با راه اندازی خط تولید بروچ در تراکتورسازی تبریز محقق می شود؛

سدّ تراکتورسازان در مقابل خروج ارز از کشور

کریم عاقل وند: دستیابی به این موفقیت به جلوگیری از خروج سالانه ۳ میلیون یورو ارز از کشور منجر می گردد

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: معاون تولید گروه صنعتی تراکتورسازی ایران – تبریز با اعلام اینکه راه اندازی خط تولید بروچ در مجموعه تراکتورسازی موجب جلوگیری از خروج میلیون ها یورو ارز از کشور می شود گفت: به همت متخصصان مرکز ساخت ابزار تراکتورسازی، خط تولید انواع بروچ های تخت، گرد و اسپلاین تجهیز و راه اندازی شد.

“کریم عاقل وند” افزود: علیرغم وجود موانع متعدد سخت افزاری و نرم افزاری، کارشناسان مجموعه ابزارسازی تراکتورسازی با تکیه بر توانمندی و دانش خود توانستند تمام مراحل طراحی، محاسبات، تدوین تکنولوژی و ساخت این ابزار را داخلی سازی کرده و به عنوان یک اتفاق تاثیرگذار در صنعت و تکنولوژی کشور به ثبت برسانند.
وی از تست و آزمایش اولین تولیدات این خط جدید در زیر مجموعه های تراکتورسازی خبر داد و اظهار داشت: در فاز اولیه و آزمایشی راه اندازی این خط تولید حدوداً ۶۰ عدد بروچ تخت و ۱۰ عدد بروچ اسپلاین در برنامه کاری قرار گرفت که پس از تولید قطعات در شرکت موتورسازان و تراکتورسازی و استفاده از آنها، نتایج کیفی این ابزارها در حد برندهای اروپایی ارزیابی گردید.
عاقل وند ضمن یادآوری کارآیی، سیستم های تولید و کاربردی بروچ ها تاکید کرد: تولید ابزار بروچ به عنوان یکی از حساس ترین و پرهزینه ترین ابزارهای تولید چرخ دنده ها و قطعات از اهداف بلندمدت ساخت ابزار تراکتورسازی محسوب می شد که خوشبختانه به مرحله عملیاتی و موفقیت در این اهداف رسیده ایم.
این فعال حوزه صنعت از برنامه های آینده جهت توسعه تکنولوژی به دست آمده سخن گفت و اضافه کرد: در فازهای بعدی تجهیز مرکز ابزار تراکتورسازی به ماشین آلات مورد نیاز و تکمیل زنجیزه کامل فرآیند طراحی و ساخت با نگرش تولید انبوه ابزارهای یاد شده جهت رفع نیاز کامل خود مجموعه تراکتورسازی در دستور کار خواهد بود و سپس ارائه خدمات به سایر تولیدکنندگان و صنعتگران استاني و کشوری در برنامه بلند مدت تولیدی ابزارسازی تراکتورسازی تبریز قرار می گیرد.

وی درباره نتایج حاصل از دستیابی به این موفقیت به جلوگیری از خروج سالانه ۳ میلیون یورو ارز از کشور اشاره و خاطرنشان کرد: صرفاً برای تامین نیاز حوزه تولید تراکتورسازی بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو هزینه ارزی صورت می گرفت که اگر این رقم را به کل کشور و صنعتگران آن تعمیم دهیم به ارقام صرفه جویی ۳ میلیون یورویی حاصل از بومی سازی خواهیم رسید.
عاقل وند درباره پیشینه تولید این نوع ابزار در سطح دنیا نیز عنوان کرد: توانایی و تکنولوژی تولید بروچ ها با قابلیت های فنی و مهندسی دقیق و کمترین خطا در اندازه گیری های میکرونی در دنیا در دست معدود کشورهایی مانند آمریکا، ایتالیا، کره، برزیل، آلمان و اسپانیا می باشد.
به گفته معاون تولید گروه صنعتی تراکتورسازی ایران – تبریز، این مجموعه صنعتی آمادگی همکاری با سایر واحدهای تولیدی در سطح کشور برای تامین ابزارهای مورد نیازشان از طریق خط تولید بروچ راه اندازی شده در تراکتورسازی را داراست.

شایان ذکر است فرآیند خان کشی یا همان broaching یک نوع فرآیند ماشینکاری است که شامل حرکت خطی ابزار بر روی قطعه کار بوده و دارای طیف گسترده ای از کاربردها و مزیت ها می باشد که به عنوان مثال برای ایجاد شیارها، هزارخاری، چرخ دنده ها، سوراخ های مربع، مستطیل شکل و یا نامتعارف هندسی و سوراخ داخلی در انواع صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و با تلاش صنعتگران گروه صنعتی عظیم تراکتورسازی تبریز می توان در آینده نزدیک با صادرات این ابزار و ابزارآلات مشابه مانند هاب، تیغه فرز و غیره نقش کلیدی در سودآوری ارزی کشور انجام داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.