بودجه شهرداری تبریز باید با کلانشهرها مقایسه شود نه با مراکز استانهای ترک نشین

میزان بودجه شهرداری تبریز بعد از تهران، مشهد، شیراز و اصفهان است.
جهش بودجه کلانشهر تبریز در سال آینده قابل تحسین است. تهران افزایش ۱۰۰ درصدی، تبریز ۳۰ درصدی دارد
حقوق و دستمزد و تورم نیروی انسانی شهرداری تبریز بالاتر از کلانشهرهاست. حقوق متوسط کارکنان شهرداری تبریز ۳۰ میلیون و کارکنان دولتی ۱۵ میلیون

عصرآزادی آنلاین/ محمد فرج پور باسمنجی

چندی پیش تاریخچه آتش نشانی در ایران منتشر شد و چکیده آن نیز در تاریخچه آتش نشانی شهرهای ایران بعنوان سند معتبر تاریخی درج گردید. واقعا جای تعجب و مباهات است و مدنیت شهری ایران را نشان می دهد.

بر اساس این اسناد، تبریز در سال ۱۲۲۱ شمسی یعنی ۱۸۲ سال پیش اولین شهری در ایران بود که توسط روس ها آتش نشانی در آن تاسیس شد. و برج یانقین در قلب شهر تبریز و در جوار دارالسلطنه در خیابان خاقانی تبریز اولین نماد آتش نشانی ایران است.

در همین اسناد تاریخی آمده وقتی زنده یاد همایون قاسم خان والی از کالج معتبر معماری و مهندسی 《سن سیر فرانسه》 فارغ التحصیل شد به تبریز برگشت و در سال ۱۲۸۶ ش توسط اولین انجمن شهر ایران، نخستین بلدیه را در تبریز بنیان نهاد و از کارکرد شهرداری پاریس الگو گرفت. و اولین مرکز آتش نشانی شهرداری ایران در آن را شکل داد.

جالبه بدانیم واحدهای آتش نشانی اصفهان ۱۳۲۸ و شيراز ۱۳۲۹ شمسی پس از ۱۰۰ سال از استقرار اولین آتش نشانی در تبریز تأسیس شده است. تهران ۱۳۰۳ و مشهد هم ۱۳۱۲ شمسی صاحب پایگاه آتش نشانی شده اند. با این حال نباید در اعلام برخی از شاخص های شهری تبريز بیشتر ذوق زده شویم. کهن شهر تبریز ما نهاد های شهری، حکومتی و اقتصادی ریشه داری در تاریخ دارد. اخیرا حاج رسول برگی عضو شورا در تشریح بودجه سال آینده تبریز ذوق زده شده و گفته که بودجه سال آینده شهرداری تبریز از مجموع بودجه شهرداری‌های ارومیه، اردبیل، زنجان، همدان، قزوین بیشتر است.

خدمت حاج رسول آقا باید گفت: مومن خدا بودجه شهرداری تبریز را باید با پایتخت و کلان شهرها مقایسه کنید نه با مراکز استانهای ترک نشین تراز کنیم. در سال ۱۴۰۲ بودجه تهران ۷۹ هزار میلیارد تومان، مشهد ۴۰، شيراز ۲۳ و اصفهان بالای ۲۲ هزار میلیارد تومان بود و تبریز هم حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان، یعنی اگر مقایسه شود تبریز پنجمین بودجه را در بین کلانشهرها داشت. که خدا را شکر بودجه تبریز در بهمن ماه محقق شده که این هم مدیون رونق ساخت و ساز ها و ثروتمند بودن آن است.

اما در سال آتی نیز بودجه شهرداری تبریز اولین بار به حدود ۳۰ میلیارد تومان می رسد که کمی بیشتر از بودجه شهرداری اصفهان ولی از بودجه های مصوب شهرداری‌های تهران، مشهد، شيراز کمتر است. بودجه سال آینده تهران ۱۵۰ هزار میلیارد تومان، مشهد ۴۴ هزار میلیارد تومان و شيراز و اصفهان مثل تبریز در حول و حوش ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

نگاهی به بودجه کلانشهرها نشان می دهد که اجرای طرح های زیربنایی و عمرانی در شهرهای بزرگ کشورمان مورد توجه بوده و در برخی از کلانشهرها در هزینه کرد بودجه، نظر شهروندان نیز لحاظ می شود طوریکه در تهران با نظرسنجی از مردم با عنوان《من شهر دارم》بخشی از طرح های شهری با نظرات شهروندان تصویب و اجرا می شود. حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست، آلودگی هوا، ایمنی شهر، بافت های فرسوده و طرح های فرهنگی و اجتماعی در همه کلانشهرها مورد توجه شهرسازان و مصوبان، و مجریان شهری است.
کارشناسان و دوستداران توسعه شهر کهن تبریز امیدوارند که با همدلی و همکاری شورا و شهردار، و توجه به پاکدستی و نظارت و بهره گیری از کارشناسان متخصص و کار کشیدن از ۱۷ هزار نیروی انسانی در قالب های رسمی و غیررسمی شاغل در آن بتوان در توسعه شهر بزرگ تبریز نیز قدم‌های بزرگی برداشت و در این راستا همدلی با استانداری و فرمانداری و دستگاه‌های دولتی و نمایندگان مجلس برای چانه زنی در اخذ اعتبارات ملی در حوزه بافت های فرسوده، ساماندهی حاشیه نشینی، مترو و حمل و نقل و عوارضات قانونی متعلق به کلانشهرها در سطوح ملی و محلی نیز توصیه می شود. البته یک نکته نیز کتمان نماند و آن اینکه تورم نیروی انسانی، حقوق و مزایای کارکنان رسمی شهرداری تبریز از حقوق کارکنان شهرداری مشهد، اصفهان و شیراز بیشتر است طوریکه حقوق و مزایای کارمندان ۲۰ سال خدمت در شهرداری تبریز بالای ۳۳ میلیون تومان و در شهرهای یاد شده کمتر از ۳۰ میلیون و در دستگاه‌های دولتی این رقم ۱۵ میلیون تومان است.

بنابراین انتظار از مجموعه کارکنان شهرداری تبریز این است که بیشتر بجنبند و رضای خدا را و خدمت به خلق را نصب العین خود قرار دهند و به زبان ساده در بارش یک برف ۱۰ سانتی غافلگیر نشوند… و باید گفت: در بررسی مسائل کلانشهرها، تبریز ۴ ویژگی خاصی دارد.

دومین شهر بلندمرتبه ساز، دومین شهر حاشیه نشین، اولین حقوق دریافتی در بین کلان شهرها، و شهری که برخلاف ۵ کلانشهر بدلیل شرایط آب و هوایی فصل کاری در آن کوتاه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.