در کارگاه توانمندسازی اخلاق‌ پزشکی سازمان نظام‌ پزشکی کشور در تبریز عنوان شد؛

اخلاق حرفه ای، حلقه مفقوده سوءتفاهم های اجتماعی از پزشکان

کمیسیون کارشناسی اخلاق‌ پزشکی آذربایجان شرقی جهت رسیدگی به پرونده‌ های واصله آغاز به کار کرد
عصرآزادی/ سرویس فرهنگی: کارگاه هم‌ اندیشی و توانمند سازی اخلاق‌ پزشکی سازمان نظام‌ پزشکی با محوریت راهنمای عمومی اخلاق‌ حرفه‌ای در محل این سازمان در تبریز برگزار شد.
همزمان با این کارگاه، کمیسیون کارشناسی اخلاق‌ پزشکی استان آذربایجان شرقی به عنوان مرجع رسیدگی به پرونده‌ های واصله به حوزه انتظامی سازمان که دارای موضوعات اخلاقی هستند، در تبریز به طور رسمی آغاز به کرد.
کارگاه اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام‌ پزشکی با محوریت کتاب “راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلین حِرَف پزشکی و وابسته سازمان نظام‌ پزشکی جمهوری اسلامی ایران” روز جمعه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۲ در تبریز برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی تبریز در مورد ضرورت رعایت اخلاق حرفه ای پزشکی توسط کلیه پزشکان و شاغلین حرف پزشکی تاکید کرد و به لزوم پای بندی تمام فعالان حوزه پزشکی اشاره نمود و گفت: حلقه مفقوده اکثر موارد سوء تفاهم و شکایت از پزشکان، مسائل و مشکلات اخلاق حرفه ای می باشد.
دکتر “فریدون اشرفیان” افزود: با توجه به تشکیل کمیسیون مشورتی اخلاق پزشکی در تبریز و با عنایت به اهمیت رعایت مسائل اخلاقی، مقرر شد در موارد شکایات مربوط به مسائل اخلاقی از اعضای نظام پزشکی و گاهاً مسائل بین جامعه پزشکی، دادسراها و هیات های انتظامی نظام پزشکی حتی الامکان در بررسی پرونده ها از نظر مشورتی کمیسیون اخلاق پزشکی استفاده نمایند.
مدیر دبیرخانه اخلاق‌ پزشکی سازمان نظام‌ پزشکی با اشاره به ضرورت و اهمیت برگزاری اینگونه کارگاه با حضور چهره‌های برتر اخلاقی، حرفه‌ ای، علمی و پژوهشی در این برنامه گفت: سعی شد با توجه به نیاز روز جامعه پزشکی و مسائل موجود، مطالب مفید با محوریت کتاب “راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلین حرف‌ پزشکی و وابسته سازمان نظام‌پزشکی جمهوری اسلامی ایران” جمع‌ آوری شده و مورد بحث قرار گیرد تا نمونه‌ هایی از برخی از پرونده‌های موجود در دادسراهای انتظامی نظام‌ پزشکی که دارای ابعاد اخلاقی هستند مورد تجزیه، تحلیل و بررسی اخلاقی قرار گیرد.
دکتر “سعید بیرودیان”، اهداف اصلی برگزاری این سمینار را تبیین جایگاه اخلاق حرفه‌ای در پزشکی، آشنایی با قوانین سازمان نظام‌پزشکی بر اساس راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای و ضرورت دستیابی به اتحاد و وحدت رویه بین اقشار مختلف جامعه‌ پزشکی با نگرش بی‌ طرفانه و با اولویت منافع بیمار عنوان کرد و افزود: در این برنامه، پس از سخنرانی‌های اساتید اخلاق و حقوق پزشکی، یک جلسه پانل تخصصی و پرسش و پاسخ و هم اندیشی با محوریت راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای نیز عملیاتی گردید.
وی در پایان از همکاری ارزشمند سازمان نظام پزشکی تبریز جهت برگزاری این برنامه علمی تشکر کرد و اظهار داشت: طبق دستور ریاست کل سازمان و هماهنگی صورت گرفته با معاونت انتظامی کل کشور، برگزاری اینگونه نشست ها و برنامه های تخصصی اخلاق حرفه‌ای توسط دبیرخانه اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی کل کشور در سایر استان ها نیز تداوم خواهد یافت.
در ادامه این نشست، دکتر خلج زاده از اساتید اخلاق پزشکی نمونه هایی از نحوه بررسی پرونده های ارجاعی به کمیسیون کارشناسی اخلاق پزشکی را ارائه نموده و مورد بحث و تبادل نظر پزشکان حاضر در مراسم قرار گرفت.
شایان ذکر است در این کارگاه یک روزه که توسط دبیرخانه اخلاق‌ پزشکی سازمان نظام‌ پزشکی و با همکاری معاونت انتظامی کل کشور و سازمان نظام‌پزشکی تبریز برگزار شد اعضای شورای هماهنگی آذربایجان شرقی، روسای هیات مدیره‌ های شهرستان‌های استان، معاونین انتظامی شهرستان‌های استان و اعضای کمیسیون کارشناسی اخلاق پزشکی استان، اعضای دادسراهای انتظامی نظام پزشکی آذربایجان شرقی و اعضای هیات‌های انتظامی بدوی و تجدیدنظر نظام پزشکی استان حضور داشتند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.