رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد؛

آذربایجان شرقی تولیدکننده ۵ درصد از محصولات کشاورزی کشور است

اکبر فتحی: تلفيق دانش روز و تجربه کشاورزان در قالب اجرای طرح جهش تولید به افزايش ۶۰ هزار تنی توليد منجر شد

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي گفت: کشاورزان پيشرو، تجربيات خود را در اختيار ديگر کشاورزان قرار دهند تا در تامين امنيت غذايي بيش از پيش موفق عمل کنيم.
اکبر فتحي در مراسم تجليل از برگزيدگان بخش کشاورزي آذربايجان شرقي افزود: امنيت ملي بر دو مولفه امنيت دفاعي و امنيت غذايي استوار است که وظيفه تامين امنيت دفاعي بر عهده نيروهاي نظامی بوده و وظيفه تامين امنيت غذايي نيز بر عهده کشاورزان است.
وي ادامه داد: وابستگي يک‌ کشور در تامين امنيت غذايي موجب وابستگي در ديگر عرصه ها خواهد شد بنابراين بايد از کشاورزان و عشاير نهايت قدرداني را به عمل آورد که با کمترين توقع، غذاي مورد نياز مردم را تامين مي کنند.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي ميزان توليدات کشاورزي اين استان را نزديک به ۶ ميليون تن اعلام کرد و گفت: با توجه به اينکه کشاورزي در معرض مخاطرات گوناگون است توليد اين ميزان محصولات کشاورزي در استان که معادل ۵ درصد از توليدات کشاورزي کشور است يک عملکرد عالي است که رقم خوردن آن را مديون کشاورزان و بهره برداران هستيم.
فتحي اضافه کرد: کشاورزانی که عملکرد شاخصي دارند توانسته اند با استفاده از دانش روز و تجربيات بيشترين بهره برداری را از منابع آب و خاک داشته باشند که در نتيجه هم از اسراف نعمت هاي الهي جلوگيري مي شود و هم معيشت و رفاه کشاورزان بهبود پيدا مي کند.
وي تاکید کرد: البته اين عملکرد شاخص بايد به ديگر کشاورزان نيز تسري پيدا کند تا ديگر کشاورزان نيز بتوانند بهره وری را در حوزه فعاليت خود بهبود داده و در نهايت، موجب خوداتکايي در عرصه کشاورزي کشور شود.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي بر اجراي طرح جهش توليد ديمزارها در اين استان اشاره کرد و گفت: اجراي اين طرح در آذربايجان شرقي اهميت زيادي دارد چرا که از يک‌ ميليون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضي کشاورزی استان، يک ميليون هکتار اراضي ديم هستند.
فتحي از پشتيباني ستاد اجرايي فرمان امام (ره) در اجراي اين طرح قدرداني کرد و افزود: با تلفيق دانش روز و تجربه در قالب اجراي طرح جهش توليد در ديمزارها موفق شديم امسال در هر هکتار ۱۵۰ کيلوگرم افزايش عملکرد داشته باشيم که در مجموع به افزايش ۶۰ هزار تني توليد منجر شد و بايد به اين مسئله توجه داشت که در رويه معمول براي برداشت اين ميزان گندم بايد ۶۰ هزار هکتار را زير کشت مي برديم اما ما بدون افزايش سطح کشت موفق به ثبت اين عملکرد شديم و لذا بايد اين افزايش بهره وري را ادامه دهيم ‌تا به خودکفائي کامل در حوزه گندم دست پيدا کنيم.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقی در خصوص توليد نهاده هاي دامي یادآور شد: اگر بهره وري را در اين حوزه نيز افزايش دهيم می توانيم به حدي از خوداتکايي برسيم و وابستگي اين حوزه به خارج از کشور را کاهش دهيم تا نوسانات بازار در حوزه دام و طيور نيز به طور کامل حل شود.
وي يکي از عوامل موثر در افزايش توليد گندم را قيمت گذاري مناسب آن اعلام کرد و گفت: دولت سيزدهم در اولين سال فعاليت خود اقدام بسيار خوبي در افزايش جهشي قيمت خريد تضميني گندم‌ و رساندن آن به قيمت واقعي انجام داد نقش مهمي در افزايش توليد گندم داشت.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در خصوص افزايش قيمت گوشت قرمز افزود: بخشي از اين افزايش به خاطر مردمي سازي يارانه هاست اما بخشي نيز به دليل حذف دامداري هاي سنتي است.
فتحي اضافه کرد: قبلاً ۴۰ درصد از گوشت‌ قرمز استان را دامداري هاي سنتي تامين می کردند اما در حال حاضر ما اين دامداري ها را از روستا که در واقع مبدا توليد است حذف کرده و روستا را به سکونتگاه تبديل کرده ايم.
وي در خاتمه بیان کرد: اين دامداری ها بايد احيا شود که البته نياز به پشتيباني تسهيلاتي براي احيا آنها وجود دارد لذا از همه بانک ها خصوصاً بانک کشاورزي انتظار داريم حمايت لازم را در اين حوزه داشته باشند، بانک کشاورزي از منابع داخلي خود ۴ همت تسهيلات سرمايه در گردش اعطا کرد که قابل تقدير است و اميدواريم در احيای دامداري هاي سنتي نيز ياور بخش کشاورزي باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.