اهمیت نگرانی شهروندان کشور از افزایش نرخ تعرفه های اینترنت از نگاه "عصرآزادی"

گرانی به زندگی مجازی هم رسید

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
نگرانی کاربران اینترنت از افزایش جدید تعرفه ها در حالی صورت می گیرد که در عصر حاضر، اینترنت بخش جدایی‌ ناپذیر زندگی انسانهاست؛ کیفیت مطلوب در کنار دسترسی آسان به سایت‌ های مختلف می‌ تواند آسایش روانی مناسبی را برای مردم کشورها همراه کند.
اما این وضعیت در ایران به گونه ای است  که در دو سال اخیر نه تنها فیلترینگ گسترده و خرید VPNها جهت استفاده از منابع مجازی بین المللی باعث افزایش هزینه مردم کشورمان در استفاده از اینترنت شده بلکه، حالا باید با افزایش بیش از ۳۰ درصدی تعرفه‌ ها نیز کنار بیایند!
افزایش قیمت اینترنت در روزهای پایانی سال جاری در حالی صورت گرفته که وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در روزهای آغاز سال ۱۴۰۲ وعده گران نشدن بسته‌ های اینترنت تا پایان امسال را داده بود اما گویا وضعیت به گونه‌ ای شکل گرفته که اپراتورهای دُردانه نشان دادند زورشان بیشتر از وزیر و وکیل و سایرین است…
بسته اول
سالهاست اینترنت به بخش جدایی ناپذیر زندگی و مهم تر از آن،‌ کار مردم تبدیل شده است، سال گذشته مرکز آمار ایران اعلام کرد ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌ های مجازی کسب درآمد و امرار معاش می‌ کنند.
مدیران اپراتورها در ۵ سال گذشته بارها با نامه نگاری تلاش کردند مجوز افزایش قیمت بگیرند اما این اتفاق رقم نخورد و برخی از اپراتورها با حذف بسته‌‌ های اینترنت محبوب و پرمصرف مانند یک ساله و ۶ ماهه تلاش کردند کاربران را وادار به خرید بسته‌‌های کوتاه مدت کنند تا به نوعی پایین بودن تعرفه قیمت اینترنت جبران شود.
از سال ۹۶ اپراتورها بارها درخواست افزایش تعرفه اینترنت را مطرح کرده بودند اما هر بار با مخالفت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مواجه شدند و پس از گذشت سالها، بالاخره با اعلام شروطی،‌ افزایش ۳۰ درصدی تعرفه اینترنت ثابت و همراه تصویب و ابلاغ شد.
افزایش سایت‌‌های نسل پنجم به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال آینده و افزایش ۳۰ درصدی میانگین سرعت اینترنت در ۶ ماه آینده، شرطهای افزایش قیمت اینترنت هستند.
به اعتقاد برخی از کارشناسان، افزایش قیمت تعرفه‌‌ های اینترنت به دلیل افزایش تورم،‌ شاید چندان غیرمنطقی نباشد و اگر این اتفاق نمی افتاد ممکن بود اپراتورها از پس هزینه افزایش زیرساخت‌ها و نگهداری آنها بر نیایند اما گلایه مردم و مصرف کنندگان به عنوان اصلی ترین کاربران اینترنت این است که می‌گویند با محدودیت‌ هایی که برای استفاده از شبکه‌‌ های احتماعی خارجی ایجاد شده میزان مصرف حجم اینترنت افزایش پیدا کرده است، بنابراین گرانی اینترنت،‌ در عمل بسیار بیشتر از ۳۴ درصد است  و کاربر مجبور می‌ شود زودتر از زمان معقول،‌ بسته جدید خریداری نماید.

بسته دوم

یک کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است تقاضای افزایش قیمت اینترنت از سوی اپراتورها به دلیل عقب ماندن از گرانی‌های حاکم بر جامعه در حالی صورت گرفته که پیش از این با تعریف پکیج‌ های اینترنت و مکالمه توانسته بودند هزینه‌ های مختلفی را از کاربران به شکل واقعی یا غیرواقعی دریافت کنند.
کیوان نقره‌ کار افزود: در حقیقت آنها نیز همپا با افزایش قیمت‌ ها به طرق مختلف از کاربران هزینه‌ های مختلفی را برای بسته‌ هایی دریافت کرده‌ اند که البته از نظر کیفیت فاصله بسیاری با استانداردهای بین‌ المللی دارد.
وی اضافه کرد: باید اینگونه به قضاوت نشست که اگر امکان بهبود کیفیت خدمات اینترنت وجود داشته، چگونه تاکنون از آن بهره نبرده‌ و خدمات اینترنت را در حوزه‌ های مختلف ارتقاء نبخشیده ایم؟ از این رو باید گفت نباید توقع افزایش کیفیت خدمات را در شرایط تحریم و عدم دسترسی به تجهیزات و سخت‌افزارهای مناسب از سوی اپراتورها داشته باشیم و قطعاً به این امر آگاه هستیم که با توجه به زیرساخت‌های معیوب وجود بهبود کیفیت اینترنت به این سادگی‌ ها نیست.
بیدی با اشاره به اینکه به نظر می رسد افزایش تعرفه اینترنت بیشتر به‌ دلیل گران‌ تر کردن ترافیک بین‌ المللی است یادآور شد: نظر مطلوب بسیاری از سیاستگذاران این است تا اینترنت بین المللی گران‌ تر هم شود؛ ترافیک داخلی با انواع یارانه‌ ها بازهم با قیمت پایین‌ تر از نرخ معمول اجرا می‌ شود لذا در حال‌ حاضر ترافیک داخلی با ۵۰ درصد تخفیف روی اپراتور‌ها اجرایی می‌ شود که همین موضوع نقض بی‌ طرفی شبکه است بنابراین بیشتر به‌ لحاظ سیاست‌ گذاری، مدنظر تصمیم گیران، گران‌ تر کردن ترافیک بین‌ المللی است.
وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که در سطح جهان، بین اپراتور‌ها رقابت وجود دارد و کاربر این حق را دارد تا خودش اپراتور مورد دلخواهش را انتخاب کند اما اینجا اپراتور‌ها غیرپاسخگو هستند و با توجه به اینکه به‌ صورت انحصاری شکل گرفته، طبعاً مردم قدرت انتخاب ندارند!
بسته آخر
افزایش قیمت تعرفه‌ ها نه‌ تنها برخلاف رویکرد جهانی در این‌ زمینه است بلکه به حاکمیت کمک می‌ کند تا قیمت ترافیک بین‌ المللی را افزایش دهند، با وجودی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده بود افزایش قیمت تعرفه‌ های اینترنت حدود ۳۰ درصد خواهد بود اما بررسی‌ ها نشان می‌ دهد این افزایش قیمت، حداقل ۳۴ درصد و حداکثر ۴۸ درصد است.
از قرار معلوم، بسته‌ های حجیم و بلندمدت با قیمت بیشتر برگشته‌ اند و برخی بسته‌ های محبوب و باصرفه کاربران نیز افزایش قیمت دارند و بررسی‌ها نشان می‌ دهد بسته یک گیگابایت یک‌ ماهه در ایرانسل و همراه اول از ۱۰۵۰۰ تومان به ۱۴۱۰۰ تومان رسیده و ۳۴ درصد افزایش قیمت داشته است.
در بسته‌ های چهار ماهه ایرانسل و همراه اول نیز تغییرات قیمتی و حجمی اعمال شده است؛ بسته ۱۵ گیگابایت در روز‌های گذشته با قیمت ۶۲ هزار تومان به فروش می‌ رسید و حالا این رقم به ۱۱۸ هزار تومان رسیده است و این عدد فراتر از ۳۴ درصدی است که پیش‌ تر اعلام شده بود و بسته‌ های بلندمدت نیز در حالی به سبد محصولات برگشته‌ اند که حالا اپراتور‌ها، بسته‌ های ۶ ماهه را نیز با قیمت بین ۱۵۰ تا حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش داده اند.
بدین ترتیب باید اذعان کرد که افزایش نرخ اینترنت، عقبگردی در حوزه IT و رشد فناورانه اقتصاد دیجیتال در کشور محسوب می‌ شود که مُصرانه از سوی دولت و اپراتورها صورت گرفت در حالی که قطعاً افزایش قیمت اینترنت به عنوان اصلی‌ ترین زیرساخت رشد و تحول در حوزه اقتصاد دیجیتال و یکی از عوامل مهم رشد کسب و کارها در فضای مجازی، قطعاً تاثیر خود را در گرانی‌ های زنجیروار در بخش‌های دیگر هم خواهد گذاشت و فاصله ایران را با دیگر کشورها در زمینه فناوری‌ های نوین در عرصه بین‌ المللی بیش از پیش خواهد کرد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.