مصرف موفقیت‌آمیز کاه تخمیری برای تغذیه دام در مغان

تولید دانش‌بنیان و تحول‌آفرین در صنعت خوراک دام ایران

مجری طرح ملی خوراک تخمیری دام با بیان اینکه این محصول جدید در قالب یک طرح دانش‌بنیان و از ضایعات کشاورزی تولید می‌شود، گفت: کاه تخمیری برای نخستین‌بار در سطح کشور جهت تغدیه گاوهای پرشیر مجتمع کشت و صنعت مغان، تولید و به کار گرفته شد که نتایج قابل توجهی طی روزهای گذشته در پی داشت.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، دکتر اکبر تقی‌زاده افزود: تولید خوراک دام تخمیری با توجه به وفور ضایعات کشاورزی از جمله شاخ و برگ درختان، کاه و غیره، صرفه‌جویی در خروج ارز را در پی دارد و اقتصاد خوداتکایی را رقم می‌زند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با ابراز امیدواری نسبت به فراگیر شدن این طرح در سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، اظهار کرد: تولید خوارک دام تخمیری و جایگزین شدن آن با خوراک دام موجود، سبب صرفه‌جویی میلیاردها دلار ارز برای کشور می‌شود.

پژوهشگر مراغه‌ای راه برون‌رفت از تنگناها را جامه عمل پوشاندن به ایده‌های دانش‌بنیان دانست و اضافه کرد: تولید خوراک دام تخمیری هزینه تمام شده بسیار پایینی دارد و از نظر پروتئین و انرژی، مواد معدنی و ویتامین قابل قیاس با خوراک کامل دام است و صد در درصد جایگزین آن می‌شود.

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های دیگر خوراک تخمیری دام حذف اسهال خونی در گوساله‌هاست، افزود: آجر لیسیدنی که برای بره‌های پرواری استفاده می‌شود نیز با به کار بردن خوراک تخمیری حذف می‌شود و بر همین اساس هزینه‌های دارو و درمان کاهش می‌یابد.

دکتر تقی‌زاه با تاکید بر اینکه مصرف آب در تولید یونجه و تهیه خوارک دام بالاست، اضافه کرد: در خوراک تخمیری دام مصرف آب به یک هزارم کاهش می‌یابد و به این فرمایش مقام معظم رهبری که «محصولات اساسی باید در بخش کشاورزی تولید شود» جامه عمل پوشانده می‌شود.

استاد نمونه دانشگاه تبریز ادامه داد: در این زمینه می‌توان زمین‌های زراعی را به جای یونجه به گندم اختصاص داد و کاه آن را بسیار بالاتر از یونجه سنتز کرد و آن را در در قالب خوراک تخمیری برای تغذیه دام اختصاص داد.

معاون دانشگاه مراغه افزود: این طرح ملی ابتدا در آذربایجان‌شرقی اجرا می‌شود و مراغه هم به دلیل حجم بالای ضایعات کشاورزی می‌تواند در این زمینه پیشگام باشد.

دکتر تقی‌زاده این را هم گفت که «حجم ضایعات محصولات کشاورزی در سطح کشور ۱۶ میلیون تن تخمین زده می‌شود و کل این ضایعات می‌تواند به خوراک تخمیری دام تبدیل شده و از واردات محصولات کشاورزی متعدد برای تولید خوراک دام جلوگیری شود».

به گزارش ایرنا برای تولید خوراک تخمیری دام در کشت و صنعت مغان روی کاه گندم، در هنرستان کشاورزی سراب روی ضایعات سیب‌زمینی و در کشت و صنعت «آذرنگین تبریز» روی «باگاس» به عنوان ضایعات نیشکر کار شده و در همه این موارد بازدهی قابل مقایسه با خوراک کامل دام به دست آمده است.

دکتر اکبر تقی‌زاده در سال ۱۳۹۳ به عنوان منتخب جشنواره ملی پژوهش‌های کاربردی دانشگاه صنعتی سهند انتخاب شد و در سال ۱۳۹۵ عنوان پژوهشگر برتر آذربایجان‌شرقی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی را کسب کرد.

وی برای سالیان متوالی پژوهشگر برتر دانشکده کشاورزی تبریز بوده و طی سال گذشته نیز در ردیف استادان نمونه و سرآمدان علمی دانشگاه تبریز قرار گرفت.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.