اهمیت هشدار نماینده کارگران کشور در اعتراض به ناکارآمدی تصمیمات دستمزدی دولت سیزدهم در تبریز از نگاه "عصرآزادی"

افزایش دستمزد کارگر عامل تورم نیست

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
گرچه از مناسبت روز جهانی کارگر ۱۴۰۳ یک هفته سپری شده است اما باید اذعان کرد که اختصاص یک روز خاص به قشر کارگر که چرخ های اقتصاد کشور توسط آنها می چرخد دور از انصاف است و ضرورت دارد تا همگان در راستای آرامش روحی و روانی سربازان جهش تولید تلاش کنند.
یادآوری وضعیت نامناسب معیشتی کارگرانِ بازنشسته از آن جهت مهم است که همانا کارگران آینده خود را در وضعیت بازنشستگان می بینند و هر چقدر فرد بازنشسته از شرایط بهتری برخوردار باشد کارگر شاغل نیز با انگیزه بیشتری در بحث تولید موثر خواهد بود لذا آنطور که کارشناسان می گویند در حوزه روابط کار، دولت باید ناظر و قاضی بی طرف باشد اما گویا اینگونه نیست و دولت همواره در این زمینه به طرف کارفرمایان غش می کند.
هشدار نماینده کارگران ایران به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم در سفر خود به تبریز بسیار جالب توجه بود که گویا در صورت تغییر قانون کار برای حذف کارگران از تعیین دستمزد، کارگران سراسر کشور مقابل مجلس دست به تجمع خواهند زد.
حسن صادقی در سالن خانه کارگر تبریز و در حضور صدها کارگر و بازنشسته تاکید کرد که اگر حقوق بازنشستگان هم به درستی اصلاح نشود روز ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۳ در کف خیابانها تجمع برپا می کنند؛ معلوم نیست چرا به امور کارگری رسیدگی نمی شود که کار به اینچنین راههایی کشیده نشود…
قراردادهای موقت همچنان امنیت شغلی کارگرن را به خطر انداخته است
دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی با بیان اینکه هفته کارگر فرصتی برای بیان مشکلات مسایل و بدیختی های جامعه کارگری است گفت: امسال دولت و کارفرما پیوند نامیمونی در بحث دستمزد با هم بستند که ظلم مضاعفی را بر قشر کارگر وارد کرد.
کریم صادق زاده تبریزی افزود: سوال من این است که آیا پیام امام راحل بر حمایت از کوخ نیشیان از کاخ نشینان این بود که با تورم ۴۶ درصدی حقوق را ۲۲ درصد افزیش دهید!؟ جواب خدا را چه خواهید داد؟
وی، ضرورت اقدام جدی برای رفع مشکل امنیت شغلی کارگران را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: لغو قراردادهای موقت کار یک خواسته اساسی جامعه کارگری است زیرا اکنون ۹۷ درصد کارگران آذربایجان شرقی به صورت کارگران موقت مشغول به کار هستند هرچند اقدامات خوبی در جهت رفع این معضل در شهرداری تبریز و شرکت پتروشیمی تبریز انجام شده است اما کافی نیست.
صادق زاده تبریزی به اهمیت اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اشاره کرد و یادآور شد: در کنار اجرای این طرح در سطح کارگاه ها اصلاح آن در سایر واحدها نیز با گذشت زمان ضرورت دارد.
وی ضرورت وحدت هرچه بیشتر تشکل های کارگری و بازنشستگی را برای پیگیری مشکلات را خواستار شد و اظهار کرد: در موضوع حمایت از تامین اجتماعی به عنوان حق الناس کارگران و بازنشستگان این تشکل ها اهداف مشترکی دارند که می توانند در کنار هم گام های موثری بردارند و مثمرثمر واقع شوند.
قانون کار دومین قانون اساسی کشور بوده و میثاق ملی کارگران است

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور با بیان اینکه اکنون حال و هوای جامعه کارگری اصلاً خوب نیست و تب و لرز دارد گفت: رهبر انقلاب نیز در دیدار امسال خود با کارگران به صراحت فرمودند اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌ شود و این نشان می دهد معظم له به خوبی بر این موضوع اشرفیت دارند.
“حسن صادقی” با بیان اینکه خطاب رهبری به مسئولان امر و دولت برای بهبود وضعیت معیشت کارگران است افزود: سفره کارگران هر روز کوچکتر شده و فقری که اکنون جامعه کارگری را فرا گرفته در حال توسعه است و این منجر به طغیان می شود.
رییس اتحادیه پیشکسوتان کارگری ایران در سفر خود به تبریز با تأکید بر اینکه دستمزد کنونی برای ۸ ساعت کار کفاف حداقل های زندگی را نمی دهد ادامه داد: قانون کار به عنوان دومین قانون اساسی کشور در این خصوص میثاق ملی ماست و در این قانون، افزایش حقوق بر اساس توجه به تورم، هزینه زندگی و سبد معیشت در نظر گرفته شده است که باید توضیح داده شود در تعیین دستمزد مصادیق کدامیک در نظر گرفته شده است.
وی با ذکر این نکته که در بحث تورم در این دستمزد حتی تورم نقطه به نقطه اعلامی ۵۳ درصدی اعلام شده بانک مرکزی و یا تورم سرکوب شده ۴۲ درصدی مرکز آمار نیز مورد توجه نبوده و افزایش ۳۵ درصدی مدنظر قرار گرفته شده است اضافه کرد: این تفاوت، در بحث سبد معیشتی نیز وجود دارد و حتی رقم تایید شده خودشان هم در تعیین دستمزد لحاظ نشد!
معاون دبیر کل خانه کارگر کشور در حالی که سخنانش با شعارها و تشویق های کارگران و بازنشستگان همراه شده بود تاکید کرد: طبقه حقوق بگیر ما فقیر و فقیرتر می شود و عامل طغیان است، فردا نگویید چرا ما دلسوزان نظام و وفاداران به رهبری، گوشزد نکرده ایم!
صادقی با بیان اینکه با وضعیت نامطلوبی که بر جامعه کارگری و بازنشستگان حاکم شده، باید مطالباتمان را در کف خیابان مطرح می کردیم یادآور شد: اما با توجه به شرایط منطقه، تجمعمان را به سالن خانه کارگر تبریز محدود کردیم؛ همانگونه که در دولت قبل اینکار را انجام دادیم.
وی جمله “افزایش دستمزد عامل تورم است” را نادرست خواند و گفت: سهم دستمزد در افزایش قیمت محصولات و تولید ۶ الی ۹ درصد بوده و باید بدانند عامل اصلی تورم، سیاست های پولی و اقتصادی، نحوه تدوین بودجه و سیاست های بین المللی است.
صادقی، گریزی به وضعیت کشور ترکیه و سیاستهای رییس جمهور این کشور زد و تاکید کرد: وقتی در ترکیه تورم بالا رفت همزمان دستمزد نیز همپای آن افزایش یافت چرا که  رجب طیب اردوغان با الفبای اقتصاد آشنا بود و به همین خاطر است رضایتمندی در این کشور بالا رفته و انتخابات با مشارکت ۸۵ درصدی برگزار می شود و اینکه در کشور ما طبقه کارگر با انتخابات همراهی کامل نمی کند ریشه اش به مسایل اقتصادی باز می گردد.
معاون دبیرکل خانه کارگر به طرح موضوع حذف فرمول شورای عالی کار برای تعیین دستمزد اشاره کرد و گفت: آقای وزیر کار باید توضیح دهند با چه استدلال علمی، حذف نماینده کارگران و سه جانبه گرایی در بحث دستمزد و واگذاری آن به مجلس که مرکز قانونگذاری است را مطرح  کرده اند!؟
او هشدار داد: از تریبون جامعه کارگری آذربایجان شرقی اعلام می کنم اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد و سه جانبه گرایی در تعیین دستمزد متزلزل شود ما سکوت نکرده و در مقابل مجلس تجمع خواهیم کرد.
صادقی، شیوه کنونی تعیین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را به نفع این قشر ندانست و بیان کرد: ما خواهان اجرای فرمول پیشین در این زمینه هستیم چرا که حداقل، شرایط بهتری را فراهم می کرد لذا بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان مدنظر ماست و کانون های بازنشستگی باید از همین امروز برای این موضوع وارد میدان شوند.
وی با تأکید بر ضرورت افزایش حقوق بازنشستگان خطاب به رسانه ها گفت: اگر اقدام شایسته ای در خصوص حقوق بازنشستگان تا ۲۵ تیرماه صورت نگیرد از قول ما کارگران و بازنشستگان به صراحت بنویسید حقوق خود را با برپایی  تجمع اعترض آمیز و در کف خیابان خواهیم گرفت.
بدین ترتیب ذکر یک نکته ضروری می رسد؛ مدتهاست نمایندگان کارگری از بی توجهی دو سال اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم در تعیین حقوق این قشر انتقاد کرده و می گویند با حقوق تعیین شده فعلی قادر به اداره زندگی نیستند اما گوش شنوایی نیست و این در حالی است که تامین اجتماعی ملزم به ارایه درمان رایگان به کارگران و بازنشستگان است که از آن سرباز زده و آنها را به بیمه های تکمیلی سوق می دهد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.