اهم مباحث نشست رسانه ای به سوی قله با حضور رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی از نگاه "عصرآزادی"

هر کدملی یک رای

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

مردم ساکن استان آذربایجان شرقی دارای ۱۹ کُرسی در مجلس شورای اسلامی و ۵ نماینده در مجلس خبرگان رهبری هستند که روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ با حضور در پای صندوق های رای به انتخاب وکلای خود خواهند پرداخت تا شاید آن رفاه و آسایشی که قرار است از چند سال پیش به خانه شهروندان راه یابد محقق گردد.
در دومین برنامه از سلسله نشست های فرهنگی – رسانه ای “به سوی قله” که به مناسبت برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار شد رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی به همراه یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در اظهاراتی جالب توجه به انتقاد از رسانه ها به دلیل کم توجهی به مسئله انتخابات پرداختند.
نکته جالب توجه این نشست، پاسخ تراب محمدی در مقام ریاست ستاد انتخابات استان به سوال خبرنگار “عصرآزادی” بود که از او پرسید “به نظر می رسد آمار ۳۰ درصدی ردصلاحیت های داوطلبان توسط هیئت های اجرایی گمراه کنند باشد زیرا، افراد شاخصی که عملکردشان نسبتاً راضی کننده بوده، ردصلاحیت شده اند و آیا این روند همسو با جریان خالص سازی نیست!؟” و محمدی توضیح داد: تقاضا دارم اینگونه اصطلاحات را به کار نبرید زیرا هیئت اجرایی انتخابات مستقل بوده و بدون دخالت هیئت نظارت، به بررسی پرونده کاندیداها پرداخته اند و از این جهت، تشخیص صلاحیت داوطلبان به طور کاملاً قانونی انجام شده و نباید دنیا و آخرت خود را از طریق ایجاد شبهه و شائبه اجتماعی خدشه دار نماییم…

داشتن مدرک شناسایی دارای کد ملی برای رای دادن کافی است

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی در جمع تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی استان با یک انتقاد به سخنان خود استارت زد و اظهار داشت: از معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌ شرقی و رسانه های استان گلایه دارم که حمله انتقام آمیز موشکی اخیر سپاه به مواضع گروهک های تروریستی منطقه، کمتر مورد بازتاب قرار گرفت در حالی که بازتاب رسانه ای این موضوع می توانست در امید آفرینی جامعه نقش قابل توجهی داشته باشد.
تراب محمدی با اشاره به اینکه احزابی که طبق ماده ۱۰ قانون به اخذ مجوز اقدام کنند می توانند به معرفی ائتلاف انتخاباتی بپردازند گفت: از جمعیت چهار میلیون و ۱۰۸ هزار و ۷۵ نفری استان، سه میلیون و سه هزار و ۲ نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات اسفند ماه امسال هستند که از این تعداد ۱۵۸ هزار و ۴۹۹ نفر رای اولی بوده و برای نخستین بار در انتخابات شرکت می کنند.
وی با ذکر این نکته که حدود ۶۹ درصد پرونده کاندیداها در هیئت های اجرایی استان تایید شده است تعداد نامزدهای انتخاباتی این دوره را ۶۰ درصد بیشتر از دوره قبل اعلام کرد و افزود: تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات در استان انجام شده است و آماده برگزاری انتخابات پیش رو در ۵۰ حوزه شامل ۱۳ حوزه اصلی و ۳۷ حوزه فرعی هستیم.
محمدی، به تمهیدات این ستاد برای تبلیغات نامزدها در حوزه های اصلی اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس تصمیمات گرفته شده، هر نامزد انتخاباتی یک فیلم ۲۰ دقیقه ای شامل بیوگرافی، برنامه های خود و هوادارانش جهت پخش از تلویزیون تهیه خواهد کرد که این اقدام در راستای عدالت تبلیغاتی است ضمن اینکه پلتفرم های دولتی نیز به طور تقریباً رایگان در خدمت نامزدها قرار خواهد گرفت.
رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تمهیدات لازم جهت خرید و فروش های احتمالی آرای انتخاباتی که در ادوار گذشته نیز نمونه هایی از آن وجود داشته است گفت: در صورت وجود مستندات خرید و فروش رای و بررسی های قانونی، آرای حوزه انتخابیه ابطال می شود و همانطور که مستحضر هستید این قانون در دوره های قبل اجرا شده است.
وی در خصوص دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری تاکید کرد: شناسنامه افراد در این دوره از انتخابات مُهر نخواهد خورد بلکه همراه داشتن فقط یک مدرک شناسایی که کد ملی را مشخص کند برای شرکت در انتخابات کافی است.
محمدی ادامه داد: تاکنون ۴۴۶ داوطلب در سطح مناطق مختلف استان آذربایجان‌ شرقی تائید صلاحیت شده و به احتمال زیاد با بررسی موارد دیگر در هیات های نظارت شورای نگهبان تعداد افراد تائید صلاحیت شده در سطح استان افزایش یافته و بالغ بر ۵۰۰ کاندیدا را شامل گردد.
وی با بیان اینکه قانون شفافیت انتخابات در این دوره اجرا می شود افزود: ریز کل مخارج تبلیغاتی افراد اعم از بنر، هزینه غذا، مراسم جانبی و غیره به شکل قانونی بررسی می شود لذا حدود و سقف مخارج در خرداد امسال، بعد از بررسی های کارشناسی به کاندیداهای هر حوزه اعلام شده است زیرا اجرای این قانون شاید امروز به صورت کلی تضمین نشود اما در راستای عمل به شفافیت انتخاباتی اقدام خوبی پدیدار شده است.
مسئول امور هماهنگی استانداری آذربایجان شرقی که اخیراً از آن تحت عنوان تمشیت یاد می شود اظهار کرد: کاندیدایی که ۴ الی ۵ هزار میلیارد تومان و شاید بیشتر برای تبلیغات انتخابات هزینه می کند باید از حقوق دریافتی ماهانه خود از مجلس شورای اسلامی مطلع شود.
محمدی در خصوص لیست های انتخاباتی نیز گفت: در دوره های قبل، اشخاص به تشکیل لیست های مختلف می پرداختند اما در این دوره، لیست ها حذف شده و صرفاً احزاب دارای مجوز می توانند لیست ارائه دهند و هرکس خودسرانه لیستی ارائه دهد به مدت دو دوره از شرکت در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی حذف می گردد.
وی تاکید کرد: به عنوان مسئول ستاد انتخابات آذربایجان شرقی به اصحاب رسانه استان تعهد می دهم هر مسئول اجرایی که بر لَه یا علیه کاندیداهای مجلس فعالیت کند به صورت جدی برخورد می شود چراکه صیانت از آرای مردم به عنوان حق الناس است و شدیداً به این موضوع تعهد داریم.

کاندیداها برای تبلیغ خود، دین و اصل نظام را تخریب نکنند

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه های آذربایجان شرقی نیز که در جلسه به سوی قله حضور داشت با اشاره به اینکه تمدن اسلامی و غرب برخی واژه های مشترک دارند که مردم و حضور حداکثری در انتخابات دو کلید واژه مشترک آنهاست گفت: این دو واژه مشترک در مبنا، دارای تفاوت های زیادی است در تمدن اسلامی از مردم برای عکس جلوه دادن حقیقت رای نمی گیرند بلکه از رای اکثریت برای حمایت از حق و حقیقت استفاده می کنند که این در تضاد با تمدن غربی است.
حجت الاسلام مجتبی نظری با اشاره به موضوعاتی که به مشارکت مردم در انتخابات آسیب می زند پرداخت و افزود: شورای فرهنگ عمومی جلسات متعددی برای قانون عفاف و حجاب نوشت اما بعداً این قانون روی میز ماند و کارآمدی قانون به صفر رسید و در نتیجه، این کار موجب لطمه به مشارکت مردم در انتخابات می شود لذا در آستانه انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ جریانِ چای دبش را به وجود آوردند تا به اعتماد و مشارکت مردم لطمه بزنند.
وی ادامه داد: در جریان انتصابات و دخالت های موجود، برخی ها وارد عزل و نصب های سطح آذربایجان شرقی شده و به نوعی بداخلاقی کردند به طوری که اداره کل آموزش و پرورش استان به مدت یک سال بلاتکلیف ماند که تمام اینگونه اقدامات به اعتماد شهروندان لطمه می زند.
نظری خطاب به کاندیداها نیز در اظهاراتی قابل تامل توصیه کرد: فردا پس فردا، با شروع ایام تبلیغات انتخابات، برخی از کاندیداها در نقد نظام، دین را از اصل نزنند و نگویند سیستم، فاسد است! این حرف چه معنی دارد، سردار سلیمانی در خصوص این موضوع در وصیت نامه خود آورده است: عزیزان، هر رقابتی با هم می‌کنید و هر جدلی با هم دارید، اما اگر عمل شما و کلام شما یا مناظره‌ هایتان به‌ نحوی تضعیف‌ کننده دین و انقلاب بود، بدانید شما مغضوب نبی مکرم اسلام و شهدای این راه هستید پس، مرزها را تفکیک کنید.
شایان ذکر است در ابتدای این نشست، حسن گلی – معاون رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی – با اشاره به شرایط خاص نظام بین الملل تاکید کرد که برگزاری انتخابات ١١ اسفند بر اساس راهبردهای چهارگانه ترسیم شده از سوی رهبر انقلاب مبنی بر مشارکت حداکثری، رقابت جدی، سلامت و امنیت کامل ضمن کمک به حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور، پیام اقتدار ایران را به دنیا مخابره خواهد نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.