آنچه در رویداد تجاری ایران اکسپو ۱۴۰۳ گذشت؛

اتاق بازرگانی تبریز درخشش آذربایجان شرقی را رقم زد

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی: ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ به عنوان بزرگترین و مهمترین رویداد تجاری کشور در جهت ارتباط با بازارهای بین‌المللی پس از ۵ روز فعالیت به کار خود پایان داد.
این رویداد تجاری با پشتوانه سازمان توسعه تجارت کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد که در آن، با پذیرش گسترده شرکت‌ها و بازرگانان از کشورهای مختلف جهان امکان آشنایی، مذاکره و برقراری تعاملات تجاری آنها با بزرگترین برندهای صنعتی ایران در حوزه‌های صنعتی مختلف فراهم گردید.
در دوره ششم این نمایشگاه بیش از ۸۰۰ شرکت بزرگ و صنعتی ایرانی، محصولات و دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار دادند و در آن با تأکید بر رویکرد شبکه‌سازی و تسهیل در تعاملات تجاری با کشورهای خارجی، این نمایشگاه میزبان بیش از سه هزار و ۵۰۰ بازرگان، سرمایه‌ گذار و تاجر خارجی از ۱۲۰ کشور جهان بود.
یکی از ویژگی‌های نمایشگاه ششم ایران اکسپو ۱۴۰۳ حضور گسترده و درخشان استان آذربایجان‌ شرقی و اتاق بازرگانی تبریز بود؛ نمایشگاهی که با گذر در سالن‌ها و غرفه‌های مختلف آن می‌شد حضور پررنگ صنایع این استان را مشاهده کرد.
مهم‌ترین اتفاقاتی که در این نمایشگاه با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، یونس ژائله رئیس اتاق تبریز و مقامات اقتصادی از کشور سوریه، رخ داد امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری فی‌مابین استانداری آذربایجان شرقی، اتاق بازرگانی تبریز و فدراسیون اتاق‌های بازرگانی سوریه و ستاد اقتصادی ایران در کشور سوریه بود. در پی امضای این تفاهم‌نامه اتاق بازرگانی تبریز ‌همکاری‌های خود با این کشور را گسترش می‌دهد و توانایی مشارکت در ظرفیت‌ های تازه‌ و استفاده نشده کشور سوریه را به دست خواهد آورد.
همچنین در رویدادی دیگر با حضور استاندار آذربایجان شرقی، آیین افتتاح واحد تولید انواع کفش و کفی ورزشی با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت تکین فراوران راه ابریشم و برند نینوس ژاپن در منطقه ویژه اقتصادی سهلان برگزار شد.
همچنین با حضور مقام عالی استان تفاهم‌ نامه ایجاد شهرک صنعتی ویژه شیشه و نیز تفاهم‌ نامه همکاری برای تولید اکسل خودرو بین کارخانه محورسازان نورمک از استان آذربایجان شرقی با یک شرکت از کشور ترکیه در منطقه آزاد ارس برگزار گردید.
آذربایجان شرقی یکی از برندهای صنعت و اقتصاد ایران است
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، در ارزیابی خود از برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو گفت: برای اقتصادهای در حال توسعه، شناساندن فرصت‌ها، مزیت‌ها، جایگاه‌ها در بعد اقتصادی و حتی بعدهای اجتماعی و فرهنگی یک امر اجتناب‌ناپذیر است، اگر می‌خواهید خودتان را به دنیا معرفی کنید باید محملی را برای آمد و رفت‌ها ایجاد کنید لذا فلسفه وجودی چنین نمایشگاهی این مطلب است و از این لحاظ برگزاری ایران اکسپو کار ارزشمندی بود.
محمد کلامی ادامه داد: باید گام‌های بلندی برداریم تا به آن نقطه آرمانی برسیم، برای اینکه نمایشگاه تبدیل به قطبی در منطقه شده و توجه‌ها را به خود جلب کند، باید تلاش بیشتری کنیم و البته که در نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل هیئت‌های خارجی بیشتری حضور داشتند.
وی تاکید کرد: دو سال است که در نمایشگاه ایران اکسپو پاویونی هم برای استانداری‌ها و استان‌ها در نظر گرفته می‌شود تا بتوانند مزیت‌ها، داشته‌ها و فرصت‌های هر استان را به سرمایه‌ گذاران داخلی و خارجی معرفی کنند و از سوی دیگر این فضا شرایطی را فراهم می‌کند تا واحدهای تولیدی و صنایع هر استان بتوانند وارد مبادلات بین‌المللی در حوزه صادرات شوند و تجار کشورمان به تجار کشورهای هدف لینک شوند.
معاون اقتصادی استاندار یادآور شد: آذربایجان شرقی یکی از برندهای صنعت و اقتصاد ایران است و به‌ نوعی کار ما نسبت به استانهای دیگر کمتر است لذا امسال هم هیئت‌های زیادی در نمایشگاه به غرفه آذربایجان شرقی رجوع کردند که ما برنامه‌ریزی‌ های زیادی هم برای بعد از برگزاری نمایشگاه انجام داده ایم.
وی خاطرنشان کرد: هیئتی از کشور چین در این نمایشگاه شرکت کرد و علاقه داشت که به تجار آذربایجان شرقی نمایشگاه بزرگی را به‌ صورت رایگان اختصاص دهد تا تجار این استان بتوانند محصولات خود را عرضه نمایند.
کلامی تاکید کرد: هدف ما در آذربایجان شرقی از شرکت در این نمایشگاه گسترش تجارت است لذا اگر تولید واگن باشد تجارت، لوکوموتیو است و تا تجارت شکل نگیرد تولیدی شکل نخواهد گرفت، رویکرد تیم اقتصادی استانداری این است که در نمایشگاه امسال بر روی صادرات و واردات کار کنیم.

وقوع اتفاقات مثبت در نمایشگاه ایران اکسپو با برنامه‌ ریزی قوی ممکن شد
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز درباره ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گفت: به نظر من با یک برنامه‌ ریزی قوی توانستیم این نمایشگاه را به اتفاق متفاوتی تبدیل نماییم اما اگر این نمایشگاه در اواسط سال برگزار شود مفیدتر است زیرا اوایل سال برای جمع‌ بندی مشکل‌ ساز می‌شود.
یونس اکبرپور پایدار ادامه داد: ما بیشتر از این می‌ توانیم توانایی‌های آذربایجان شرقی و اتاق بازرگانی تبریز را در نمایشگاه نشان دهیم به این شرط که نمایشگاه را در مجامع بین‌ المللی نیز به خوبی تعریف کرده‌ باشیم.
رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق بازرگانی تبریز تأکید کرد: ما به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی برای رشد و پویایی اقتصادی نیاز داریم لذا شرکت در اینگونه نمایشگاه‌ها کمک می‌کند که بتوانیم خودمان و محصولات تولید شده در استان را معرفی کنیم زیرا آذربایجان شرقی استانی است که توانمندی‌های خوبی در صادرات داشته و بعد از استان تهران، صادرات در آن نقش اول را دارد.
اعضای اتاق بازرگانی تبریز با نمایندگان بیش از ۲۳ کشور کانکت شدند
مسئول امور بین‌ الملل اتاق بازرگانی تبریز نیز با اشاره به حضور اعضای این اتاق در نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: برای اولین بار اتاق ایران تصمیم گرفت در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو به‌ صورت مشارکتی با اتاق‌های شهری و اتاق‌ های مشترک یک سالن را در اختیار بگیرد.
سهند شهبازی افزود: علاوه بر سالنی که به استانداری‌ها اختصاص یافته و استان آذربایجان شرقی هم طبیعتاً با همکاری اتاق بازرگانی تبریز مشارکت داشته، در پاویون اتاق ایران، اتاق تبریز هم دارای غرفه است لذا در این غرفه خدماتی که اتاق تبریز می‌تواند به اعضای خود و سایر اعضای اتاق‌های دیگر ارائه بدهد و همچنین توانمندی‌‌های استان و مزایای سرمایه‌گذاری و پروژه‌های قابل سرمایه‌ گذاری استان در آن وجود دارد، معرفی می‌شود.
وی اضافه کرد: از طرف استان آذربایجان شرقی ۱۵ صنعت در نمایشگاه شرکت کرده‌اند که مهمترین آنها گروه صنعتی تراکتورسازی، موتوژن، گروه صنعتی آذر آغاج، شرکت نوردکاران فولاد غرب، داروسازی زهراوی، کلرپارس، داروسازی شهید قاضی، شرکت شیرین عسل، سرم‌سازی رازی و شرکت کفش آقانژاد بودند.
شهبازی تأکید کرد: همچنین منطقه ویژه اقتصادی سهلان که رتبه برتر را در کشور بین مناطق ویژه به دست آورده، در این نمایشگاه حضور داشت و منطقه آزاد تجاری اقتصادی ارس هم غرفه مستقلی را بر پا کرد، همچنین شرکت پتروشیمی تبریز هم در سالن ویژه پتروشیمی‌ها حضور فعالی داشت و علاوه بر این، اتاق بازرگانی تبریز چند رویداد مهم را در جنب نمایشگاه برگزار نمود.
مسئول امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تبریز درباره مزایای برگزاری چنین نمایشگاه‌ها خاطرنشان کرد: بزرگترین امتیاز برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو، چون به‌ صورت ویژه بحث صادرات را مدنظر قرار می‌دهد برای آذربایجان شرقی و اتاق بازرگانی تبریز این بوده که از ۲۳ کشور نمایندگانی در آن حضور پیدا کرده و با ما ارتباط برقرار کردند.
شایان ذکر است این نمایشگاه، با استقبال قابل توجه بازدیدکنندگان داخلی و خارجی روبرو شد و در آن، انواع استعدادها و پتانسیل های کشور به نمایش عموم و به ویژه علاقه مندان کشورهای همسایه قرار گرفت و به‌ نوعی برگزاری آن یک بازاریابی رایگان برای اعضای اتاق‌ها و فعالین اقتصادی تلقی می گردد که اگر این فرآیند ادامه‌ دار باشد حتماً نتیجه‌ بخش خواهد بود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.