اهمیت رونمایی از سه تکنولوژی روز جهان در گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز از نگاه "عصرآزادی"

تراکتورسازی نبض صنعت ایران

 عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
با حضور رئیس دانشگاه آزاد کشور از سه فناوری روز جهان در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در تبریز رونمایی گردید که شامل راه اندازی نخستین سیستم خط رباتیکAGV یا همان سامانه هوشمند هدایت پذیر خودران، مجموعه اتصال سه نقطه PTO جلوبند تراکتور سنگین و دستگاه بیلر به عنوان نخستین محصول تولیدی شرکت ادوات سازی تراکتورسازی بود که هم اکنون تعداد معدودی از کشورها صاحب آن هستند و توسط مهندسین و متخصصان آذربایجانی طراحی و ساخته شده است.
بر اساس قراردادي که در کمتر از یکسال قبل بین گروه صنعتی تراکتورسازی و دانشگاه آزاد واحد تبریز منعقد شد مقرر گردید دانشگاه آزاد دانش طراحی سیستم هوشمند هدایت پذیر خودران یا همان AGV موردنیاز خطوط مجموعه تراکتورسازی را با بهره مندی از صاحب نظران این حوزه به دست آورده و زمینه استفاده از آن را در خطوط مونتاژ این مجموعه فراهم نماید و اکنون این قرارداد و مفاد آن اجرایی شده و نخستين مجموعه AGV در خط مونتاژ تراکتورسازی به بهره برداری رسید.
دستگاه های AGV در واقع به سیستم های جابجایی بار با هدایت شوندگی مستقل، بدون نیاز به راننده یا اپراتور اطلاق می گردد که از طریق نشانگر سیمی يا نواری يا سیستم بینایی سنجی هدایت می شوند و تقریباً در تمام صنایع مانند مواد غذایی، پارچه، دارو، قطعات، ماشین آلات راهسازی، کشاورزی، خودروسازی و غیره کاربرد داشته و می توانند برای جابجایی محصولات در خطوط مونتاژ، حمل و نقل کالاها در سراسر کارخانه یا انبار، تحویل بار و محموله مورد استفاده قرار گیرند…
رونمایی اول
مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز با اشاره به توجه این مجموعه به دانش روز جهان و همکاری مستمر با دانشگاه‌ ها از جذب یکهزار نیروی متخصص و فارغ التحصیل دانشگاهی طی یک سال گذشته در این مجموعه خبر داد و گفت: امنیت غذایی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مورد توجه مجموعه تراکتورسازی است و با وجود اینکه در حال حاضر قطعات بسیار خاصی را تولید می‌کنیم در کنار این قطعات همچنان تولید تراکتور را در دستور کار خود قرار داده ایم.
“مصطفی وحید زاده” با اشاره به پایین بودن قیمت تراکتور در داخل از داخل کشور افزود: فاصله قیمتی ما با خارج از کشور بسیار قابل توجه است در حالی که در برخی از کشورها حدود دو و نیم تا ۳ برابر تولیدات مشابه قیمت گذاری می‌شوند.
وی با اشاره به همکاری این مجموعه صنعتی با ۶۰ شرکت دانش بنیان به صورت مسئله محور اضافه کرد: در بحث تورم، محصولات طوری وارد بازار می شوند که اگر تراکتورهای ما از چرخه خارج شوند نمی توان مشابه آنها را یافت زیرا در کشورهای همجوار تراکتورهایی با مشخصات محصولات تبریز، از قیمت ۳ برابر برخوردارند.
وحید زاده تاکید کرد: در این مجموعه مغز منفصل ایجاد شده و با طراحی صورت مسئله، توانسته ایم با رویکرد مسئله محوری به طراحی و ساخت قطعات و محصولات ادوات کشاورزی بپردازیم که امروزه جزو ۵ کشور سازنده جهانی ادوات کشاورزی محسوب می شویم.
وی یادآور شد: دغدغه اصلی من این بود که مجموعه تراکتورسازی از یک شرکت تک محصولی خارج شود که در گذشته با نوسانات مرسوم اقدام به تولید تراکتور می شد و با تقویت و توسعه کمی و کیفی محصولات، سبد تولیدات کامل شده و نیمی از محصولات به تراکتور و مابقی به سایر تولیدات اختصاص دارد.
وحید زاده بِیلر را اولین محصول شرکت ادوات سازی تراکتورسازی تبریز دانست و خاطرنشان کرد: ساخت بِیلر، تراکتورسازی را در جمع معدود شرکت های تولیدکننده ادوات کشاورزی قرار داد لذا با سیاست فعلی ۵۰ – ۵۰ به ۲۴ درصد رسیده ایم و در پایان برنامه ۵ ساله به ۵۰ درصد خواهیم رسید که اهمیت رشد محصولات نوآورانه را به اثبات می رساند.

رونمایی دوم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور، فرهنگ، علم و فناوری را سه مولفه پایه ای دانشگاه دانست و گفت: در گذشته تمام این موارد یکجا نبوده است در حالی که باید بین آنها ارتباط برقرار باشد.
“محمدمهدی طهرانچی” افزود: گروه صنعتی تراکتورسازی یک کارخانه نیست بلکه یک نماد بزرگ اجتماعی و نوآورانه در سطح ملی است و خوشبختانه توانسته پس از یک قرن فعالیت، باز هم خوش بدرخشد لذا اگر نبض تراکتورسازی متوقف شود نبض صنعت هم متوقف خواهد شد.
وی اضافه کرد: واژه تراکتورسازی در منطقه آذربایجان یک واژه مودتی در بین مردم است و اُلفت و همبستگی اجتماعی خاص خود را در بین دستان گرم کارگران و نخبگان این مجموعه فشرده شده و در شرایطی که کشور نیاز به ارز دارد بازارهای پیرامونی توسط تراکتورسازی حفظ شده اند لذا بروز و ظهور نوآوری در مجموعه صنعتی تراکتورسازی بسیار قابل توجه است زیرا رُکن سرپا ماندن این گروه صنعتی بوده و با همکاری دانشگاه آزاد تبریز توانسته تا با نماد صنعت پیمان مودت داشته باشد، افق مشترک این دو مجموعه می تواند به سود هر دو مجموعه باشد.
رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی، تراکتورسازی را پیشران بخش صنعت کشور دانست و گفت: در دانشگاه آزاد یک طرح پویش داریم تا دانشجویان را به بخش صنعت فرستاده و جهت کار در بازار آماده باشند.
“آرش رنجبران” افزود: امروز، روز مبارکی است که طی آن با افتتاح خط تراکتور مدل ۱۵۰۰ شاهد یک تحول فناورانه هستیم که در واقع، یک تغییر فرهنگی است که همانا جریان صنعتی سازی را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: تحول به ابزار نیاز دارد لذا دو پروژه نوین کلید خورده است که نویدبخش خبرهای خوش خواهد بود زیرا اعتماد به دانشگاه به طور حتم نتیجه بخش خواهد بود.
رونمایی سوم
معاون مهندسي گروه صنعتي تراکتورسازی تبریز درباره مزیت های کلان این سیستم و کاربردهای آن گفت: کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت، حذف گلوگاه های توقفی در خطوط تولید، انعطاف پذيري توليد، آمارگیری و گزارش دهی آنلاین، مهیا شدن زمینه افزایش تولید و غیره از مهمترین مزیت های استفاده از این سیستم در واحدهای صنعتی می باشد و در همه صنایع کاربرد و کارایی دارد و منحصر به صنعت خودرو یا صنایع مانند تراکتورسازی نمی باشد.
“امیر جدیری فیضی” افزود: تراکتورسازی با پیش قدم شدن در این زمینه و سرمایه گذاری برای طراحی و تولید این نوع سامانه در کشور نه تنها بروزرسانی و تکنولوژیک کردن خطوط تولیدی خود را ممکن ساخته بلکه در اصل زمینه را برای خودکفایی کشور و بومي سازي دانش AGV و تولید سیستم هوشمند نقلیه خودران هدایت پذیر را فراهم آورده است.
وی با اشاره به اینکه تراکتورسازی تبریز برای طراحی و ساخت دو نمونه از این سیستم بیش از ۶۲ میلیارد ریال اعتبار اختصاص و بر اساس پيشرفت پروژه در اختیار دانشگاه آزاد قرار داده است اضافه کرد: برای خرید نمونه مشابه خارجی این دستگاه با در نظر گرفتن مسائلی همچون گذشتن از سد تحریم ها و هزینه های دستیابی به دانش و تکنولوژی و غیره صرفاً برای خرید دستگاه حدود ۷۰ هزار دلار ارز نیاز بود.
جدیری فیضی تاکید کرد: در کنار تمام مزیت ها نباید از موضوعی بنام بومی سازی و استفاده از توان و ظرفیتهای داخلی به راحتی گذشت چرا که دیگر مشتريان AGV در اقصی نقاط کشور دغدغه ای بنام خرابی و خوابیدن خطوط تولید به واسطه تامین قطعه مورد نیاز AGV از سازنده خارجی و مهمتر از همه تنگناهای مباحث ارزی و تحریم ها و غیره را ندارند.
شایان ذکر است نکته جالب توجه در این مراسم، اظهارات محمد کلامی معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی بود که بهره وری را یکی از مشکلات اصلی این استان دانست و تاکید کرد فرسودگی دستگاه ها، سطح دانش فنی متناسب با بنگاه های جهانی نیست و برخی تولیداتی که افتتاح می کنیم عمر اقتصادی شان در عرصه اقتصاد دنیا به اتمام رسیده و خوشبختانه، تراکتورسازی به اینگونه مسائل اشرافیت دارد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.