اهمیت اجرای پروژه های تفریحی و گردشگری منطقه آزاد ارس در آستانه نوروز ۱۴۰۳ از نگاه "عصرآزادی"

ارس دوستدار صنعت گردشگری

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

در روزهای پایانی سال جاری و در آستانه نوروز ۱۴۰۳ منطقه آزاد ارس Aras Free Zone همانند سنوات قبل، بار دیگر آمادگی خود را جهت حضور گردشگران داخلی و خارجی به رُخ استانهای کشور می کِشد تا ثابت کند که ارس به معنای واقعی کلمه، سرزمین زیبایی های آذربایجان است.
در اثنای سفر نماینده رئیس دولت سیزدهم و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منطقه آزاد ارس که البته حضور او هر از چند گاه و در مناسبت های مختلف تکرار می شود از پروژه های بسیاری صبحت به میان آمد و ظرفیت های ارس برای سرمایه گذاری، فعالیت های گردشگری و خارجی مورد بررسی قرار گرفت.
حجت الله عبدالملکی نماینده ویژه رئیس‌ جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اخیراً در سفر یک روزه خود به منطقه آزاد ارس با هدف بازدید از پروژه‌های گردشگری، در نوار مرزی ارس و محل اجرای جزیره گردشگری این منطقه حضور یافت و با فعالان اقتصادی منطقه نیز به گفتگو نشست.
به عقیده کارشناسان اقتصادی، توسعه واحدهای تجاری، صنعتی و کشاورزی مستقر در منطقه آزاد ارس زمینه اشتغال برای حدود ۱۹ هزار نفر در واحدهای مختلف فراهم کرده اما، این منطقه برای ایفای نقش خود در تجارت، جذب سرمایه گذاری خارجی و رونق اقتصادی استان با چالش ها و مشکلاتی مواجه است که نیازمند هم افزایی دولت و مجلس برای رفع این چالش ها و مشکلات پیش رو است که همانا ارس پیشانی آذربایجان است…

◾️پلاک اول

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از منطقه آزاد ارس به عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد کشور سخن به میان آورد و گفت: این منطقه از ابعاد مختلف توسعه یافته و رو به پیشرفت است به طوری که در سال جاری بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد ریال تقاضای سرمایه گذاری در این منطقه ثبت شده که ۳.۵ برابر سال گذشته است.
“حجت الله عبدالملکی” در بازدید از طرح های در دست اجرای این منطقه افزود: از میزان تقاضای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس ۵۸۰ هزار میلیارد ریال آن در هیات مدیره منطقه آزاد ارس به تصویب رسیده و عملیات اجرایی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تقاضای سرمایه گذاری آغاز شده است.
وی یادآور شد: اقدام منطقه آزاد ارس در جلوگیری از معطلی سرمایه گذار در دریافت زمین جهت شروع سرمایه گذاری یکی از اقدامات مهم در حمایت از سرمایه گذاران است به طوری که سرمایه گذاران می توانند از سوله های موجود در منطقه آزاد ارس به صورت استیجاری استفاده کرده و تولید خود را شروع کنند ضمن اینکه همزمان با شروع تولید، زمین در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد تا در کنار تولید، ساخت و ساز را آغاز کند.
عبدالملکی با اشاره با اشاره به آغاز عملیات اجرایی زمین ورزشی ساحلی با چهار زمین ورزشی مطابق با استانداردهای بین المللی اظهار امیدواری کرد این طرح در مدت یک سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد و فدراسیون های ملی هم آمادگی خود را برای برپایی کمپ های تیم های ملی در این منطقه اعلام کرده اند.
وی تاکید کرد: این منطقه به توسعه زیرساخت های اقامتی نیاز دارد زیرا با آشنایی مردم از این منطقه، شاهد افزایش ۶۰ درصدی حضور مسافران و گردشگران با خودروهای پلاک غیربومی هستیم که این افزایش به واسطه طبیعت خدادادی و مزیت الهی این منطقه و بخش دیگر با خدمات منطقه آزاد ارس محقق شده است.
عبدالملکی خاطرنشان کرد: برنامه جهش سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس با جدیت ادامه خواهد یافت و بخش زیادی از تقاضای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲، سال ۱۴۰۳ و بخشی دیگر در سال ۱۴۰۴ مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و جریان جدید تقاضای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ خواهیم داشت.

◾️پلاک دوم

رئیس هیات‌ مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در جریان این بازدید گفت: مجوز اجرای پروژه جزیره گردشگری در رود مرزی ارس پس از پیگیری‌های مجدانه و با همراهی مثبت دستگاه‌های متولی از کمیته رودخانه‌های مرزی اخذ گردید که با وسعت تقریبی ۱۶.۵ هکتار و برآورد اولیه هزینه ۲۵۰ میلیارد ریالی در دل رودخانه و نقطه صفر مرزی به اجرا در می‌آید.
به گفته مجید کیانی، برکه آب تنی کودکان، اسکوتر زیردریایی، مسیر پیاده‌ راه شنی، ساختمان چایخانه، فود کورت، سکوهای سنگی و نیمکت‌های استقرار گردشگران، رستوران غذاهای دریایی، دو دستگاه پل ارتباطی، اسکله قایق موتوری و جت اسکی، اسکله ماهیگیری و غیره بخش‌ های مختلف این جزیره را در طرح اولیه جهت تفریح گردشگران تشکیل می‌ دهند.
در جریان این بازدید، از اولین اتوبوس آفرود کشور ساخت شرکت برلیانس منطقه آزاد ارس رونمایی و حضار به‌ وسیله آن از رود ارس به‌ سمت جزیره گردشگری عبور کردند.
در راستای استفاده حداکثری از مزیت‌های مناطق آزاد، اولین خودروی “پیکاپ” شرکت آسنا آمیکو پلاک ارس با حضور نماینده ویژه رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رونمایی شد.‌
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در این باره گفت: پلاک ارس قیمت نهایی خودروهای آمیکو را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به امکان تردد خودروهای پلاک ارس در مسیر جلفا – تبریز، علاقمندان می‌ توانند از این مزیت استفاده کنند.‌
علی نوید افزود: گروه خودروسازی آمیکو تولیدات خود را در سال ۱۴۰۲ افزایش داده است و سایر مناطق آزاد کشور نیز می‌ توانند خودروی تولیدی منطقه آزاد ارس را وارد کرده و در مناطق خود به‌ قیمت پایین‌تر پلاک‌ گذاری نمایند.
هتل دنیز ارس با حضور نماینده ویژه رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، فرماندار جلفا و سایر اعضای شورای تامین منطقه مورد افتتاح قرار گرفت که در آن برای ۲۰ نفر از جوانان اشتغال زایی شده است.
این هتل سه ستاره با دارا بودن ۵۰ اتاق در راستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری منطقه آزاد ارس و افزایش ظرفیت مراکز اقامتی با سرمایه‌ گذاری یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی افتتاح شد که با بهره‌ برداری از آن ۱۷۰ تخت به ظرفیت مراکز اقامتی منطقه آزاد ارس افزوده شد.

◾️پلاک آخر

منطقه آزاد ارس با برخورداری از زیرساخت های اقامتی، تفریحی و خدماتی، طبیعت زیبا مانند پارک کوهستان و منطقه حفاظت شده کیامکی، جنگل های ارسباران، رود ارس و نقاط گردشگری متعدد مانند کاروانسرای خواجه نظر، اماکن مذهبی، کلیساهای سنت استپانوس و چوپان، حمام تاریخی جلفا، عمارت آینالو، آبشار آسیا، چشمه تراورتن، پل های تایخی خداآفرین و موزه های گلفرج، خداآفرین و هوراند سالانه با جذب هزاران گردشگر داخلی و خارجی، دستی بر آتش در حوزه گردشگری منطقه شمالغرب کشور دارد.
منطقه آزاد ارس با ۷۱ هزار و ۸۰۰ هکتار گستره در محدوده جلفا، ایری و سیه رود، نوردوز، خداآفرین و قلی بیگلو و داشتن سه گمرک جلفا، نوردوز و خداآفرین از ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و رونق اقتصادی منطقه آذربایجان برخوردار است و به عنوان صنعتی ترین مناطق آزاد کشور مطرح بوده و در مسیر توسعه صادرات و تجارت با کشورهای منطقه گام برمی دارد.
این منطقه تاریخی که روزگاری محل تلاقی تجارت شمالغرب ایران بوده امروزه، علاوه بر ایفای نقش صنعت آذربایجان شرقی، صادرات و واردات استان با داشتن دشت‌های وسیع حاصلخیز، قرار گرفتن در مجاورت رودخانه مرزی و پرآب ارس و ۵۰۰ هکتار اراضی کشت گلخانه ای، در تولیدات و صادرات محصولات این حوزه قطب اصلی کشور و در پیشانی استان قرار داشته و به عنوان یکی از بازیگران اصلی تامین امنیت غذایی پیشتازی می کند.
منطقه آزاد ارس با قرار گرفتن در مجاورت کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان و برخورداری از ۲۳۸ واحد صنایع فعال و بیش از ۱۵۱ واحد صنایع در دست ساخت با چالش‌هایی در تجارت و سرمایه گذاری مواجه است که در صورت رفع آن ها می‌تواند به عنوان نقطه طلایی تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و کشور نقش ایفا کند.
بدین ترتیب می توان گفت منطقه آزاد ارس که در نوروز سال جاری عنوان پرترددترین و مسافرپذیرترین منطقه شمالغرب کشور را با خود یدک کشید به برکت بهره مندی از پروژه های مدرن گردشگری، تفریحی، تجاری و کشاورزی، بار دیگر در کانون توجهات گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت تا با زیرساخت های موجود به استقبال ارس وندان بشتابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.