رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز مراودات بین المللی این مرکز علمی را تشریح کرد؛

جایزه مصطفی احیاگر دیپلماسی علمی کشورهای منطقه با مرکزیت تبریز

نقی پور: امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه جراح پاشای استانبول نشانگر جایگاه تبریز نزد مدیران مراکز علمی جهان است

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر مزیت های بالای توسعه روابط علمی با کشورهای مختلف گفت: دولت در دو سال گذشته در تقویت دیپلماسی علمی به ویژه در حوزه علم پزشکی گام های بسیار محکم و مهمی برداشته است.
بهمن نقی پور، توسعه دیپلماسی علمی را یکی از ضرورت های بسیار مهم دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور خواند و افزود: باید توجه داشت که هر گونه مراودات علمی و تحقیقاتی بین دانشگاه های داخلی با کشورهای مختلف از جمله همسایه منجر به ارتقای سطح علمی، فرهنگی و اجتماعی شده و البته صلح و آرامش در منطقه را تقویت می کند.
وی یکی از برنامه های اولویت دار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دو سال گذشته را توجه به توسعه روابط خارجی با دانشگاه های جهان اعلام و اظهار کرد: بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی تبریز برنامه ریزی های کلانی برای توسعه روابط خارجی خود با دانشگاه های علوم پزشکی کشورهای منطقه انجام داده که برگزاری نشست های مشترک، انعقاد تفاهم نامه ها و به موازات آن امضای قراردادهای همکاری از جمله نتایج این برنامه هاست.
نقی پور، همکاری های نزدیک و فشرده با دانشگاه جراح پاشا استانبول، دانشگاه پزشکی ایغدیر تورکیه و چندین دانشگاه پزشکی کشورهای آذربایجان و ارمنستان را از جمله اقدامات اخیر دانشگاه علوم پزشکی در مسیر ارتقای روابط بین المللی برشمرد و یادآور شد: امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه جراح پاشا که قدیمی ترین دانشگاه علوم پزشکی تورکیه به شمار می رود و سابقه آن به بیش از ۵۰۰ سال می رسد، نشان دهنده اهمیت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نزد مدیران این مرکز است.
به گفته وی دانشگاه جراح پاشا با برخورداری از تعداد ۱۲ دانشکده بسیار مجهز و مدرن می تواند در ارتقای سطح علمی دانشگاه های ایران و نیز توسعه مبادلات استاد و دانشجو بین تبریز و استانبول بسیار مفید و موثر باشد.
نقی پور احیای “جایزه مصطفی” برای کشورهای اسلامی توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز را یکی از اقدامات مهم در توسعه روابط بین الملل عنوان کرد و ادامه داد: در قالب این جایزه، با تعداد ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی منطقه از جمله تورکیه، ازبکستان، آذربایجان، تاجیکستان، ارمنستان و عراق همکاری های گسترده ای را آغاز کرده ایم.
وی ایجاد اتحادیه دانشگاه های علوم پزشکی اوراسیا را یکی از مقدمات و مزیت های عملی جایزه مصطفی دانست و گفت: تمام کشورهای عضو به اتفاق آرا، تبریز را به عنوان دبیرخانه دائمی این اتحادیه انتخاب کردند که دستاوردی بزرگ برای جامعه علمی کشور و منطقه آذربایجان به شمار می رود.
نقی پور، افزایش همکاری های آموزشی، تبادل استاد و دانشجو، ایجاد رشته های مشترک و توسعه و تعمیق مبادلات تحقیقاتی را از جمله اهداف مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز در توسعه تبادلات بین المللی عنوان و بر تقویت و توسعه این مسیر تاکید کرد.
وی، تلاش برای جذب دانشجویان خارجی را یکی از برنامه های مهم و اولویت دار دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای تقویت دیپلماسی علمی اعلام کرد و افزود: اکنون حدود ۴۰۰ نفر دانشجوی خارجی در این مجموعه علمی در مقاطع و رشته های مختلف مشغول تحصیل هستند که این عدد همه ساله افزایش خواهد یافت.
به گفته نقی پور، دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
شایان ذکر است دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارائه کرده و با ۱۳ مرکز آموزشی و درمانی، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، توسعه و رشد فناوری و تعداد ۱۹ شبکه بهداشت از جمله دانشگاه های علوم پزشکی مجهز و بنام کشور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.