اهمیت نشست مشترک فعالان اقتصادی شهرستان جلفا با هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز به روایت "عصرآزادی"

تبریز – جلفا؛ محور تجارت آذربایجان

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

منطقه آزاد ارس با نزدیک به ۷۲ هزار هکتار وسعت و داشتن سه گمرک جلفا، نوردوز و خداآفرین از ظرفیت های مناسبی جهت سرمایه گذاری داخلی و خارجی و رونق اقتصادی شمالغرب کشور برخوردار است و با کسب عنوان صنعتی ترین مناطق آزاد ایران در مسیر توسعه صادرات و تجارت با کشورهای منطقه قفقاز و همسایه غربی گام بر می دارد.
بر همین اساس، تعدادی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با حضور در جلفا و در راستای توسعه اقتصادی منطقه نشست مشترکی با فعالان اقتصادی این شهرستان ترتیب دادند و در پایان مقرر گردید جلسات کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی طی ماه‌های آینده در  منطقه آزاد ارس برگزار شود.
به گفته “جعفر محرم پور” – دبیر اتاق بازرگانی تبریز – منطقه آزاد ارس از پتانسیل بالایی در زمینه تولید و صادرات برخوردار است که اهتمام اتاق تبریز برای تأسیس اتاق بازرگانی مستقل در جلفا در این راستا شکل می گیرد و با به انجام رسیدن پروژه مهم آغ‌ بند، در صورت اهتمام دولت، منطقه آزاد ارس از  رونق بیشتری برخوردار خواهد شد و همانا برگزاری برخی از جلسات اتاق بازرگانی تبریز در شعبه جلفا نیز به‌ منظور افزایش تعامل بین فعالان اقتصادی جلفا و تبریز است…

◾️نبود زنجیره ارزش و تولید در منطقه آزاد ارس

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز، بزرگترین مشکل منطقه آزاد ارس را نبود زنجیره ارزش و تولید عنوان کرد و گفت: برای توسعه منطقه باید زنجیره ارزش تکمیل شود.
“مسعود بنابیان” اتاق‌های بازرگانی را پل ارتباطی بین دولت و بخش خصوصی دانست و افزود: ما در این مجموعه در تلاش هستیم تا خواسته‌ها و دغدغه‌های فعالان اقتصادی را کارشناسی و پردازش کرده و از دولت مطالبه کنیم.
وی با تاکید بر پتانسیل‌های ویژه منطقه آزاد ارس در حوزه‌های مختلف اضاعه کرد: این منطقه امتیاز ویژه‌ای برای استان آذربایجان شرقی به‌ شمار می‌رود و وظیفه تمام ما این است که امکانات بالقوه آن‌ را به بالفعل تبدیل نماییم.
بنابیان تاکید کرد: ارزش افزوده مالیاتی یا ثبت سفارشات، از امتیازات ویژه مناطق آزاد تلقی می‌شود، اما عملا شاهد کمرنگ‌شدن این امتیازات در منطقه آزاد ارس هستیم، بنابراین باید به‌ صورت جد پیگیر این موضوع شویم.
نائب رئیس اتاق تبریز همچنین به بحث نیروی انسانی در استان و منطقه آزاد ارس اشاره کرد و بر لزوم ساماندهی حمل و نقل و تربیت نیروی کار ماهر، با مشارکت منطقه آزاد ارس و بخش خصوصی تاکید کرد.

◾️نقش مؤثر اتاق‌های بازرگانی در تصمیم‌ سازی‌های کلان

فرماندار شهرستان جلفا بر ضرورت وحدت بین فعالان اقتصادی این شهرستان، اعضای اتاق بازرگانی و بخش دولتی تاکید کرد و گفت: اتاق بازرگانی به‌ عنوان پارلمان بخش خصوصی، به تمام مسائل و مشکلات تولید، بازرگانی و تجارت آشنا بوده و می‌ تواند بهترین و بیشترین نقش را در توسعه بخش‌خصوصی ایفا نماید.
“اسماعیل عطاپور” اتاق های بازرگانی را حلقه واسط بین فعالان اقتصادی عنوان کرد و در تصمیم‌ سازی و تصمیم‌ گیری‌های دولت موثر دانست و افرود: شهرستان جلفا مزیت‌های زیادی به لحاظ گمرکات و پایانه‌های مرزی دارد.
وی با اذعان بر اینکه بسیاری از گِره‌ها و مشکلات باید در خود شهرستان حل شود اضافه کرد: به‌ همین دلیل تشکیل اتاق مستقل و نمایندگی خانه صنعت و معدن در جلفا، به‌ منظور رسیدگی بهتر به امور و تسهیل و روان‌سازی ضروری است.

◾️تاسیس نمایندگی خانه صنعت و معدن در شهرستان جلفا

رئیس خانه صنعت و معدن آذربایجان شرقی از اهتمام بر تاسیس نمایندگی خانه صنعت و معدن در شهرستان جلفا خبر داد و با اشاره به اهمیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در حل مشکلات فعالان اقتصادی استان گفت: با احداث نمایندگی خانه صنعت و معدن در جلفا، فعالان اقتصادی این شهرستان دیگر برای پیگیری امور، نیازی به مراجعه به تبریز ندارند و پروسه‌های اداری تسریع می‌شود.
“مهدی امینی” با بیان اینکه فعالان اقتصادی در حوزه امور بانکی، مالیات، تامین اجتماعی و اداره کار با چالش های زیادی مواجه هستند افزود: کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی تبریز، به‌ طور کامل برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و تجار استان آمادگی دارد.

◾️موقعیت ویژه منطقه آزاد ارس برای تجارت با اوراسیا

عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز ضمن ابراز خرسندی از تحول صورت‌ گرفته در منطقه آزاد ارس گفت: این منطقه قابلیت‌های زیادی دارد که می‌تواند با تعامل و همکاری شکوفا شود.
“سیدیوسف حسینی” با اشاره به سفر اخیر هیئت اقتصادی آذربایجان شرقی به فدراسیون روسیه افزود: نیاز این کشور به محصولات ایران به‌ خصوص در حوزه کشاورزی بالاست اما سهم ایران در این بین ناچیز است در حالی که بزرگترین گلخانه خاورمیانه در ارس قرار دارد و این امر افتخاری برای استان و کشور است.
وی بر لزوم افزایش سرمایه‌گذاری در این منطقه تاکید کرد و یادآور شد: اگر زیرساخت‌های لازم در حوزه لجستیک و غیره فراهم شود منطقه آزاد ارس‌ موقعیت خاصی برای صادرات به روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا دارد.

◾️میزان اندک سرمایه‌ گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز، جلفا را نگین آذربایجان دانست و بر لزوم تکمیل زنجیره تولید، برای توسعه تولید و صادرات در منطقه آزاد تبریز تاکید کرد و گفت: نقش بخش خصوصی و تشکل‌ها در مطالبه‌ گری از دولت ضروری بر کسی پوشیده نیست.
“یونس اکبرپور پایدار” به اهمیت بحث انرژی به‌ منظور توسعه اقتصادی تاکید کرد و با اشاره به اینکه انرژی زیربنای توسعه است افزود: آذربايجان‌ شرقی کمترین میزان سرمایه‌ گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد، به‌ همین منظور کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز طی سال گذشته، با برگزاری جلسات متعدد و چندین سمینار تلاش کرده، بخش خصوصی استان را نسبت به سرمایه‌ گذاری در این حوزه تشویق نماید.
وی در پایان از انعقاد تفام‌ نامه بین اتاق بازرگانی تبریز و دانشگاه‌های آذربایجان شرقی از یکسو و اداره کل فنی و حرفه ای استان از سوی دیگر در راستای تربیت نیروی انسانی ماهر برای صنایع منطقه خبر داد.

◾️نقش کریدور ارس در توسعه مراودات تجاری استان

مدیرعامل منطقه آزاد ارس نیز با بیان اینکه در حال جنگ اقتصادی هستیم گفت: این جنگ تبعاتی از جمله کاهش میزان صادرات، عدم تامین سرمایه از خارج از کشور، عدم تعامل سازنده با سایر کشورها و غیره دارد.
“مجید کیانی” افزود: مُنکر وجود مشکلات و ضعف‌ها در منطقه آزاد ارس نیستیم اما با این حال باید اذعان کرد طی سالهای اخیر بخشی از مسائل به‌ خصوص در رابطه با فرآیندهای سازمانی و ادرات دولتی حل شده و التهابی که در حوزه صنعت، کشاورزی و سایر حوزه ها وجود داشت از بین رفته است.
وی با اشاره به آمار واردات و صادرات در منطقه آزاد ارس، تراز تجاری این منطقه در سال گذشته را مثبت اعلام کرد و بر لزوم همکاری و تعامل بیشتر بین فعالان اقتصادی شهرستان جلفا و اتاق بازرگانی تبریز در راستای حل مشکلات تأکید کرد.
کیانی با اشاره به مزایای مثبت سفر هئیت تجاری آذربایجان شرقی به روسیه، توسعه زیرساخت‌ها را لازمه توسعه و رشد منطقه آزاد ارس عنوان کرد و گفت: در این بین کریدور ارس نفش مهمی ایفا می کند و با تکمیل آن، تحولات مثبتی در منطقه به وجود خواهد آمد که از آن جمله می توان به آغاز اقداماتی جهت راه‌ اندازی ایرلاین ویژه توسط سرمایه‌ گذاران منطقه آزاد ارس اشاره نمود.
شایان ذکر است برخورداری از صدها امتیاز قابل توجه برای ایفای نقش در حوزه تجارت و صادرات کشور، ضرورت توجه جدی دولت سیزدهم به منطقه آزاد ارس را دوچندان می کند تا همچنان بر تارک اقتصاد منطقه آذربایجان بدرخشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.