دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی اعتراض به میزان دستمزدها را حق طبیعی کارگران دانست؛

کارگران و بازنشستگان قشر مظلوم جامعه ایران

کریم صادق زاده تبریزی: کانون های کارگری بازنشسته به حیاط خلوت عده ای خاص تبدیل شده اند!

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: با توجه به ناتوانی های وزیر کار در اداره شورای عالی کار باید سطوح بالای تصمیم گیری نظام، افزایش دستمزد کارگران و بازنشستگان را در چارجوب قانون کار و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی با رعایت کامل اصل سه جانبه گرایی با در نظرداشتن نرخ تورم خواستار شوند.
اینها بخشی از اظهارات دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی است که در آغاز سال جدید خواستار ابطال مصوبه شورایعالی کار در مورد دستمزد ۱۴۰۳ کارگران شد که به اعتقاد او، ناتوانی های وزیر کار در اداره شورایعالی کار اقدامات لازم از سوی سطوح بالای تصمیم گیری نظام در چارجوب قانون کار برای رفع این مشکل انجام گیرد.

“کریم صادق زاده تبریزی” با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به خواسته جامعه کارگری در قبال دستمزد کاملاً بی توجه بوده است گفت: در آخرین جلسه شورای عالی کار نیز برای تعیین دستمزد سال ۱۴۰۳ این بی توجهی تا جایی رسید که نمایندگان چاره ای جز این ندیدند که جلسه را ترک کنند!
رئیس دفتر اتحادیه پیشکسوتان کارگری آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه قانون تکلیف همه را برای تعیین دستمزد مشخص کرده است ادامه داد: بر اساس بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار اعضای شورایعالی کار شامل نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت با رعایت اصل سه جانبه گرایی بایستی نسبت به تعیین دستمزد اقدام نمایند
وی افزود: وقتی نمایندگان کارگری که نماینده بیش از ۵۰ درصد جامعه جلسه را ترک می کنند به خوبی نشان می دهد این اصل به درستی رعایت نشده است. اینکه بگویند اکثریت شورایعالی کار به این مصوبه رأی داده و نبودن گروه کارگری تأثیری در آن ندارد دیگر بر این اساس تشکیل جلسه شورای عالی کار معنای خود را از دست می دهد.
صادق زاده تبریزی با اشاره به اینکه همه دست اندرکاران حوزه کار معتقدند دولت خود یک کارفرمای بزرگ محسوب می شود اظهار داشت: با این معیار، مشخص است افزایش دستمزد کارگران و رعایت سبد معیشتی بار مالی زیادی برای دولت خواهد داشت در آن سو، دولت وقتی افزایش ۲۰ درصدی را برای حقوق کارمندان در بودجه سال ۱۴۰۳ درنظر گرفته قطعاً فاصله زیاد بین افزیش سالانه دستمزد کارمندان با کارگران دولت را ناخواسته با کارمندان هم درگیر خواهد کرد.
دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی یادآور شد: به اعتقاد بنده، وزیر تعاون، رفاه و اجتماعی تنها می توانست برای افزایش دستمزد در یک محدوده خاص حرکت کند لذا وقتی ایشان از انعکاس واقعی وضعیت معیشتی جامعه کارگری و بازنشستگی به جایگاه های بالاتر ناتوان است قبل از آنکه مورد استیضاح و بازخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد خود از مقامش استعفا دهد!
صادق زاده تبریزی در عین حال خاطرنشان کرد: حضور یک وزیر توانمند می تواند با تشکیل دوباره جلسه شورای عالی کار خواسته های جامعه کارگری را برای افزایش دستمزد عملی کند
دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی افزود: با توجه به شرایط بسیار نامطلوب پیش آمده برای دستمزد کارگران در دو سال اخیر و مهم تر از همه، بی نتیجه بودن تلاش تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای مهار تورم لازم است نهادهای تصمیم گیری عالیرتبه نظام مانند هیـأت دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای هماهنگی سران سه قوه همانطور که برای رفع معضلات اقتصادی وارد میدان می شوند برای نجات وضعیت اقتصادی کارگران و بازنشستگان نیز که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند اجرای اساس مفاد قانون کار در این زمینه را به طور جدی خواستار شده و با رعایت کامل اصل سه جانبه گرایی، افزایش دستمزد را با در نظر داشتن نرخ تورم اضافه نمایند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: متاسفانه از زمان استقرار دولت سیزدهم در تعیین دستمزد کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی، قانون  به درستی در قبال  اعمال نشده است.
صادق زاده تبریزی اظهار داشت: سال گذشته دولت با وعده مهار تورم و برگزاری مجدد جلسه شورایعالی کار نمایندگان کارگری در شورایعالی کار را مجاب به قبول توافقی زیر نرخ تورم کرد که عملاً شاهد بودیم دولت در طول سال هم نتوانست برای مهار تورم کاری انجام دهد و هم جلسه ای را برای افزایش دستمزد تشکیل نداد.
وی با بیان اینکه اصلی ترین خواسته کارگران و بازنشستگان در زمینه دستمزد سال ۱۴۰۳ اجرای درست مفاد قانون کار است افزود: برخی اظهارات وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز که بر واگذاری تعیین دستمزد به مجلس شورای اسلامی نیز کاملاً ناشیانه است.
صادق زاده تبریزی با بیان اینکه خانه کارگر بر سرحقوق حقه کارگران و بازنشستگان و اقشار آسیب پذیر جامعه با هیچ کس معامله نمی کند تأکید کرد: حرکت انتقادی و اعتراضی خانه کارگر یک جریان اصیل است که ما البته در این جریانات اعتراضی به حفظ نظام و ولایت فقیه پایبندی کامل داریم و معتقدیم بی توجهی به حقوق حقه این قشر جامعه را با مشکلات عدیده ای روبرو می کند.
وی با بیان اینکه دستمزد تعیین شده امسال با توجه به تورم موجود حتی نمی تواند ۵۰ درصد هزینه های ضروری کارگران را نیز تأمین کند خاطرنشان کرد: اگر هم آنچه که کارشناسان اقتصادی از تورم سال ۱۴۰۳ خبر می دهند به وقوع بپیوندد آن وقت وضعیت مالی کارگران و بازنشستگان بسیار پیچیده تر خواهد شد.
صادق زاده تبریزی افزود: ما کارگران و بازنشستگان از همه مسئولان رده بالای کشور و تصمیم گیر درخواست داریم خودشان را جای کارگران گذاشته و بگویند چگونه با این هزینه ها می توانند زندگی روزمره و معیشت خانواده خود را مدیریت کنند!
رئیس دفتر اتحادیه پیشکسوتان کارگری استان آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه هنوز کار دستمزد سال ۱۴۰۳ پایان نیافته است گفت: دستمزد تعیین شده با دخالت نهادهای بالادستی مانند دیوان عدالت اداری و نیز تشکیل مجدد جلسات شورایعالی کار می تواند اصلاح و ترمیم شود.
صادق زاده تبریزی با اشاره به نقش کارگران در دوره های مختلف کشور نظیر سال های جنگ تحمیلی و دوران سازندگی اذعان کرد: کارگران در دوران دفاع مقدس علاوه بر ایفای نقش در جنگ در دستمزد افزیش سالانه حقوق همراهی بسیاری کردند.
وی با اشاره به اینکه اکنون تلاش می شود تا گروه کارگری را از میدان به در کنند افزود: بر اساس مصوبات دهه ۸۰ شورای عالی کار، گروه کارفرمایی متعهد شده بود این فاصله ایجادی درصدی افزایش حقوق و مجموع تورم را پُر کند ولی تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است‌.

صادق زاده تبریزی تعیین سبد معیشتی را تنها معیار برای تعیین دستمزد کارگران دانست و گفت: باید دستمزد تعیین شده کارگران حداقل های سبد معیشتی را تأمین کند هرچند این میزان هم کافی نیست.
رئیس دفتر اتحادیه پیشکسوتان کارگری استان با بیان اینکه تعیین چنین دستمزدی برای بازنشستگان قشر مهم دیگری از جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد گفت: سالهاست تامین اجتماعی مصوبه شورای عالی کار را مبنای افزایش حقوق بازنشستگان قرار می دهد گرچه راهکارهای قانونی دیگری نیز وجود دارد بر این اساس بازنشستگان نیز در شرایط بدتری قرار می گیرند چرا که همه معتقدند میزان دریافتی فعلی این قشر به هیچ وجه تأمین کننده نیاز آنها باشد.
وی در پایان اظهارات نوروزی خود با انتقاد از سکوت کانون های کارگری بازنشسته در این زمینه خاطرنشان کرد: متاسفانه این کانون ها اکنون تنها به حیاط خلوت عده ای تبدیل شده اند در حالی که آنها نیز باید در این زمینه فعال شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.