تبلور مدیریت تحول آفرین در بانک ایران زمین

عصرآزادی آنلاین/ سرویس بانک و بیمه: اقدامات مدیریتی بانک ایران زمین در جهت ترمیم ساختار مالی با استفاده از تمام ظرفیت های ممکن تحولاتی قابل توجه را به همراه داشت که در این گزارش به بررسی آنها پرداخته شده است.

عصرآزادی آنلاین – فراز پیمان، بانک ایران زمین که در پایان ۹ ماهه سال جاری عملکرد قابل قبولی را از خود بجا گذاشت و موفق شد تا با تقویت برخی از شاخصها ارکان مالی خود را تقویت کند همچنان امیدوارست تا با برگزاری مجامع عقب افتاده و تصویب تراز مالی زمینه افزایش سرمایه و خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت را فراهم کند.

اقدامات مدیریتی بانک ایران زمین در جهت ترمیم ساختار مالی

بانک ایران زمین تنها بانک از ۲۷ بانک کشور بود که با اجرایی کردن انضباط مالی قابل توجه میزان مطالبات خود از شرکتهای فرعی و زیرمجموعه را به حداقل ممکن رساند و در راستای ارائه خدمات بیشتر به مشتریان و سپرده گذاران ضمن وصول مطالبات از شرکتهای زیرمجموعه بستری فراهم نمود که تا زمان تقویت ساختارهای مالی موضوع اعطای تسهیلات به شرکتهای فرعی و زیرمجموعه مطرح نباشد تا از این طریق علاوه بر اینکه قدرت ارائه خدمات به مشتریان حقیقی افزایش پیدا کند بلکه هزینه مطالبات مشکوک الوصول نیز در سیر نزولی قرار گیرد.

مدیران بانک ایران زمین همچنین در نه ماهه ۱۴۰۲ ضمن ثابت نگه داشتن سبد سرمایه گذاریهای خود به سبب نوسانات بازار از هرگونه هدررفت سرمایه جلوگیری کردند تا از تمام ظرفیت های بانک در جهت ترمیم ساختار مالی استفاده نمایند که کاهش های قابل توجه در زیان عملیاتی، زیان خالص و و زیان هر سهم به وضوح قابل مشاهده است.

فروش اموال مازاد و دارائیها از دیگر اتفاقاتی بود که با توجه به افزایش تورم خصوصاً در بخش زمین و مسکن به تقویت ارکان مالی در این بانک کمک کرد و البته نظارت مستمر بر نحوه اجرای مزایده و اعتبارسنجی از متقاضیان کیفیت و صحت مزایده ها را در بالاترین سطح نگه داشت تا صاحبان اصلی این دارائیها یعنی سهامداران هیچ جالشی را از این حیث تجربه نکنند.

بانک ایران زمین همچنین طی سال جاری با راه اندازی یک صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات و صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان گام مؤثری را جهت شناسایی فرصت های در این بخش برداشت تا امیدواری در اردوگاه سهامداران این بانک همچنان برقرار باشد.

این بانک همچنین در اجرای تکالیف مقرر در قوانین و در راستای مولدسازی اموال مازاد خود، همچنین بهبود شاخص های کیفی و کاهش هزینه های عملیاتی شرکتهای زیرمجموعه ، تصمیم به ساماندهی ، واگذاری و انحلال تعدادی از آنها نمود. در همین راستا و به استناد صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۳، شرکت توسعه اسکان ابنیه حافظ با شناسه ملی ۱۴۰۰۶۶۵۳۶۹۴ در شرکت توسعه پایدار ابنیه حافظ به شناسه ملی ۱۴۰۰۸۱۵۷۷۷۵، ادغام و منحل گردید.

واگذاری سهام شرکت های زیرمجموعه از دیگر اقدامات بانک ایران زمین بود که درسال جاری اتفاق افتاد. به استناد صورتجلسه هیات مدیره مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۸ شرکت ارتباطات فرزانگان پارس به شماره ثبت ۴۸۱۴۷۷ و شناسه ملی ۱۴۰۰۵۳۲۶۹۷۱، پنج شرکت جهان ارقام پارس با شناسه ملی ۱۴۰۰۶۴۱۷۹۵۰، پدیسار انفورماتیک با شناسه ملی ۱۰۱۰۱۶۶۲۸۸۳، نوآوری و کارآفرینی ایرانیان آراد با شناسه ملی ۱۴۰۰۸۸۷۳۰۴۰، سابین تجارت آریا با شناسه ملی ۱۴۰۰۶۶۵۷۱۱۵ و آرمان وفاداری آریا با شناسه ملی ۱۴۰۰۸۹۷۰۳۸۴، کلیه سهام خود را واگذار و از لیست سهامداران شرکت مذکور خارج گردیدند.

عرضه اولیه سهام شرکت گروه مالی داتام (نماد داتام) که بانک ایران زمین مالک ۹۹.۶ درصد آن است ازدیگر اقدامات این بانک در جهت ایجاد ارزش افزوده و سرمایه در گردش بود.

مجموع اقدامات صورت گرفته در بانک ایران زمین در سال جاری نشان می دهد که تیم مدیریای این بانک برای تغییر وضعیت و رساندن بانک ایران زمین به جایگاه واقعی خود طرحهای عملیاتی و اجرایی خوبی را به عنوان نقشه راه پیاده سازی کرده اند که برخی از نتایج آن در آینده قابل مشاهده و رصد خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.