اتاق بازرگانی تبریز میزبان نشست‌‌ "گفتگوی محیط زیستی" پیرامون بررسی پیامدهای آلودگی هوا شد؛

ضرورت مطالبه‌ گری هوشمندانه شهروندان آذربایجانی

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی: اولین جلسه از سلسله نشست‌‌ های ” گفتگوی محیط زیستی” با موضوع آلودگی هوا و راههای برون‌ رفت آن توسط خانه فعالان محیط زیست و توسعه پایدار آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد و در آن، اساتید و صاحب نظران به ارائه نظرات کارشناسی پرداختند.
متاسفانه توجه چندانی به زیست‌ بوم‌ ها نمی‌ شود
عضو هیئت مدیره خانه فعالان محیط زیست استان در ابتدای این جلسه هدف از برگزاری این سلسله نشست‌ ها را سمت و سو دادن به مباحث از هم‌ گسیخته و پراکنده در حوزه محیط زیست و استفاده از افراد صاحب‌ نظر و متخصص برای تحلیل موضوعات عنوان کرد.
مجید رحمانی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست به‌ منظور حفاظت از حیات انسان است افزود: با این حال متاسفانه توجه چندانی به زیست‌ بوم‌ها نمی‌ شود لذا باید در مقوله مطالبه‌‌ گری در حوزه آلودگی هوا با کانون وکلای دادگستری استان و مرکز تحقیقات دانشگاه تبریز همکاری های لازم به عمل آید.
همکاری با کانون وکلا نتایج مثبتی داشته است
مدیرعامل خانه فعالان محیط زیست و توسعه پایدار آذربایجان شرقی با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های متعدد شهروندان و فعالان حوزه محیط زیست در رابطه با جنگل‌‌ها و معادن گرفته تا دریاچه اورمیه و آلودگی هوا گفت: بر خلاف روال گذشته که مطالبات به صورت حضوری و از طریق تجمع مدنی بود، اکنون افراد دارای دغدغه زیست‌ محیطی و خواسته‌های خود را از طریق طرح شکایت مطرح می‌کنند.
احمد رحمانی افزود: تمام مشکلاتی که از سال ۱۳۸۵ برای آلودگی هوا مطرح شده بود، همانند گذشته باقی است و ما فعالان محیط زیست معتقدیم مطالباتمان اثرگذار نبوده است لذا با این حال، در مواردی از جمله در موضوع دریاچه اورمیه یا مازوت‌ سوزی نیروگاه تبریز اقدامات مان با همکاری کانون وکلای دادگستری، به نتایج مثبتی رسیده است.
تاثیر آلودگی هوا فراتر از سرطان ریه است
یک فعال محیط زیست آذربایجان شرقی نیز با اشاره به رابطه آلودگی هوا و تنوع زیستی گفت: آلودگی هوا با درصد بالاتری به محیط زیست شامل درختان، حیوانات و غیره تاثیر منفی می‌ گذارد که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.
سولماز عظیم‌ زاده افزود: در حال حاضر بیشترین مشکلات در حوزه محیط زیست از آلودگی هوا نشات می‌گیرد که باعث از بین رفتن گونه‌‌های گیاهی و جانوری منطقه شده است.
وی با یک مثال در این زمینه اضافه کرد: به‌ دلیل بالا بودن سرعت تنفس پرندگان و همچنین وجود نیتروژن و اوزون، آلودگی هوا باعث مرگ یا بیماری آنها می‌شود و باید گفت برای شهر تبریز که اکثر پرندگانش مهاجر هستند، این آلودگی یک تهدید است زیرا تاثیر آلودگی هوا در آذربایجان شرقی بسیار فراتر از سرطان ریه می باشد.
محیط زیست سالم حق هر شهروند است
اصغر محمدی – عضو کمسیون حقوق بشر کانون وکلای آذربایجان‌شرقی – نیز با اشاره به اینکه بحث محیط زیست زیرشاخه حقوق بشر است تاکید کرد: دولت ها موظف هستند حق بر محیط زیست سالم انسان‌ها را رعایت کنند و این تصمیم جهانی شامل ابعاد مختلفی همچون حق آموزش، دادخواهی، دسترسی به اطلاعات محیط زیستی و غیره است که متاسفانه در سال‌های اخیر باتوجه به وضعیت آذربایجان شرقی و کشور و آسیب‌‌های وارده، به این قوانین توجهی نشده است.
 آرزوی هوای خوب فقط هوای پاک نیست
استاد دانشگاه تبریز نیز با اشاره به اینکه نقطه ایده‌آل ما هوای پاک نیست بلکه قدم هایی رو به هوای خوب است گفت: دولت برای محیط زیست هزینه‌ای صرف نمی‌کند و با این حساب با توجه به شرایط جغرافیایی ایران در جهان باید آرزوی هوای خوب را داشته باشیم.
لیلا خازینی در خصوص عملکرد مسئولین در این حوزه افزود: به دلیل بالا بودن سهم نیروگاه در آلودگی شهر تبریز، مسئولان مربوطه حاشیه امنی را برای خود ساخته‌اند تا از مطالبات و اعتراضات در این خصوص در امان باشند.
وی، آمار‌های رسمی شاخص آلودگی شهر تبریز را در ۸۹ روز سال، بالای ۱۰۰ اعلام کرد و یادآور شد: مصرف گاز نیروگاه در زمان پیک مصرف، نصف شهر تبریز است و لذا باید به دنبال حل این مشکل از اساس باشیم.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.