کارگران ساختمانی همچنان در انتظار

“عصرآزادی” از چگونگی رفع موانع قانونی در پوشش بیمه ای کارگران ساختمانی کشور گزارش می دهد؛

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

شاید بارها وقتی از میادین اصلی شهر عبور می‌کنیم کارگرانی را مشاهده می کنیم که ساعت‌ها از سر بیکاری در این میدان‌ها نشسته اند و با خود کلنجار رفته ایم که آنها چرا بیکار هستند و بدون آینده نگری در این شغل فعالیت دارند.
در حقیقت، این بیکاری برای کارگران مرگ خاموش است زیرا برای کارگری که برای لقمه‌ای نان حلال، روزانه سنگینی نگاه شهروندان را می‌بینند و دم بر نمی‌آورند بسیار دشوارتر از کارش بر روی داربست ساختمانهای بلندمرتبه می باشد.
انگار ظلم و ستم بر کارگران ساختمانی تمامی ندارد زیرا این قشر زحمتکش با اینکه با خطرات زیادی در حین کار مواجه هستند اما هنوز بیمه‌ آنها در بلاتکلیفی به سر می‌برد.
متأسفانه تحقیقات نشان می‌دهد که اغلب کارگران فصلی از حداقل‌های اقتصادی برخوردار نیستند زیرا این قشر ضعیف، از فرصت پس‌انداز محروم بوده و شیوع کرونا در دو سال ماندگاری خود بر همه جوانب زندگی آنها تأثیر گذاشت.
در چنین شرایطی که تورم اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی و بیکاری نیز فراوان، آن چیزی که امنیت شغلی کارگران را تضمین می‌کند فارغ از کمک‌های نهادهای دولتی و عمومی، ایجاد رونق اقتصادی است اما از آنجا که رونق اقتصادی امری نیست که در کوتاه مدت اتفاق بیفتد پیش از هر چیز بیمه کارگران فصلی باید مدنظر قرار گیرد تا حداقل از آینده روشنی برخوردار گردند.
حالا سازمان تأمین اجتماعی قول مساعد داده با تصویب اصلاحیه همه کارگران ساختمانی ظرف دو سال تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند که اگر همانند سایر موضوعات جاری دچار اما و اگر نشود باید خدا را شکر کرد!
▪️نمای اول

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با اشاره به آمارهای مطرح شده درباره بیمه شدگان مرتبط با بیمه کارگران ساختمانی گفت: تعداد بیمه شده‌ها دیگر ۷۵۰ هزار نفر نیست و به زیر ۶۵۰ هزار نفر رسیده است به طوری که سال گذشته یک میلیون بیمه شده داشتیم که بیش از ۳۵۰ هزار نفر آنان با قطع شدن بیمه از طرف سازمان تامین اجتماعی مواجه و حذف شدند.
اکبر شوکت با اشاره به اینکه آمارهای دولت، مجلس و سازمان تامین اجتماعی از بیمه شدگان معمولاً با اغراق همراه است اظهار کرد: برای افرادی که بیمه‌شان قطع شده هیچ جایگزینی برای بیمه معرفی نشده است، بعداً هم قانونی تصویب کردند که هر دو نفری که به هر دلیلی با شناسایی سازمان تامین اجتماعی از دریافت بیمه کارگران ساختمانی محروم می‌شود، باید به جای آن یک نفر بیمه شده جدید به صندوق معرفی شود که بطور طبیعی این ایده عملی نبود.
وی با اشاره به اینکه قرار بود منابع لازم برای بیمه کارگران ساختمانی با کمک دولت و نمایندگان کارفرمایی اصلاح شود تاکید کرد: قانون قبلی در بحث ماده ۵ نه تنها اصلاح نشد که تخریب بیشتر هم شد لذا برخی نمایندگان مجلس، نمایندگان کارفرمایی و دولت از همان ابتدا نیز علاقه‌ای به بیمه شدن کارگر ساختمانی نداشتند و در این زمینه با وجود اینکه رای گیری صورت گرفته و کلیات طرح اصلاح ماده ۵ قانون رای آورده، اما همچنان کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری به دلیل تلاش برای تصویب این اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی به شدت تحت فشار است.
شوکت یادآور شد: دو نفر از اعضای هیات رئیسه مجلس نیز به شدت فشار می‌آورند که رای گیری برای اصلاح این طرح ملغی شود لذا هدف آنها این است که قانون را دوباره به کمیسیون اجتماعی برده و کار را به بیراهه بکشند تا نمایندگان مجبور شوند به جای اصلاح جزئی لازم، از ابتدا دوباره قانون بنویسند!
▪️نمای دوم

رئیس کمیته رفاه و تامین اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس در این خصوص گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس نزدیک به ۲ سال است که درصدد اصلاح ماده ۵ قانون کارگران ساختمانی است و اصلاح این ماده قانونی را بررسی می‌کند که طرح اصلاح آن حائز اهمیت است.
علی اکبر بسطامی با اعلام اینکه شمار کارگران ساختمانی کشور برابر با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برآورد شده و از این تعداد، حدود ۸۳۰ هزار نفر‌ مشمول بیمه کارگران ساختمانی هستند و مابقی نیز در نوبت شمول این بیمه قرار دارند اظهار کرد: با اجرای این طرح که بزودی در مجلس نهایی می گردد مشکل بیمه کارگران ساختمانی سطح کشور حل خواهد شد.
وی تاکید کرد: بر اساس ماده ۵، سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت ۷ درصد حق بیمه سهم بیمه شده یعنی کارگر و ۱۵ الی ۲۰ درصد مجموع عوارض صدور پروانه یعنی مالک نسبت به تداوم بیمه کارگران ساختمانی اقدام کند.
بسطامی با بیان اینکه پس از تصویب این قانون هیچ یک از کارگران ساختمانی نباید فاقد پوشش بیمه‌ای باشند تاکید کرد: نوع پرداخت بیمه از پروانه ساختمانی به دستمزد کارگر ساختمانی متصل می‌شود و درصدی از دستمزد کارگر که در حداقل دستمزد سالیانه به ازای هر متر ساختمان تعیین می‌شود و متقاضیان ساختمان‌سازی این مبلغ را پرداخت می‌کنند که محاسبه حق بیمه در روستاها یک درصد و در شهرها ۴ درصد می‌باشد.
وی با اعلام اینکه دولت از کارگرانی که برای حق بیمه کارگران ساختمانی مشکل دارند چتر حمایتی در نظر خواهد گرفت یادآور شد: ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح در مجلس در نظر گرفته شده است تا نگرانی قشر زحمتکش و آبادگر کشور برطرف گردد.
▪️نمای آخر

آن طور که آمارها می گوید نیمی از افراد شاغل، بیمه نیستند؛ پس صحبت از جمعیت حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری کارگران ساختمانی است که در گزارش‌های وزارت کار جایشان در صدر تلفات جانی حوادث کار است اما سازمان تامین اجتماعی می‌گوید حدود ۷۰۰ هزار نفر از آنها مدتهاست که منتظرند در لیست بیمه‌شدگان این سازمان قرار بگیرند.
اینکه چطور در بازار پرخطری همچون مشاغل ساختمانی، این تعداد بالا از کارگران تحت پوشش هیچ بیمه اجتماعیِ اجباری قرار ندارند پرسشی است که خانواده های آنها، کارشناسان، رسانه ها و هر مطلع اجتماعی به فراخور موقعیت خود از دریافت جواب آن بازمانده است.
نمایندگان تشکل های کارگری معتقدند با تصویب ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، تعداد ۴۰۰ هزار کارگر متقاضی هرچه سریع‌تر تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.
کلیات طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی دو سال قبل در مجلس تصویب شده بود ولی در مورد جزئیات اجماع واحد وجود نداشت که این امر در روزهای اخیر به صورت اصلاحیه در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسیده است.
استرس ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی که در صف انتظار بیمه قرار دارند بار سنگینی را بر دوش اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در تصویب اصلاحیه آن قرار داده است تا کارگران ساختمانی متقاضی تحت پوشش قرار گیرند.
از سوی دیگر، سازمان تامین اجتماعی کشور قول مساعد داده تا با تصویب اصلاحیه همه کارگران ساختمانی ظرف دو سال آتی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته و از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره مند گردند.
به گفته مطلعان حوزه کارگران ساختمانی، اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی پس از تصویب در صحن علنی مجلس باید به شورای نگهبان برود تا به تصویب نهایی برسد و بعد از آن ابلاغ شود و لذا این قشر از جامعه تا حد زیادی انرژی مثبت دریافت کرده اند تا درباره انتخاب شغلشان پشیمان نگردند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.