مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند خبر داد؛

مرند به تولید روزانه بیش از ۵۳ تُن تخم مرغ دست یافت

اسماعیل الهیاری: پیش بینی می‌ شود تولید تخم مرغ مرندی در سال ۱۴۰۳ به ۲۱ هزار تن برسد

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند از تولید روزانه بیش از ۵۳ تن تخم مرغ در این شهرستان خبر داد و گفت: مرند یکی از قطب های تولید مرغ و تخم مرغ در آذربایجان شرقی است که میزان تولید تخم مرغ آن در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۹ هزار تن بوده که در مقایسه با سال قبل یک هزار تن افزایش داشته و پیش بینی می‌ شود در سال ۱۴۰۳ به حدود ۲۱ هزار تن برسد.
اسماعیل الهیاری در گفتگو با خبرنگاران از شهرستان مرند با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از نظر تولید تخم مرغ در رتبه چهار کشوری قرار دارد افزود: شهرستان مرند دارای ۳۶ واحد مرغداری تخمگذار به ظرفیت کل یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه و تولید سالانه حدود ۱۹ هزار تن تخم مرغ خوراکی است.
وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری انجام یافته در بخش مرغ تخمگذار شهرستان مرند رقم بسیار قابل ملاحظه‌ای بوده و موجب اشتغال حدود ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در شهرستان شده است که از این نظر نیز حائز اهمیت است.
الهیاری با اشاره به استفاده از منابع تسهیلاتی برای توسعه واحدهای تولید مرغ تخمگذار و تخم مرغ در شهرستان اضافه کرد: در آینده نزدیک نیز چند واحد پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی در شهرستان مرند راه اندازی می‌ شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با تأکید بر لزوم تأمین و توزیع مناسب نهاده های طیور برای استمرار وضعیت تولید تخم مرغ در شهرستان افزود: در حال حاضر تأمین کنجاله سویا مورد نیاز مرغداری‌ها در شهرستان مرند به وضعیت خوبی رسیده است و این روند باید همچنان ادامه بیابد.
وی یادآور شد: برای تامین امنیت غذایی و تسهیل دسترسی مردم به این محصول غذایی مهم، مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان و سایر دستگاه‌ها و تشکل‌های مرتبط با حوزه پرورش دام و طیور، وضعیت تولید تخم مرغ شهرستان را به صورت مستمر رصد می کند.
الهیاری تاکید کرد: شهرستان مرند قطب تولید تخم مرغ در سطح آذربایجان شرقی است که مازاد تولید تخم مرغ شهرستان در طول سال به سایر شهرستان های استان و سایر استان ها ارسال می شود که برای این منظور از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۲ هزار تن تخم مرغ با اخذ گواهی حمل دامپزشکی به سایر شهرستانهای استان و خارج استان حمل شده است.
وی در پایان از کلیه مرغداران شهرستان درخواست کرد با توجه به فصل سرما و مهاجرت پرندگان مهاجر و احتمال شیوع بیماری های طیور مخصوصا بیماری آنفلوانزای فوق حاد نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و امنیت زیستی و بیوسکیوریتی امنیت زیستی تحت نظارت دامپزشک فارم خود با جدیت بیشتری اقدام کنند و در صورت بروز هرگونه تلفات غیرمتعارف و یا کاهش مصرف دان و آب و یا کاهش تولید در واحد مراتب را در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی شهرستان و دامپزشک فارم اطلاع رسانی کنند.

شایان ذکر است شهرستان مرند با ۱۰۱ واحد مرغداری گوشتی و ۳۶ واحد مرغ تخم گذار و ۶ واحد مرغ مادر گوشتی و سه واحد مادرتخمگذار از قطب‌های مهم و دارای رتبه تولید گوشت سفید و تخم مرغ به عنوان دومین غذای پروتئین دار تغذیه سالم پس از شیر در آذربایجان‌شرقی محسوب می‌ شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.