ضرورت حفظ جان کارگران تنظیف شهری به بهانه درگذشت یک پاکبان تبریزی در حادثه برخورد با خودرو از نگاه عصرآزادی؛

نبود تجهیزات مکانیزه بلای جان کارگران شهری

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
باز هم‌ خبر بدی به گوش می رسد و معلوم می شود یکی از کارگران تلاشگر و خدوم پاکبان خدمات شهری شهرداری منطقه یک تبریز حین انجام وظیفه در منطقه کار خود در پی برخورد خودرو که با سرعت زیاد مشغول فعالیت بوده، جان باخته است.
با وقوع این حادثه در صبح روز جمعه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۲، علی طبال میدان از کارگران خدمات شهری منطقه یک شهرداری تبریز که مشغول پاکسازی و جمع آوری زباله کانیووها در محور شمالی خیابان چایکنار، جان خود را از دست داد.
از قرار معلوم، این پاکبان زحمتکش با دو فرزند که دخترش ازدواج کرده و پسرش ۱۷ سال دارد مرد بسیار نازنینی بوده و پس از سالها کار و تلاش، همچنان مشغول خدمت به شهر بود تا تبریز، همچنان لقب تمیزترین کلانشهر ایران را حفظ نماید اما متاسفانه این امر بدون حفظ عاملان پاکیزگی شهر در حال تحقق است و هرچند وقت یکبار، پاکبانان در مصدومیت و یا از دست دادن یکی از همکاران خود دچار افسردگی می شوند که مبادا یک روز هم…!
نیمه اول
نماینده کل کارگران تنظیف شهرداری تبریز با اشاره به اینکه متاسفانه طبق سالهای قبل یک پاکبان عزیز و شریف دیگر را از دست دادیم گفت: این حادثه مرگبار به دلیل عدم وجود مسائل ایمنی به وقوع پیوست زیرا باند تندروی اتوبان ها جای فعالیت کارگران تنظیف نیست.
“غلامعلی صفری” ادامه داد: هرچند می گویند مسائل ایمنی در این حادثه رعایت شده بود اما به راستی تا به کِی باید این وضعیت بُغرنج و نگران کننده تداوم یابد به طوری که در ۱۲ سال اخیر حدود ۲۰ الی ۲۵ نفر از پاکبانان زحمتکش را از دست داده ایم!
وی افزود: کمبود نیرو در اینگونه مواقع احساس می شود که وقتی نفرات تنظیف را به واحدهایی همچون تخلفات، سد معبر و غیره انتقال می دهند در معابر با مشکل مواجه می شویم به طوری که از ۱۷۰۰ نفر کارگر تنطیف، اکنون ۱۳۰۰ نفر را در اختیار نداریم و این امر باعث شده تا کارگری که به پُست همکار خود کمک می کند دچار سوانح مرگبار شود.
صفری اضافه کرد: از سوی دیگر، دستگاه های جاروب مکانیزه قابل قبولی در اختیار نداریم، یعنی در بین ۱۰ منطقه شهرداری، حتی ۱۰ دستگاه نیز وجود ندارد و معلوم نیست با این وضعیت چگونه از سیستم مکانیزه تنظیف شهری سخن به میان می آوریم که حتی از سه دستگاه جاروب مکانیزه – که هرچند روز دچار مشکل فنی می شوند – نمی توان بهره مند شد.
وی با اشاره به اینکه اگر امکانات مکانیزه را در اختیار داشتیم این اتفاقات رُخ نمی دهد تاکید کرد: چرا با وجود دستگاه های جاروب مکانیزه، کارگر ما در معابر خطرناک و تندروی شهری حضور یافته و به امر تنظیف بپردازند زیرا خودرویی که با سرعت بالا به پاکبان شریف برخورد کرده به طور حتم مقص. است.
صفری با اظهار تاسف از عدم رعایت حال کارگران تنظیف شهرداری تبریز توسط برخی رانندگان یادآور شد: ظلمی که از حیث عدم تامین و تجهیز حوزه تنظیف شهرداری تبریز به دستگاه های جاروب مکانیزه در حق کارگران وارد گشته باعث شده تا این عزیزان در چشم برخی از رانندگان خودروها به مثابه انسان نباشند.
نماینده کل کارگران تنظیف شهرداری تبریز با ذکر این نکته که وقتی کارگر ما صبح زود با هزار امید از خانه خارج می شود اظهار کرد: اما متاسفانه معلوم نیست او بتواند با سلامتی کامل نزد خانواده خود بازگردد یا نه، و این وضعیت ظلم بزرگی در حق طبقه کارگران شهری قلمداد می گردد.
وی خاطرنشان کرد: شورا و شهرداری باید بداند که تا وقتی که حوزه تنظیف شهری به دستگاه های جاروب مکانیزه مجهز نشود همین آش و همین کاسه تکرار خواهد شد و سوانح مرگبار مشابه، تفاوتی هم بین استخدام شرکتی و رسمی یا این شرکت و شرکت تعاونی جدید قائل نخواهد شد زیرا شهروندی که با وجود علائم هشدار دهنده، کله قندی و غیره با پاکبان زحمتکش برخورد کرده و موجب مرگ او می شود معلوم است که سرعت زیادی داشته و شهر اولین ها در قبال حفظ جان کارگران خود عاجز است!

نیمه دوم

یکی از اعضای شورای شهر تبریز که از ادوار گذشته شورا همواره به دفاع از حق و حقوق کارگران شهری می پردازد در این باره گفت: تا وقتی که اغلب خدمات شهری بر محور عامل انسانی است شاهد چنین حوادث ناگواری خواهیم بود زیرا متاسفانه اینگونه مسائل جزو اولویت‌های شهری نیست وگرنه تا به ححال تدابیر جدی اتخاذ شده بود.
“محمدحسن اسوتچی” با انتقاد از برخی موضع‌ گیری‌ها و توجیه های عوامل دخیل در این حادثه مبنی بر این‌که‌ قصور کاگر، علت اینگونه حوادث است افزود: جهت‌ دهی مسئله با فرافکنی‌ هایی مانند گذاشتن کله‌ قندی و غیره لوث‌ سازی قضیه است زیرا کارگر صرفاً وظیفه خود را انجام می‌دهد، چرا باید کاری کند که جانش را از دست بدهد؟ مگر اینکه محل کار او در معرض حادثه بوده و تدبیری جهت جلوگیری از آن اتخاذ نشده باشد.
وی با تاکید بر لزوم رعایت HSE توسط شهرداری و اعمال قوانین جدی برای پیمانکاران در قراردادها اضافه کرد: در اوایل شورای ششم، وقتی کارگری بر اثر برق‌ گرفتگی در یک دریچه‌ فوت کرده بود به شهردار اعتراض کردم پس این HSE لعنتی کِی به داد کارگران می‌رسد زیرا کارگری که با زحمات او، روزانه یکهزار تُن زباله از سطح شهر جمع‌ آوری می‌شود اگر یک روز کار نکند مورد مواخذه قرار می‌گیرد اما مدیران بالادستی‌ در مورد غفلتی که می‌کنند پاسخگو نیستند.
اسوتچی که سابقه تشکیل کمیته کارگری شورای شهر تبریز در ادوار قبلی را دارد تاکید کرد: با جریمه کردن پیمانکار که نمی‌شود امر خطایی را اصلاح کرد زیرا اگر موثر واقع می‌ شد طبعاً نباید شاهد چنین حوادثی می‌ بودیم، پس شهرداری باید در قرارداد با پیمانکار چنین مواردی را دقیق تر مطالبه کند چرا که در پروژه‌ها برای پیمانکار روزشمار می‌ گذاریم اما در مسائلی که با جان انسان‌ها سر و کار دارد سهل‌ انکاری کرده و در اولویت خود قرار نمی‌دهیم‌.
عضو ادوار شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه چرا باید کارگر در روگذر و زیرگذرها بدون کمترین مسائل حفاظتی کار کند خاطرنشان کرد: شورا و شهرداری به‌ عنوان متولیان مباحث مدیریت شهری باید اولویت نخست خود را در حفظ جان نیروهای میدانی قرار دهند که همانا بدون آنها، تبریز تمیزترین شهر ایران نیست.
بدین ترتیب و در حالی که قرار است از اول بهمن ماه ۱۴۰۲ شرکت تعاونی خدماتی پاکبانان سهند تلاشگر تبریز در جهت اجرای حداقل عدالت در اضافه کاری کارگران تنظیف شهری شروع به فعالیت نماید متاسفانه حوادث اینچنینی طعم واقعی ۱۵۰ ساعت اضافه کاری پاکبانان را تلخ می کند که با عملکرد چند ساله شهردار کلانشهر تبریز، امید در دل پاکبانان ایجاد شده و به خواسته حداقلی خود که همانا دریافت اضافه کاری مناسب است دست یابند و هرچند حذف ۲۷ پیمانکار از بخش تنظیف کار بسیار بزرگی است که با هوشمندی یعقوب هوشیار و حمایت برخی از اعضای شورا در حال تحقق است اما، به شرطی که آینده کارگران تنطیف تضمین شده و اسیر شعارهای واهی نگردد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.