گزارش "عصرآزادی" از اجرای یکی از موضوعات نمایش نوستالژیک ایران در تهران؛

بازگشت لوطی خسرو به پایتخت

خرید بلیت “لوطی خسرو” به کارگردانی میلاد ساسانی از آدرس https://www.tiwall.com/p/looti امکان پذیر است
عصرآزادی/ سرویس فرهنگی/ شهرام صادق زاده: این روزها با آغاز زمزمه هایی درباره شروع نمایش “لوطی خسرو” بحث در باب نمایش های آیینی و لزوم توجه به این ژانر نمایشی، دوباره تبدیل به نُقل محافل فرهنگی و مخاطبان تئاتر شده است؛ ژانری که با کم توجهی و البته توسل جستن به الگوهای گذشته و مفقود شدن حلقه نوآوری در آن روز به روز به سمت فراموشی سیر می کند.
در حقیقت، نمایش آیینی و سنتی یکی از قدیمی ترین اَشکال تئاتر در ایران، هند و فرهنگ های آشوری و سومری است و کهن ترین شکل این نوع اجرا را می توان در نمایش های سووشون و دیگر نمایش هایی که از افسانه های باستان در ایران اقتباس می شده و بعدها حکیم طوس در منظومه شاهنامه خود بسیاری از آنها را گردآوری و باز تولید کرد.
نمایش هایی مانند سیاه بازی و تعذیه اشکال دیگر این نوع نمایش هستند که در طول زمان و منطبق با فرهنگ و باورهای مردمان آن دوران به وجود آمدند و بسیار پر طرفدار بودند.
نمایش “لوطی خسرو” با تکیه بر این عقبه افتخارآمیز و با اقتباسی معاصر از منظومه خسرو و شیرین نظامی، از ۱۸ دی ماه، در تماشاخانه “دا” عاشقانه ای را روی صحنه می برد که بی شک یکی از اجراهای قابل اعتنا در این روزگار است و با یافتن مخاطبان خود می تواند یکی از نمایش های پرمخاطب زمستان ۱۴۰۲ در سالن ها و مجموعه های نمایشی تهران باشد.
در نمایش “لوطی خسرو” که از ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۱۸ دی ماه و با حضور استاد جواد انصافی (عبدلی) در سالن اصلی تماشاخانه دا واقع در خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن بست اول افتتاح شده و بر روی صحنه می رود گودرز هاجری، فرداد فتحی و بهنوش پارسا به ایفای نقش خواهند پرداخت.
روایت داستان معرکه گیری یک دوره گرد در اوایل قرن ۱۴ خورشیدی
“مجید فرهاد” – از نویسندگان و کارگردانان خوش سابقه تئاتر و تلویزیون – این بار در قامت نویسنده، نمایش “لوطی خسرو” را به رشته تحریر درآورده و توانسته یکی از زیباترین افسانه ها و کهن الگوهای عاشقانه کشور را باز پروری کند و از قرار معلوم، نوگرایی و خلاقیت در عین توجه به اصول شماتیک این ژانر، نکاتی است که یقیناً برای او در جریان نگارش حائز اهمیت بوده است.
“میلاد ساسانی” هم با سابقه سال ها بازیگری، این بار در قامت کارگردان این نمایش ظاهر شده و با تجربه بازی در نمایش های آیینی و خیابانی، بی شک با دانش کافی به سراغ این متن آمده و هدف او در مواجه با متن، برجسته سازی دو موضوع حق و قضاوت است که سعی کرده در طول نمایش لوطی خسرو، این تِم را حفظ کرده و بسط دهد.
ساسانی به “عصرآزادی” گفت: لوطی خسرو داستان معرکه گیری دوره گرد در اوایل قرن ۱۴ خورشیدی را روایت می کند که بعد از یک بیماری طولانی حالا دوباره به میدان بازگشته اما، در میانه یک شب، غریب های آشنا از دل سیاهی گذشته بیرون می خزد و گود معرکه را برایش تبدیل به دادگاهی می کند که متهم ردیف اول خود اوست…!
شایان ذکر است نمایش “لوطی خسرو” به نویسندگی مجید فرهاد، تهیه کنندگی و کارگردانی میلاد ساسانی و با حمایت خانه نمایش دا تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ بر روی صحنه می رود و طراحی صحنه بر عهده مجید فرهاد، طراح لباس توسط نسیم الهی فر، با مدیریت صحنه محمد زنگنه و با انتخاب موسیقی میلاد ساسانی لحظات به یاد ماندنی را برای تماشاگران رقم خواهد زد و تهیه بلیت آن از سایت تیوال به آدرس https://www.tiwall.com/p/looti امکان پذیر است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.