اهمیت ساماندهی سفرهای نوروزی گردشگران داخلی به استانهای جدیدالمقصد از زاویه "عصرآزادی"

آذربایجان شرقی مقصد غیر نوروزی!؟

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

علیرغم اینکه همانند هر سال و پیش از آغاز نوروز ۱۴۰۳، ستاد خدمات سفر آذربایجان شرقی با مشارکت سایر دستگاه‌های اجرائی استان با برپائی نوروزگاه‌های عشایری در سطح شهرستان ها مورد استقبال مردم، مسافران و مسئولان قرار گرفت اما، متاسفانه بازهم نتوانست آمار چشمگیر بازدید سال گذشته را کسب نماید.

امسال نیز این نوروزگاه‌های عشایری در ۳۰ و ۶۰ کیلومتری ورودی شهرستان‌های اهر، کلیبر، خداآفرین، جلفا و تبریز با برپائی ۱۲ مورد آلاچیق عشایری با هدف ارائه خدمات به مسافران و گردشگران نوروزی پیش از آغاز نوروز بر پا و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ ادامه داشت تا مکانی برای استراحت موقت مسافران، رفع خستگی راننده‌ها و همچنین پذیرایی و اجرای مراسم سنتی، موسیقی محلی و آداب و رسوم نوروزی و فرهنگی عشایر باشد تا علاوه بر آن، فرصتی مغتنم نیز برای نمایش توانمندی‌های تولیدی و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی عشایر و عرضه محصولات عشایری به مسافران نوروزی گردد که با وجود این تلاش ها، آذربایجان شرقی آنطور که باید و شاید در مسیر گردشگری مسافران قرار نگرفت!
این امر، موضوعی است که باید مورد واکاوی و بررسی دستگاه های متولی حوزه گردشگری قرار گرفته و مشخص شود که چرا استانهای فارس، اصفهان و خراسان رضوی علیرغم وجود ذهنیت گردشگرپذیری در آنها، بر استانهای غلبه می کنتد که در سالهای اخیر عرض اندام کرده و حرفی برای گفتن دارند…

برای ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ از سوی سازمان ها، ارگان ها و دستگاه های متولی و مرتبط با حوزه گردشگری و تضمین امنیت این صنعت مطالب و اظهارات قابل توجهی ارائه گردید که اهمیت شکل گیری تعطیلات ایمن آغاز سال نو را یکبار دیگر در کانون توجهات قرار دهد.
نکته جالب توجه اینکه، جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی از کاهش ۳۳ درصدی تصادفات منجر به فوت در تعطیلات نوروزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان خبر داد.
سرهنگ صابر عباس زاده گفته است که فرماندهی انتظامی این استان در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ طرح نظم و امنیت استان را در ۲ حوزه انتظامی و ترافیکی در دستور کار خود قرار داد و در حوزه برخورد و مقابله با جرائم به ویژه سرقت، کاهش ۲۰ درصدی وقوع در این ایام رقم خورد که نشان دهنده اثر بخشی اقدامات تامینی است.
وی افزود: در ایام تعطیلات نوروز امسال تعداد ۴۲۲ سارق دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند و همچنین ۹۴ درصد سرقت‌های وقوع یافته در استان منجر به کشف شد.
طبق اظهارات پلیس راهور آذربایجان شرقی که طرح نوروزی را مورد اجرا قرار داد از ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳ تعداد ۱۷ نفر بر اثر ۲۶۴ فقره تصادف رانندگی در محور‌های مبادلاتی سطح این استان جان باختند.
بهمن نقی پور – رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز – استقرار ۸ ایستگاه جامع اورژانس را از مهمترین اقدامات حوزه بهداشت و درمان ذکر کرد و گفت: از زمان آغاز طرح نوروزی ۱۴۰۳، تعداد ۴ هزار و ۹۰۰ ماموریت اورژانسی در سطح آذربایجان شرقی انجام شده که یکهزار و ۸۶ مورد آن مربوط به تصادفات بوده است.
اروجعلی علیزاده – مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی – نیز از کاهش ۲ درصدی تردد وسایل نقلیه در جاده‌های این استان نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: در مدت ۱۲ روزه طرح نوروزی، بیش از ۱۵۳ هزار مسافر از طریق ناوگان حمل‌ و نقل عمومی استان جابجا شده و نزدیک به ۱۷ هزار مسافر نیز از پایانه‌های مرزی آذربایجان شرقی تردد کرده‌اند که به ترتیب ۲۲ و ۱۶ درصد کاهش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.
سرهنگ حبیب آبراهه – فرمانده پلیس راه استان – نیز آذربایجان شرقی را چهارمین استان پرتردد کشور در عید نوروز امسال اعلام کرد و گفت: از نظر آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات، با ۱۷ فوتی در رتبه های آخر کشور قرار داریم؛ ۵۸ درصد تصادفات در محورهای اصلی، ۱۷ درصد در محورهای فرعی و ۱۷ درصد در راه‌های روستایی اتفاق افتاده و مهم‌ترین علت تصادفات نیز تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توجه به جلو بوده است.
ناصر راشدی – مدیر پخش فرآورده‌های نفتی آذربایجان شرقی – نیز از افزایش ۸ درصدی مصرف بنزین در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ در سطح این استان خبر داد و گفت: با ۵۴۰ دستگاه نفتکش در این مدت برای مردم عزیز و مسافران گرامی خدمت‌رسانی کردیم.
حمید منجم – مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی – نیز از استقرار پُست‌های نوروزی هلال احمر در ۸ نقطه از این استان خبر داد و گفت: تاکنون ۶۸ هزار نفر از مردم و مسافران از خدمات هلال احمر در این ایستگاه‌ها بهره‌مند شده‌اند و چندین نفر نیز از موقعیت های تفریحی و کوهستانی مناطق مختلف آذربایجان شرقی نجات داده شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با اشاره به آمار قابل قبول سفرهای نوروزی به این استان گفت: از زمان آغاز طرح نوروزی ۱۴۰۳، بیش از ۴ میلیون و ۲۵۶ هزار مسافر به آذربایجان شرقی سفر کردند.
احمد حمزه‌زاده با بیان اینکه یک میلیون و ۳۲۲ هزار نفر از گردشگران داخلی و خارجی از جاذبه‌های گردشگری و ۲۰۸ هزار نفر از موزه‌های استان بازدید نمودند افزود: روستای تاریخی کندوان، کلیسای سنت‌استپانوس، موزه آذربایجان، موزه قاجار، موزه مشروطه و مجموعه مسجد کبود تبریز به ترتیب پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی در ایام نوروز ۱۴۰۳ بودند.
وی، آمار ورود خودرو به محدوده آذربایجان شرقی در این مدت را تعداد یک میلیون و ۱۵۰ هزار دستگاه اعلام کرد و یادآور شد: آمار تصادفات جاده‌ای در این مدت، یکهزار و ۱۰۷ مورد و تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات ۱۷ نفر بوده است که به ترتیب ۱۶ و ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته اند.
حمزه‌ زاده همچنین آمار اقامت رسمی در سطح استان آذربایجان شرقی را ۱۵۷ هزار و ۱۹۵ نفر با ۴ درصد کاهش نسبت به سال قبل عنوان کرد و گفت: آمار تردد از پایانه‌های مرزی استان نیز ۱۲ درصد کاهش داشته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تاکید شخص استاندار بر هدفگذاری افزایش ۲۵ درصدی جذب گردشگر به این استان گفت: تحقق این امر نیازمند تدوین برنامه عملیاتی و تمهید مقدمات از سوی همه بخش‌های مرتبط بویژه حمل‌ و نقل عمومی و مراکز اقامتی است.
جبارعلی ذاکری، وضعیت مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌شهری را در سطح استان را غیرقابل قبول دانست و افزود: باید با افزایش تعداد مجتمع‌ها، یک فضای رقابتی در این زمینه ایجاد کنیم تا شاهد افزایش کیفیت خدمات این مجتمع‌ها باشیم.
وی با اشاره به افتتاح ۳ مجتمع بین‌ راهی در روزهای اخیر و در دست ساخت بودن ۱۷ مجتمع دیگر، از اداره کل راهداری استان خواست با تشکیل یک کارگروه فنی، مکان‌ های مناسب برای ساخت مجتمع‌های جدید را شناسایی و پیشنهاد نماید.

ذاکری با اشاره به آمار میانگین ۶۰ فوتی ماهانه در تصادفات جاده‌ای استان اضافه کرد: کاهش نسبی آمار تلفات در پرترافیک‌ترین ایام سال، یعنی تعطیلات نوروزی، ناشی از تشدید کوتاه‌ مدت اقدامات نظارتی است اما برای کاهش آمار در طول سال، نیازمند اقدامات زیرساختی و بلندمدت مانند بهبود وضعیت راه‌ها و ارتقای کیفیت خودروها هستیم.
بدین ترتیب و طبق اظهارات وی، انتظار می رود با افتتاح چند پروژه مهم راه‌سازی در سطح استان در سال ۱۴۰۳، شاهد کاهش تعداد قابل توجهی از تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن بوده و سفرهای ایمن و لذت بخش در انتظار آذربایجانی ها باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.