هفدهمین نمایشگاه تخصصی شیرینی، شکلات، ماشین آلات و صنایع وابسته تبریز Confectionery Fair 2024 از نگاه "عصرآزادی"

بخش خصوصی عامل شیرینی صنعت شکلات آذربایجان 

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
تبریز به عنوان یکی از شهرهای نمایشگاهی کشور از ۴ الی ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ میزبان هفدهمین نمایشگاه تخصصی شیرینی، شکلات، ماشین آلات و صنایع وابسته تبریز موسوم به Confectionery Expo 2024 به عنوان مهم‌ ترین رویداد شیرین شمال غرب کشور بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.
در این دوره از نمایشگاه که البته در غیاب برخی از برندهای جهانی و مشهور شکلات و مواد غذایی تبریز و منطقه آذربایجان برگزار گردید بیش از ۶۰ شرکت از استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، تهران، البرز، خراسان رضوی، اصفهان، اردبیل، فارس، گیلان، قزوین و مازندران و از کشور‌های آلمان، اسپانیا، ترکیه، عمان، ایتالیا، هند و آذربایجان در قالب نمایندگی در زمینه مواد اولیه، ماشین آلات و محصولات نهایی صنعت شیرینی و شکلات حضور داشتند و توانمندی خود را به نمایش گذاشتند.
خبرنگار “عصرآزادی” با حضور در این نمایشگاه، دریافت که هدف اصلی از برگزاری چنین نمایشگاههای تخصصی، نه تنها فروش و معرفی صِرف، بلکه انعقاد تفاهم نامه‌های بین‌ المللی جهت حضور شرکت‌های داخلی در بازارهای مصرف جهانی در بخش صادرات محصولات تولیدی و ماشین آلات می‌ باشد که خوشبختانه بخش عمده ای از تولیدات شیرینی و شکلات تبریز، به عنوان قطب شکلاتی ایران به بیش از ۷۰ کشور جهان صادر می گردد که در صورت حمایت های جدی، برندهای آذربایجانی می توانند بهتر و شیرین تر از حال حاضر نیز در سطح جهان به عرض اندام بپردازند…
موفقیت صنعت شکلات آذربایجان شرقی به دلیل تکمیل بودن زنجیره ارزش است
استاندار آذربایجان شرقی با حضور در این نمایشگاه، ماندگاری محصولات تولیدی را نیازمند کیفیت، نشان تجاری موثر و بازارسازی دانست و گفت: نقش نمایشگاهها در توسعه شبکه بازار، ارائه هنرمندانه محصول در آنها و انعکاس رسانه‌ ای گسترده نمایشگاه‌ها در بستر فضای مجازی بسیار ضروری است.
“مالک رحمتی” به نقش مهم بخش خصوصی در بازار‌های جهانی اشاره کرد و افزود: صنعت شیرینی و شکلات به صورت کامل در اختیار بخش خصوصی است و یکی از بزرگترین عامل موفقیت این صنعت در بازار‌های داخلی و جهانی می‌ باشد.
وی اضافه کرد: بخش خصوصی با رصد بازار‌های جهانی در تلاش است دانش فنی خود را به روز نگه داشته و به سمت استاندارد‌های بین‌ المللی حرکت کند که این عامل، باعث افزایش کیفیت محصولات تولید شده می‌شود.
رحمتی تاکید کرد: با توجه به شعار سال ۱۴۰۳، نمایشگاه‌ها به ما کمک می‌کنند هم با ظرفیت‌های تولید آشنا شویم و هم بسیاری از سرمایه گذار‌انی که قصد سرمایه‌گذاری جدید دارند با این صنعت‌ها آشنا شوند که در بخش شیرینی و شکلات به دلیل تکمیل بودن زنجیره ارزش در آذربایجان شرقی، این صنعت از اهمیت بسزایی برخوردار است.
استاندار آذربایجان شرقی یادآور شد: یکی از مهمترین کمبود ما در صنعت شیرینی و شکلات، ارائه بین‌ المللی محصولات بود که با تلاش مسئولان و با برگزاری چنین نمایشگاه‌های موثر، این بلوغ به تدریج اتفاق خواهد افتاد و قرارداد‌های بین‌ المللی در همین رویدادهای نمایشگاهی مُنعقد خواهد شد.

بخش عمده ای از مشکلات فعلی صادرات مواد غذایی مربوط به تحریم هاست

مسئول صادرات یکی از صنایع غذایی تبریز به اهمیت حضور در بازار‌های جهانی اشاره کرد و گفت: انواع محصولات شکلاتی ما به ۱۸ کشور جهان صادر می گردد اما پیمایش مسیر توسعه و پیشرفت با حمایت بخش‌های دولتی محقق می شود تا حضور پررنگی در بازار‌های جهانی داشته باشیم.
“سیدجواد سقایی” هدف اغلب تولیدکنندگان صنایع غذایی را حضور پررنگ در بازارهای جهانی دانست و افزود: باید وضعیت به گونه ای باشد که تمام امور جاری به خوبی پیش رفته و دستگاه های دولتی هم در این خصوص اقدامات حمایتی لازم را به انجام رسانند.
وی اضافه کرد: سعی بر آن است تا به غیر از بحث کیفیت محصولات که یک الزام برای فعالیت صنایع غذایی است تمایز و تفاوت در تولیدات را نیز در دستور کار قرار دهیم که به طور حتم در بازارهای رقابتی امروزی، یک اصل حائز اهمیت است.
سقایی تاکید کرد: بخش عمده ای از مشکلات فعلی حوزه صادرات، مربوط به تحریم هاست که متاسفانه طی آن، امورات مالی به سختی انجام می گیرد و باعث تزلزل واحدهای تولیدی داخلی در رقابت با تولیدکنندگان کشورهای همسایه می گردد و در مقابل مانور آنها، کارهای بانکی ما به هیچوجه عملیاتی نمی شود!
با مواد اولیه مرغوب همواره مورد استقبال مشتریان صادراتی قرار گرفته ایم
مسئول صادرات یک شرکت تبریزی تولید پشمک با اشاره به اینکه محصولات تولیدی ما در حجم بسیار بالایی به کشورهای حوزه خلیج فارس، اوراسیا، هند، چین و غیره صادر می گردند گفت: با توجه به کیفیت قابل قبول محصولات که از مواد اولیه مرغوب ناشی می شود همواره مورد استقبال مشتریان صادراتی قرار گرفته ایم و با فیدبَک مثبتی همراه بوده است.
“زهرا کاظمی” افزود: برای سال جاری برنامه ریزی شده تا با توجه به خواسته مشتریان در ارائه محصولات شیرینی و غذایی با مواد اولیه مرغوب و بنا بر نوع دلخواه بسته بندی های هر کشور بهترین و باکیفیت ترین محصولات غذایی را به مقاصد صادراتی اعزام نماییم تا مورد توجه مصرف کنندگان خارجی قرار گیرد.
دستگاه‌هایی تولید می کنیم که با شرکت‌ های مطرح جهانی به رقابت بپردازیم
مسئول فروش یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید ماشین آلات شیرینی و شکلات نیز گفت: طراح و سازنده انواع ماشین آلات و خطوط تولید تمام اتوماتیک انواع کیک لایه دار، کلوچه، بیسکویت و دیگر محصولات هستیم و تا به امروز موفق شده ایم ماشین آلات خود را به ۵ قاره جهان صادر نماییم و این اتفاق را یک افتخار می‌ دانیم.
“علیرضا موسی نژاد” افزود: همیشه سعی کرده‌ایم پا به پای تکلونوژی روز دنیا و با بهره‌گیری از بهترین و بیشترین امکانات ممکن، دستگاه‌هایی تولید کنیم که بتوانیم با شرکت‌ های بزرگ جهانی در این زمینه رقابت کرده و حتی بتوانیم از آنها سِبقت هم بگیریم.
تعدادی از برندهای شیرین و خوشمزه شمالغرب کشور حضور نداشتند
در این نمایشگاه سلمو محمد – مسئول صادرات یکی از شرکت های موریتانیایی – هم که مشغول بازدید از پتانسیل های موجود در زمینه ماشین آلات تولید مواد غذایی بود گفت: با توجه به تولید ماشین آلات صنعت شیرینی و شکلات در ایران، هدف ما بررسی و خرید این تجهیزات از نمایشگاه تبریز است تا بتوانیم در کشور موریتانی از این دستگاه‌ها در خطوط تولید شکلات، کیک، کلوچه، بیسکوئیت  و غیره استفاده نماییم.
بدین ترتیب، در دوره‌ هفدهم این نمایشگاه تخصصی که فرصت مناسبی برای معرفی و ارتقای صنایع غذایی منطقه آذربایجان و صنعت شیرینی و شکلات کشور بود تعدادی از برندهای شیرین و خوشمزه شمالغرب کشور حضور نداشتند که باید از سوی متولیان و دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه شیرینی و شکلات مورد توجه قرار گیرد زیرا صنعت شیرینی و شکلات آذربایجان شرقی به عنوان قطب این صنعت در ایران از طریق برندهای معتبر غایب در این نمایشگاه به جایگاه اصلی خود رسیده است که همانا بخش عمده ای از صدور ۲۱۵ هزار تن محصولات صنایع غذایی و صادرات شیرینی و شکلات آذربایجان شرقی، نشانگر ظرفیت بالای شیرین بودن این استان است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.