هشتمین کنگره بین المللی علمی مولانا در دانشگاه نییر ایست قبرس

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی:
هشتمین کنگره بین المللی علمی مولانا به مناسبت سالگرد رحلت مولانا در دانشگاه نییر ایست قبرس برگزار شد.
عصرآزادی آنلاین؛ به گزارش خبرنگار عصرآزادی، به مناسبت هفتصد و پنجاهمین سالگرد رحلت حضرت مولانا، هشتمین کنگره بین المللی علمی مولانا با ابتکار مرکز تحقیقات و مطالعات مولانا در دانشگاه نییر ایست قبرس در تاریخ‌های ۱۴ تا ۱۷ دسامبر با حضور محققان، دانشگاهیان و مولوی شناسان برجسته و علمای شرق شناسی از کشورهای قبرس، ترکیه، ایران، تاجیکستان، ازبکستان، آذربایجان، پاکستان، ترکمنستان، روسیه، بوسنی هرزگوین، عراق، مصر و حتی برزیل برگزار شد. کنگره بصورت حضوری و آنلاین برگزار گردید.

پروفسور قدیر گلکاریان، رییس مرکز تحقیقات و مطالعات مولانا از دانشگاه نییر ایست در رابطه با اهداف و محور مقالات اعلام داشت که پنج محور اصلی کنگره بر اساس پارامترهای Times High Education در خصوص صلح و‌ عدالت، اصالت فردی و اجتماعی، حقوق بشر، برابری حقوق جنسیتی، تعلیم و تربیت، خودشناسی و جامعه شناسی بوده است که زیر محورهای متعددی در زمینه روانشناسی، جامعه شناسی، الهیات، عرفان و تصوف، ادبیات، ریاضیات، علم کلام و … مقالات ارزنده ای ارایه شد.

از میان ۱۵۰ مقاله رسیده به دبیرخانه کنگره، تعداد ۵۷ مقاله ارزنده انتخاب و پس از کنگره در مجلات علمی با شناسه های آی. اس. آی و اس. سی. آی و همچنین مجلات موجود در ایندکس درگی پارک ترکیه منتشر خواهد شد و همچنین بصورت مجموعه مقالات به صورت کتاب منتشر خواهد شد.

شایان ذکر است البته در این مراسم سید قاسم ناظمی، رایزن فرهنگی ایران در آنکارا در مراسم افتتاحیه سخنرانی کرده و بر لزوم توسعه فرهنگی و شناخت مشاهیر ادبی ایران و الهام از آثار مولانا جهت گسترش زبان فارسی تاکید کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.