالغ بر ۲۴۰ واحد صنعتی فعال به عنوان یک منطقه طلایی تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و کشور به ایفای نقش می پردازد.
داشتن عنوان هاب لجستیکی یا همان قطب پشتیبانی شمال غرب ایران در حوزه ورود به اتحادیه اوراسیا و کشورهای قفقاز، واقع شدن در مسیر سه کریدور بین المللی، برخورداری از خط ریلی برقی، جاده های مواصلاتی ترانزیتی و مناسب برای حمل کالا، نزدیکی به فرودگاه ها، اتصال به راه آهن سراسری ایران، روسیه و اروپا و داشتن انبارهای سرپوشیده بزرگ و سایت بارانداز از جمله ویژگی های مهم این منطقه برای این نقش در حوزه تجارت و صادرات و واردات کالا آماده است.
سازمان منطقه آزاد ارس اخیراً به همراه سایر مناطق آزاد ایران در نمایشگاه تخصصی اوراسیا در آن سوی مرز شرکت نمود و بار دیگر نشان داد که ارس، به عنوان تنها مرز زمینی ایران با اتحادیه اوراسیا از اهمیت خاصی برخوردار است و محدوده نوردوز به‌ عنوان کانون ارتباطات اوراسیا محسوب می شود به شرطی تجهیز مرز به شکل کامل صورت گیرد…
معبر اول
نمایشگاه تخصصی اوراسیا برای ارس زیبای آذربایجان مثمرثمر بوده؛ انعقاد تفاهم‌ نامه همکاری متقابل بین سازمان منطقه آزاد ارس و اتحادیه تجاری ایران و روسیه در زمینه تجارت متقابل و بازاریابی و فروش محصولات تولیدی ارس یک رویداد مهم بود که در هفته جاری به وقوع پیوست.
بر اساس این تفاهم‌ نامه همکاری در زمینه بازاریابی و توسعه بازار و معرفی محصولات تولیدی منطقه آزاد ارس در بازارهای روسیه و حمایت از تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی بین دو کشور تسهیل می‌ گردد.
هدف گذاری مشترک برای ایجاد هاب صادراتی در منطقه آزاد ارس برای استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه اوراسیا و ایجاد یک بستری اعتباری به میزان ۲۰ میلیون دلار برای تامین کالا از تولیدکنندگان حاضر در منطقه آزاد ارس به منظور استفاده در بازار کشور روسیه و تامین زمین و تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های تولیدی در منطقه آزاد ارس از دیگر مفاد این تفاهم‌ نامه بود.
در حاشیه این نمایشگاه، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در گفتگو با مقامات جمهوری تاتارستان گفت: برخی از تولیدات ارس به کشور روسیه صادر می‌شود اما این حجم از تجارت کافی نیست و محصولات بیشتری به‌ سبب کیفیت و قیمت رقابتی امکان حضور در بازار شهر کازان را دارند.‌
مجید کیانی افزود: با توجه به راهبرد افزایش تبادلات تجاری ایران و روسیه، نیازمند برگزاری یک نشست مشترک برای تشریح ظرفیت‌های طرفین جهت توسعه همکاری‌ ها هستیم.‌
معاون وزیر صنعت و تجارت تاتارستان نیز در این دیدار با بیان اینکه برخی محصولات ارس در کازان برای اهالی نام‌ آشنا هستند عنوان کرد: کیفیت تولیدات ارس مطلوب بوده و مورد تایید ماست لذا تاجران ما باید بیش از پیش با محصولات منطقه ارس آشنا شوند.‌
وی تاکید کرد: منطقه آزاد ارس با توجه به مزیت‌ها و قیمت تمام‌ شده، برای سرمایه‌ گذاری ایده‌ آل است و مزایای لجستیکی و ترانزیتی آن نیز موجب شده تا فعالان اقتصادی جمهوری تاتارستان مشتاق ایجاد خطد تولید در ارس باشند.

معبر دوم

مدیرعامل منطقه آزاد ارس معتقد است: دولت در بحث تعامل با کشورهای همسایه، رویکردی را تعریف کرده که، کشور‌های اطراف به ویژه در منطقه اوراسیا در پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا از مزیت‌ های مربوطه بهره مند گردند.
مجید کیانی افزود: کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان مقرر کرده تا با تجهیز پایانه مرزی، عبور و مرور خودروها با سرعت بیشتری انجام شود که کاهش توقف خودرو‌ها در مرز منجر می شود.
وی اضافه کرد: اکثر تاجرانی که در این منطقه مستقر هستند قطعاً کریدور شمال – جنوب را که بخشی از بنادر ما را داراست انتخاب خواهند کرد که از این مسیر می توانند به ارمنستان، گرجستان، روسیه و تمام کشور‌های اوراسیا و آسیای میانه دسترسی پیدا کنند.
کیانی به پروژه‌های عمرانی این منطقه رو به توسعه اشاره کرد و گفت: جاده‌ ای که از مرز نوردوز تا ایروان وجود دارد اصلاً مناسب نیست لذا یکی از شرکت‌ های معروف ایرانی در این مناقصه برنده شده و امید است که به زودی اجرایی شود.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس تاکید کرد: در سمت ایران هم جاده تبریز – ارمنستان وجود دارد که در سال‌های گذشته بخش‌ عمده‌ای از آن کار شده و بخشی از اتوبان که به عهده شرکت مس واگذار شده بود قرار است ۶۴ کیلومتر را به پایان برساند لذا با نهایی شدن این جاده، کریدور ایران – ارمنستان که می‌ تواند توسعه تجارت بین ایران و اوراسیا را تسهیل بخشد و مرز نوردوز گلوگاه آن خواهد بود.
وی عنوان کرد: در بحث تاریخی هم باید اذعان کرد که جاده ابریشم و کاروانسرای خواجه نظر سمبل تجارت منطقه در سده گذشته است که برای تُجاری که قصد سفر به اروپا و اوراسیا را داشتند بسیار آشنا بوده و از این مسیر استفاده می‌ کردند که از آثار مهم بر جای مانده از جاده ابریشم، بازار بزرگ تبریز است.
کیانی در خصوص کریدور ریلی منطقه هم یادآور شد: به دلایل رویدادهای سیاسی – اجتماعی که در گذشته رخ داده این کریدور ریلی به فراموشی سپرده شده بود و اکنون خط ریلی که از جلفا شروع شده، از نخجوان عبور می‌ کند و به کشور ارمنستان می‌ رسد و از آنجا هم به گرجستان و نهایتاً به روسیه خواهد رسید حائز اهمیت است.
معبر آخر
در اثنای برگزاری نمایشگاه اوراسیا، توافقنامه ارس و چابهار هم در ۱۱ ماده به امضای مجید کیانی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل ارس و مقدم‌ زاده مدیرعامل منطقه آزاد چابهار رسید که بر روی موضوعاتی همچون همکاری در حوزه کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، حمایت دوجانبه از جریان جذب سرمایه‌ گذاری در مناطق آزاد، تشکیل شرکت سرمایه‌ گذاری مشترک، تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های دوجانبه، ایجاد دفاتر نمایندگی چابهار در ارس و ارس در چابهار و غیره تاکید گردید.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس در مورد این توافقنامه اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار دارای بندر اقیانوسی است و در همسایگی کشور هند، از بزرگترین اقتصادهای جهانی قرار دارد و می‌ تواند محور تعاملات ترانزیتی و تجاری شمال – جنوب باشد و کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشور هند را به کشورهای آسیای مرکزی و اوراسیا متصل نماید.‌
مجید کیانی یادآور شد: ارس در زون نوردوز، در واقع تنها مرز زمینی ایران با اتحادیه اوراسیاست و می‌ توان با منطقه آزاد چابهار، در صورت تکمیل خط‌ آهن زاهدان – چابهار  یک کریدور ترانزیت ریلی کامل را از جنوب شرق ایران تا مرزهای شمال‌ غرب ایجاد کرد.
وی در مورد ابعاد دیگر همکاری‌ های ارس و چابهار توضیح داد: با تشکیل کریدور ریلی درون سرزمینی این امکان را داریم‌ تا کریدور ریلی را با احیای مسیر ریلی جلفا – نخجوان – ایروان تا بنادر دریای سیاه در کشور گرجستان و استان‌ های غربی روسیه امتداد دهیم که همکاری دوجانبه ارس و چابهار دقیقاً در راستای راهبرد ملی ایران در حوزه ترانزیت است.
بدین ترتیب باید گفت مرز نوردوز به عنوان تنها مرز زمینی ایران با اتحادیه اوراسیا بسیار حائز اهمیت است که مهم ترین توسعه آن در زمینه پایانه مرزی است زیرا آمار گمرک نشان می‌ دهد صادرات و ترانزیت از این معبر با افزایش فزآینده ای روبرو بوده و نیازمند توجه کافی جهت بهره مندی فعالان اقتصادی منطقه شمال غرب کشور است و ارس دروازه ورود ایران به اوراسیا محسوب می گردد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.