گزارش "عصرآزادی" از آنچه در نشست رسانه ای به سوی قله با حضور رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر و فرماندار تبریز گذشت؛

ضرورت تقویت اصل جمهوریت نظام

یک فعال فرهنگی: شکست خوردگان ادوار گذشته بخش خصوصی قدرت هستند و کارگزاران سیاسی محسوب می شوند

عصرآزادی آنلاین/ سرویس سیاسی: مردم ساکن استان آذربایجان شرقی دارای ۱۹ کُرسی در مجلس شورای اسلامی و ۵ نماینده در مجلس خبرگان رهبری هستند که روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ با حضور در پای صندوق های رای به انتخاب وکلای خود خواهند پرداخت تا از طریق آن به رفاه و آسایش آرمانی خود دست یابند.
در این خصوص، سلسله نشست های فرهنگی – رسانه ای “به سوی قله” ویژه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان در حال انجام است که برای سومین هفته متوالی، این بار با شرکت جمعی از نویسندگان، ناشران و کتابفروشان فعال استان برگزار شد.
در این نشست که روز ۴ بهمن ۱۴۰۲ در تالار خانه فرهنگ تبریز برپا گردید فرماندار تبریز و رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر تبریز نیز حضور داشتند و پیرامون موضوعات مربوط به اهمیت برگزاری انتخابات روز ۱۱ اسفند بحث و تبادل نظر به عمل آمد.

◾️انتخابات اسفند می تواند قدرت و نظم جهانی را برای ایران فراهم کند

معاون فرهنگی و رسانه‌ ای اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌ شرقی با اشاره به اینکه نیازها و انتظارات جامعه مسئولیت قشر فرهیخته در قبال موضوع انتخابات را سنگین کرده است گفت: این قشر با کُنشگری در جامعه و انتخابات، باید زمینه برگزاری باشکوه و حضور پرشور در انتخابات را فراهم کنند.
“حسن گلی” با اشاره به اینکه تمام کشورها به دنبال نشر ارزش های خود در سایر نقاط جهان از طریق بیشینه سازی قدرت هستند ادامه داد: به طور قطع و یقین، حضور حداکثری مردم در انتخابات اسفند ماه، می تواند این قدرت و پشتوانه لازم را برای ایران فراهم کند.
وی با بیان اینکه هدف مشترک همه نظامات سیاسی دنیا، افزایش قدرت و نفوذ در دنیاست اضافه کرد: این هدف به قدری مهم است که هر کشوری را که مقابل آن هدف قرار گیرد به شکل های مختلف تضعیف می کنند زیرا دوست ندارند این نظام جهانی به هم خورده شود.
گلی اضافه کرد: نظام جهانی و نظام حاکم بر آن در حال تغییر است و همه به دنبال ایفای نقش و گرفتن سهم از قدرت جهانی هستند که اگر مشارکت در انتخابات اسفند بیشتر باشد پشتوانه ای برای گرفتن بیشترین سهم از این قدرت خواهد بود زیرا برای صاحبان قدرت در دنیا، انتخابات به عنوان دقیق ترین نظرسنجی و مقبولیت و مشروعیت حکومت هاست.
وی، ناامن سازی و ایجاد بحران را مهمترین راهبرد دشمن برای کشورمان دانست و خاطرنشان کرد: به همین علت مردم کشورمان باید علاقه وافر خود را برای یک ایران قوی ابراز نموده و در مقابل تندبادهای امروزی جهان ایستادگی کنند و مشارکت اهالی حوزه فرهنگ در انتخابات آتی می تواند آینده اداره کشور را تسهیل بخشیده و تصمیمات اتخاذ شده برای وادی فرهنگ موثر و کارگشا باشد.

◾️نباید نگاه جامعه به انتخابات به عنوان مکانیزم جابجایی قدرت باشد

رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه توده مردم امیدوار به بهبود وضع جامعه از طریق انتخابات هستند گفت: آنهایی که امروزه قدرت رای مردم را بی اثر دانسته و بر طبل عدم مشارکت مردم در این حماسه سیاسی می کوبند همان کسانی هستند که روزی در حلقه قدرت بوده و از طریق همین مردم انتخاب و به قدرت رسیدند.
“روح الله رشیدی” با ذکر این نکته که موعد انتخابات، موعد تازه گردانی مسائل جاری کشور است تا بین جمهوریت و اسلامیت نظام توازن ایجاد گردد ادامه داد: تضعیف انتخابات و بی اثر جلوه دادن آن و حتی درجه بندی و ارزش گذاری آرا بر اساس طبقات مردمی، از حنجره افرادی بلند می شود که با رای مردم بالا رفته اند و چون امروز در حلقه قدرت نیستند با سخنان خود موجب تضعیف جمهوریت شده و طلبکار جامعه شده اند!
وی افزود: اگر در حلقه قدرت نیستیم نباید آن را تضعیف کرده و مردم را از حضور در انتخابات منع کنیم بلکه باید اجازه دهیم خود مردم تصمیم بگیرند و چه خوب است مردم را به سمت تقویت جمهوریت نظام تشویق نماییم زیرا از اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ مباحثی پیرامون جمهوریت و اسلامیت به وجود آمد و دوگانگی باطل و کاذبی را پدید آورد در حالی که باید طرفدار جمهوری اسلامی – نه کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر – بود.
رشیدی با اشاره به اینکه موعد انتخابات، انتخاب فرد و افراد نیست که برخی در دهه های اخیر، تلاش داشتند تا از طریق انتخاب، به قدرت برسند تاکید کرد: باید موضوعیت انتخابات بیشتر مورد توجه قرار گرفته و ارزش بزرگ جمهوریت یادآوری شود که متاسفانه این اصل مهم کمرنگ شده و افراد پیشی گرفته و به انتخابات، به عنوان مکانیزم جابجایی قدرت نگاه می کنند و این همان طریقیت انتخابات است!
عضو شورای شهر تبریز در پایان اظهارات خود به امیدواری مردم در اصلاح وضعیت کشور از طریق انتخابات پرداخت و خاطرنشان کرد: تنها کسانی که در ادوار گذشته انتخابات جزو شکست خوردگان هستند به تضعیف شور سیاسی مردم می پردازند زیرا آنها بخش خصوصی قدرت هستند و به نوعی، کارگزاران سیاسی محسوب می شوند که از اعتبار ساقط شده اند.

◾️همچنان منتظر آمار نهایی تایید شدگان از سوی شورای نگهبان هستیم

فرماندار شهرستان تبریز نیز در این نشست به ارائه آماری از آخرین وضعیت ثبت نام کنندگان سطح شهرستان گفت: تعداد یکهزار و ۵۰ صندوق رای برای حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در نظر گرفته شده که ۸۲۶ صندوق رای در تبریز به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و ۸۷ صندوق در سطح آذرشهر و بقیه در اسکو به عنوان حوزه های انتخابیه فرعی دایر خواهد شد.
“یونس فاتح” به روند ثبت نام در این دوره از انتخابات اشاره کرد و افزود: از یکهزار و ۲۰۶ نفر نامزدی که از این حوزه پیش ثبت نام کرده بودند ۵۵۷ نفر در مرحله نهایی ثبت نام کردند که هیات اجرایی ۳۸۷ نفر معادل ۶۹.۴۷ درصد را تایید صلاحیت کرد، ۶۷ نفر رد صلاحیت شدند و ۱۰۲ نفر نیز فاقد شرایط ثبت نام بودند.
وی اضافه کرد: در ادامه روند تایید صلاحیت ها، در هیات نظارت، تعداد ۱۸۵ نفر تایید صلاحیت و ۱۹۲ نفر نیز رد صلاحیت شدند اما همچنان منتظر آمار نهایی از سوی شورای نگهبان هستیم تا در تعداد تایید صلاحیت شدگان به جمع بندی برسیم.
این گزارش می افزاید شهروندان ساکن استان آذربایجان شرقی دارای ۱۹ کُرسی در مجلس شورای اسلامی و ۵ نماینده در مجلس خبرگان رهبری هستند و قرار است روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ با حضور در پای صندوق های رای، به انتخاب وکلای خود در پارلمان کشور بپردازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.