اهمیت جایگاه معنوی پدر در نزد خانواده های کشور به مناسبت میلاد فرخنده حضرت علی (ع) از نگاه "عصرآزادی"

پدر نماد رادمَردی علی

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
بدون شک حضرت علی (ع) را می‌توان به عنوان پدر جامعه شیعه محسوب کرد، آنجا که رسول الله فرمودند: أنا وعَلِیٌّ أبَوا هذِهِ الامَّة، یعنی من و علی، پدران امت هستیم لذا بر اساس این حدیث امام علی(ع) پدر معنوی شیعیان است و مردان باید الگوگیری از آن امام را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.
روز میلاد امام علی(ع)، پدر نمونه اسلام در تاریخ ایران به‌ نام پدر و مَرد نامگذاری شده و بهانه ای است تا خانواده ها دورهم جمع شده و به قدردانی از پدران خود بپردازند که همچون یک جوانمرد، یک تنه در مقابل مشکلات زندگی امروزی ایستادگی کرده و برای آسایش عائله خود تلاش می کنند.
الگوبرداری مردان و پسران کشورمان از امام علی (ع) امر بسیار مهمی است که همانا در روز ولادت مولود کعبه که روزی بسیار خاصی محسوب می شود یادآور الگوی زندگی پدرانه اُسوه بزرگ شیعیان بوده و برای یک روز از سال هم که شده جایگاه رفیع آنها در زندگی مُدرن امروزی یادآوری گردد.
سالهاست که عدم ثبات اقتصادی در سطح کشور باعث شده بسیاری از مَردان جامعه به یک شغل اکتفا نکرده و یا مجبور شوند ساعات بیشتری در وضعیت اضافه کاری فعالیت نمایند تا بتوانند از پس مخارج خانواده برآیند و فراموشی سطح جایگاه آنها در نزد خانواده ها جفایی بس بزرگ است…
جایگاه اول
چنانکه مردم نقاط جهان روزهای خاصی را برای قدردانی از زحمات پدران خود قرار داده‌ اند و در ایران نیز سالروز ولادت امیرالمومنین امام علی (ع) در ایران به روز پدر معروف شده است و جالب اینکه در دوران حکومت سلسله پهلوی، این روز در ۲۴ اسفند مصادف با تولد رضاشاه گرامی داشته می شد.
حضرت علی (ع) در روز جمعه ۱۳ رجب سال سی‌ ام عام‌ الفیل در مکه مکرمه متولد شده و به عنوان مولود عظیم‌ الشأن کعبه، پسرعمو و جانشین پیامبر اکرم حضرت ختمی مرتبت (ص)، اولین امام شیعیان، همسر گرامی حضرت فاطمه زهرا (س) و پدر عظیم‌ الشأن حضرات ائمه معصومین (ع) است.
آن حضرت الگوی مناسب زندگی پدرانه محسوب می شود که در دامان پیامبر رشد و تربیت یافته، آموزش و پرورش به شیوه پیامبر اکرم، ایشان را لایق همسری حضرت فاطمه (س) کرد.
در حقیقت، امام علی(ع) همسری خوب برای دردانه پیامبر و پدری خوب برای فرزندانشان بود به نحوی که بین فرزندان خود تفاوتی قائل نمی‌شد و همین امر باعث احساس قلبی نزدیک امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) شد، به گونه‌ ای که حضرت عباس (ع) در واقعه کربلا فرزندان و دارایی‌ اش را فدای امام حسین(ع) کرد.
علیرغم اینکه نقش مادر در تربیت فرزندان بسیار مهم است اما، پدر هم جایگاه خاص، وظایف خاص تر و تأثیر بسیار مهمی در این خصوص دارد که نادیده گرفته‌ شدن آن می‌ تواند مشکلات زیادی به‌ دنبال داشته باشد که متاسفانه این امر در برخی از خانواده های زن سالار افراطی، کم رنگ تر است.
در حقیقت، گاهاً برخی از مادران خواسته یا ناخواسته مانع از حضور فعال پدر در بطن خانواده می‌ شوند و در بعضی موارد هم نقش آنها بیشتر به نان‌ آور خانواده و مسئول تامین مایحتاج و اقتصاد خانواده محدود می‌ شود که تفکر عوامانه ای است زیرا کودک باید از حضور فعال پدر و مادر به‌ طور همزمان و در کنار یکدیگر بهره‌مند گردد و رانده شدن پدر خانواده به حاشیه، یک ظلم بزرگ است.

جایگاه دوم

یک کارشناس اجتماعی معتقد است متأسفانه در جامعه امروزی نقش پدران در تربیت فرزندان تقریباً کم رنگ شده است در حالی که در فرهنگ و آموزه‌های دینی، پدر به عنوان یک الگوی اخلاقی و عملی برای پسران و منبع عاطفی و ابراز محبت به دختران محسوب می‌شود اما این روزها به پدران در چشم غالباً تأمین گر مالی خانواده نگریسته می شود.
اسماعیل وحیدی افزود: یکی از علل کم توجهی در این است که همواره نقش تربیت به مادران در جامعه معطوف شده و حتی بزرگان، علما و رسانه ها نیز همه مسئولیت‌های داخل خانواده را متوجه مادر دانسته و این موضوع باعث شده تا نتوان به پسران القا کرد که آنها هم در خانواده وظایفی غیر از نان‌ آوری دارند و در واقع به میزانی که بر وظیفه تأمین مالی خانواده توسط مَرد تاکید شده، بر مسئولیت وی در تربیت فرزندان تاکید نشده است!
وی اضاعه کرد: متأسفانه نهادهای فرهنگی نیز به درستی به تبیین مسئولیت‌ های پدر در بطن کانون خانواده نپرداخته اند، در حالی که پدر از جهات مختلف باید الگویی برای پسر و مرکز سیراب کردن دختر از محبت و عاطفه باشد اما در جامعه امروزی درگیر شدن افراد با مسائل خارج از خانه باعث شده تا پدران تصور کنند پول درآوردن و تأمین هزینه‌ های فرزندان تنها مسئولیت‌ های آنهاست.
این کارشناس حوزه اجتماعی، ضعف رسانه و سینما را یکی از علل کم رنگ شدن نقش معنوی پدران در کانون خانواده خواند و اظهار داشت: متأسفانه رسانه‌ها، تلویزیون، سینما و فیلم و سریال‌های ما نتوانسته اند نسبت به ترسیم نقش پدر به عنوان یکی از ارکان تربیت فرزندان و منبع ارتباط عاطفی و اخلاقی با آنها موفق عمل کنند و اغلب پدران، افرادی درگیر شغل و نان‌ آوری نشان داده است که هیچ احساسی هم ندارند!
وحیدی خاطرنشان کرد: در واقع، تاکنون برنامه مفید و چشمگیری در تلویزیون نداشته‌ ایم که در آن حتی کارشناسان خانواده و کارشناسان دینی با توجه به مسائل علمی، روانشناسی و آموزه‌های دینی بر تأثیر جایگاه پدر در تربیت فرزندان و الگو بودن وی برای دیگر اعضای خانواده تاکید کنند و این امر باید تقویت شده و علی وار بودن مَردان ما در خانواده ها تبیین گردد.

جایگاه آخر

نباید فراموش کرد که روز پدر، روزی برای مردان بی  ادعای مناطق مختلف کشورمان است که همه وجود خود را صرف آرامش خانواده می  کنند و تکیه گاه همسر و فرزندانشان هستند بدون اینکه انتظار چندانی در مورد این روز داشته باشند، کمااینکه بین مردم به شوخی مصطلح شده که با یک جفت جوراب هم می شود روز پدر را سپری نمود!
البته بی مناسبت نیست تا علاوه بر اینکه سالروز ولادت امام همام اول در تقویم رسمی کشور به عنوان روز مرد نامگذاری شد تا فرصتی مناسب برای تجلیل از پدران رادمردی باشد که با تاسی از شیوه رفتاری مولای متقیان در همسرداری و تربیت فرزند، در داشتن خانواده ای سعادتمند بیش از پیش اهتمام داشته باشند.
در ایران، وجود بی ادعا و مردانه پدران بدون چشمداشت در زندگی ما جریان دارد و در پس این دست های پینه بسته و زمخت و پیشانی پُر چین و چروک که شب ها وقتی خسته به خانه می آیند و معمولاً حرفی برای گفتن ندارند اما دلی مهربان دارند که همه دغدغه هایشان، فقط آرامش خانواده است.
در اسلام، پدر دارای مقامی ارجمند و چهره‌ ای برجسته و مورد احترام است؛ همچنین که شأن والدین، پس از شأن خداوند ذکر شده است؛ مسئله پدری و عهده‌ داری سرپرستی فرزندان، مسئولیتی خطیر محسوب می‌شود که موفقیت در آن مستلزم آگاهی، فداکاری، اخلاق و اعتقاد است.
کارشناسان اجتماعی معتقدند پدر، در جایگاه رهبری و مادر در مقام مدیریت داخلی خانواده به ایفای نقش می پردازند و نباید هیچکدام به دیگری ارجحیت داده شود زیرا مَرد خانواده همچون مغز و زن خانواده همانند قلب و فرزندان نیز اعضای آن هستند.
بدین ترتیب و به دور از عقاید فمینیستی، پدر به عنوان عنصر مغز خانواده، جایگاه فرماندهی را دارد و همه اعضای بدن از او تبعیت می‌کنند چنانچه قلب نیز منبع تغذیه همه جوارح را برعهده دارد و در واقع، باید میان مغز و قلب هماهنگی وجود داشته باشد تا فرد سالم بماند، برای همین باید دست پدرانمان را بوسید و قدرشان را دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.