آنچه در نشست بررسی مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی آذربایجان‌شرقی گذشت؛

حمایت های لِسانی از سربازان اقتصادی؛ کارساز نیست

دبیر اتاق بازرگانی تبریز: شرکت‌ های زیرزمینی غیرشفاف هیچ دغدغه‌ای در زمینه مالیات ستانی ندارند

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: نشست بررسی مشکلات و مسائل فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی با حضور جمعی از هیئت نمایندگان اتاق تبریز، مدیرکل امور و معاونان مالیاتی استان و جمعی از فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

◾️شرکت‌ های زیرزمینی غیرشفاف هیچ دغدغه‌ای ندارند

دبیر اتاق بازرگانی تبریز با تشریح مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف گفت: عمده چالش‌های این قشر در رابطه با مسائل گمرکی، مالیاتی، تامین اجتماعی و به‌ خصوص بانکی است، به‌ همین منظور اتاق تبریز در نظر دارد با برگزاری نشست‌های مشترک بین مسئولان دولتی و بخش خصوصی، دغدغه‌ های موجود را در راستای بهبود شرایط طرح کند.
“جعفر محرم پور” با بیان اینکه در اقتصاد ایران، تورم توأم با تولید است افزود: دولت در عمل از تورم موجود نیز مالیات اخذ می‌ کند و همین امر بیشترین نارضایتی را برای بخش خصوصی شفاف ایجاد کرده است، در حالی که شرکت‌ های زیرزمینی که غیرشفاف هم هستند هیچ دغدغه‌ای در این زمینه ندارند.
وی با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی و فعالان اقتصادی همه در یک کشتی قرار دارند اضافه کرد: زمانی که این کِشتی سوراخ شود همه ما غرق خواهیم شد و اگر بخش خصوصی دچار مشکل شود، سازمان امور مالیاتی و حتی کل کشور نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد بنابراین نباید بخش خصوصی و دولتی را دو مجموعه جدا از هم تصور کرد.

◾️حمایت از واحدهای تولیدی فعلاً لِسانی است

رئیس کمیسیون بانک، مالیات و تامین اجتماعی اتاق تبریز ضمن تاکید بر اینکه باید تمام نهادها و ارگان‌ها برای حل مشکلات واحدهای صنعتی اهتمام ورزند گفت: اقتصاد و صنعت کشور دچار مشکلات اساسی است و هر روزه شاهد تعطیلی واحدهای صنعتی یکی پس از دیگری هستیم که متاسفانه روز به روز هم شرایط بدتر می‌ شود و حمایت از واحدهای تولیدی نه در عمل بلکه فقط در زبان است.
“مهدی امینی” افزود: علیرغم این شرایط دشوار و قوانین موجود که بخش خصوصی به آن معترض است مُدام بخشنامه‌ های جدید و خلق‌ الساعه از سوی دولت صادر می‌شود و همین امر مشکلات حوزه تولید را دوچندان کرده است.
وی خواستار اختصاص مکان مناسب‌ تری برای استقرار نماینده اتاق تبریز در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی شد و اضافا کرد: فعالان اقتصادی، سربازان اقتصادی کشور هستند و اگر این قشر به‌ دلیل قوانین سختگیرانه و شرایط موجود، نتوانند به حیات خود ادامه دهند سازمان امور مالیاتی و سایر بخش‌ها نیز به‌ دنبال آن با مشکل مواجه خواهند شد.

◾️فرآیند عودت ارزش افزوده در استان فرسایشی است

رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش‌ بنیان و بهبود فضای کسب و کار اتاق تبریز با اشاره به ورود مفهوم اقتصاد مقاومتی طی چند سال اخیر به کشور گفت: اقتصاد مقاومتی یک مفهوم رایج در جهان است و در کشورهای فاقد شرایط عادی اجرایی می‌شود اما اجرای آن در ایران درست و اصولی صورت نگرفته و دچار نُقصان است.
“نوید امجد” سوق‌ یافتن درآمدهای دولت به سمت مالیات را اتفاقی مبارک و در عین حال نامبارک دانست و افزود: کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی نکته مثبت به‌ شمار می‌ رود، با این حال اگر مالیات‌ ستانی به شیوه ناصحیح انجام شود، بخش خصوصی و اقتصاد کل کشور، چندین سال بعد، چنان دچار بحران می‌شود که قابل جبران نیست.
وی با اشاره به بند‌های ۴۷ و ۴۸ برنامه هفتم توسعه در رابطه با منابع جدید درآمدی دولت اضافه کرد: تعیین مصادیق، محل و نحوه اجرای این بندها با ابهامات زیادی مواجه است و احتمال بروز مشکل چه در زمان تفسیر و چه در زمان اجرای این بندها وجود دارد.
امجد تاکید کرد: حرکت به سمت بهبود فضای کسب و کار در استان، نیازمند افزایش میزان صادرات است اما با توجه به شرایط فعلی کشور و قوانین سختگیرانه، نمی‌ توان به‌ راحتی در مسیر توسعه گام برداشت.
وی، بحث عودت ارزش افزوده را یکی از دغدغه‌های اساسی فعالان اقتصادی در حوزه مالیات عنوان کرد و یادآور شد: مسئولان استانی باید برای توسعه صادرات استان و افزایش قدرت رقابت صادرکنندگان استانی با سایر استان‌ها باید سعی در کوتاه کردن فرآیند و بازه زمانی عودت ارزش افزوده باشند.

◾️اهتمام مسئولان بر مبارزه با فرار مالیاتی است

مدیرکل امور مالیاتی استان آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اهمیت مالیات به‌ عنوان مهم‌ترین منبع درآمدی دولت گفت: اهتمام این مجموعه بر مبارزه با فرار مالیاتی است و چندین بار در زمینه تکریم ارباب رجوع، شناسایی موارد فرار مالیاتی و فناوری اطلاعات بین ۴۲ استان کشور، رتبه نخست را به‌ خود اختصاص داده است.
“عیسی اروج‌ زاده” بر لزوم آموزش بیشتر مودیان مالیاتی با مفاهیم و فرایندهای پرداخت مالیات تاکید کرد و افزود: بخش عمده‌ ای از مشکلات موجود، ناشی از عدم اشراف کامل بر قوانین مالیاتی است به‌ همین دلیل این اداره کل سعی دارد با برگزاری دوره‌ های آموزشی این خلاء را از بین ببرد و طی دو سال اخیر بیش از ۱۰۰ جلسه آموزشی در اتاق بازرگانی برگزار شده است.
وی با اشاره به راه‌ اندازی سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌ های فروشگاهی اضافه کرد: با راه‌اندازی این سامانه، تکریم ارباب رجوع و برقراری عدالت مالیاتی به دلیل تعیین مالیات بر اساس اطلاعات ارسالی و صورت حسابهای صادره از سوی مودی صورت خواهد پذیرفت.
اروج زاده در خصوص عودت ارزش افزوده نیز تاکید کرد: اصلی‌ ترین مشکل در این زمینه عدم تکمیل صحیح اظهارنامه‌ های مالیاتی و عدم ارائه اسناد و مدارک معتبر می باشد با این وجود قول مساعد در خصوص رسیدگی و تسریع در استردادهای مالیات بر ارزش افزوده صادر گردید.
مدیرکل امور مالیاتی استان، مبنای محاسبه مالیات را دفاتر قانونی، تراکنش‌های مالی و تحقیقات میدانی عنوان و خاطرنشان کرد: در تنظیم دفاتر قانونی باید تمام هزینه‌ های مالی و موارد مربوطه به‌طور کامل درج گردد.
وی یادآور شد: برخی مشکلات در حوزه امور مالیاتی مربوط به قوانین کشوری است و اشخاص نقشی در آن ندارند، با این حال همواره ما بر این هستیم تا مشکلات مودیان مالیاتی را در صورت امکان بررسی و رفع کنیم چراکه حمایت از بخش خصوصی را یک ضرورت می‌ دانیم.
اروج‌زاده از انجام طرح‌های تشویقی از جمله بخشودگی مالیاتی یا مشوق‌های مالیاتی برای مودیان در برهه‌های مختلف زمانی خبر داد و خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای حمایت از فعالان اقتصادی صورت می‌گیرد.
شایان ذکر است در ادامه این نشست مشترک، شرکت‌ کنندگان و نمایندگان بخش خصوصی مشکلات خود را در زمینه مالیات مطرح کرده و به تبادل نظر با مسئولان امور مالیاتی آذربایجان شرقی پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.