شوک کرونا بر اقتصاد رستوران ها

عصر ازادی ،پریادادوند:برخی از شغل ها به مدد کرونا در حال انقراض اند و زیانی که این ویروس چند گرمی برسر برخی مشاغل آورده به سختی قابل جبران است .

ویروس کرونا این روزها حسابی بازار رستوران ها و کافه ها و فست فود ها را کساد و درشان را تخته کرده است.

رستوران ها برخلاف همیشه پر رونق نیستند و مشتری های همیشگی و دائمی خود را به دلیل ترس از ابتلا به این بیماری از دست داده اند.

وضعیت کسادی رستوران ها و کافه ها را می شود از پشت ویترین آن ها نیز دید ،فضایی که پراز مشتری می شد ، حالا بااین ویروس بسیار آرام شده است .

برای تهیه این گزارش با صاحبان رستوران ها گفت و گویی کردیم ،تا از وضعیت اقتصادی و ضررو زیان های وارد شده اطلاع پیدا کنیم :

حسن پورعظیم یکی از رستوران داران شهر از تعطیلی رستوران خود از اسفند تا پایان اردیبهشت به صورت داوطلبانه  به خاطر بیماری کوید 19 می گوید.

پورعظیم می گوید:باتوجه به تعداد زیاد پرسنل مجموعه، ضررهای فراوانی را متحمل شدیم. بعد از ماه مبارک رمضان باتوجه به پروتکل های بهداشتی، رستوران ها بازگشایی شدندو موظف هستیم تا پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم برای این منظور یک نفر را به عنوان مسئول بهداشت رستوران تعیین کرده ایم که به رعایت پروتکل ها نظارت داشته باشد.

وی ادامه داد :باوجود این بیماری با توجه به هزینه های بسیار بالا و گرانی مواد اولیه و افزایش اجاره ها و حقوق پرسنل ضررهای زیادی برما وارد شد ،در بخش هایی مثل اصناف و هتل ها ضرر و زیان هایی دیدند و از این به بعد هم خواهند دید .

وی در مورد افزایش هزینه ها نیز گلایه کرد و گفت :هزینه ها نسبت به قبل و با توجه به کم شدن درآمد بالا رفته، چرا که هزینه ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیز به هزینه ها افزوده شده است .

پورعظیم در خصوص بی اهمیت بودن دولت به این اصناف ادامه داد:در این مدت ، بیمه بیکاری برای کارگران پرداخت نشده و تا به امروز این سختی ،کار برای اصناف را بسیار سخت کرده از طرف دیگر، تامین اجتماعی و اداره دارایی، سازمان امور مالیاتی ،به هیچ وجه به این وضعیت واحدهای صنفی توجه ندارند.

همه روزه ،از سازمان امور مالیاتی  تماس می گیرند ،که برای پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنیم ،اما نمیدانم چرا برای ضررها و زیان های وارد شده بر ما ، تمهیداتی را در نظر نمیگیرند.

رستوران دار شهر ، بااشاره به رعایت نکردن بهداشت در بین مردم می گوید: اگر رعایت می کردند هرروز باافزایش بیشمار مبتلایان و جان باختگان روبه رو نبودیم.

در این حین پای صحبت های فست فود داری نشستم:

حمید اصل یکی از  فست فود داران  تبریز از تاثیر منفی بر کسب و کار ها می گوید :مردم ،اوایل که از کرونا اطلاعاتی نداشتند به شدت می ترسیدند و روی همه کسب و کار ها از جمله رستوران ها و کافی شاب ها تاثیر منفی گذاشته بود، و روی کسب و کار ما نیز تاثیرش را گذاشت ، منتها ما با مشورت یکی از اساتید به اعتماد سازی در بین مردم پرداختیم .

فست فودما ،تنها فست فودشهر بود که در هفته هایی که شدت کرونا زیاد بود به فعالیت خود ادامه می داد و می توان گفت که در کسب و کارما نیز تاثیرمنفی 40الی 50درصدی داشت ، تاثیر مثبت کرونا در قرنطینه در کسب و کار ما دیده شد و مارا به سمت جلو پیش برد و مشتریانی که علاقه ی شدیدی به فست فود داشتند چون همه جا بسته بود به سمت ما سوق داده میشدند و ما مشتریان جدید می گرفتیم و گویی بازاریابی در وقتی که حریف در خواب بود برای ما فراهم می شد.

مردمی که به قصد خرید می آمدند میترسیدند اما وقتی میدیدند که آشپزخانه تمیز است و همه پروتکل های بهداشتی رعایت می شود، احساس امینت می کردند.

با شیوع این بیماری در جهان بازار ها تغییرات جدی و کاهش شدید مشتریان را و حتی تعطیلی بعضی واحد های صنفی را به خود دیده است ،حال با توجه به این مسایل به دنبال کارشناس اقتصادی می رویم و از وی در خصوص وضعیت اقتصادی اطلاع پیدا میکنیم.

 

کرونا شاخص بورس خیلی از کشور ها را منفی کرد

هادی ابراهیمی سنایی رییس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و انجمن جوانان کارآفرین اتاق بازرگانی، در خصوص ضررهایی که کرونا بر اقتصاد مملکت به خصوص به مشاغلی مانند رستوران ها و کافی شاب ها زد گفت : کرونا به اقتصاد مملکت و نه تنها به مملکت ما بلکه درکل دنیا تاثیر گذاشت،کرونا شاخص بورس خیلی از کشورها را منفی کرد،در مملکت ما متاسفانه به خاطر عدم مدیریت بعضی از مدیران ،باعث شد که این تاثیر دوچندان شود و در خصوص کسب و کارهایی مثل رستوران ها و کافی شاپ ها به  درجه ورشکستگی رسیدند و با توجه به اینکه آموزش و اطلاعاتی نداشتند خیلی ها شغلشان را از دست دادند و بیکار شدند.

وی ادامه داد:اقتصاد کشور ایران با وجود تحریم ها و بی تدبیری مسئولین و مدیران بسیاری، به سختی ممکن است که به قبل از کرونا بازگردد و این مشکلات را دو چندان می کند.

ابراهیمی بااشاره به  حمایت دولت از این مشاغل آسیب دیده گفت :بهترین روش ممکن حمایت دولت از این مشاغل این است که ،دولت باتوجه به شغل های مربوطه وام های بلاعوض به آن ها دهد تا مشاغل ضرر دیده بتوانند خود را سرپا کنند.

وی در پایان افزود :این مشکل مشکل تنها کشور ایران نیست مشکلی است که گریبانگیر تمامی مردم دنیا شده است و امروز کشورهای دیگر با توجه به رعایت اصول بهداشتی کرونا را تا حدی کنترل کرده اند اما در کشور ایران حالا به موج جدیدی از کرونا رسیده ایم و این یک فاجعه برای اقتصاد مملکت است.

 

10درصد رستوران ها فعال اند

محمد علاقه بند مسئول انجمن  رستوران های استان آذربایجان شرقی در خصوص تاثیر کرونا در روند رستوران ها گفت :کرونا چون یک ویروس قابل شناسایی نبود و روند غافلگیرانه داشت، در سه ماهه اول کلا فعالیت رستوران ها را به صفر رسانده  و ممنوع الفعالیت شدند.

وی ادامه داد:ترس مردم هنوز باعث رکود بازار رستوران ها شده است در حال حاضر  ۱۰ درصد رستوران هایمان به فعالیت خود بازگشته اند  و چون آمار کرونا استانی بود ما از مسولین خواستیم تا امار را شهرستانی کنند ،یعنی وضعیت تبریز سفید است ولی سه تا شهرستان ما قرمز است ،این باعث میشود استان را زیر سوال ببرند و این قرمز اعلام کردن روی بحث روانی مردم تاثیر می گذارد ،و فروش را کاهش می دهد ،یعنی با یک خبر ۹۰ درصد افت فروش به وجود می آید.

شوک ناشی از کرونا ،اقتصاد راهم به شوک عرضه و تقاضا مواجه می سازد. از یک طرف عرضه نیروی کار کاهش یافته و از طرف دیگر در تامین مواد اولیه تولید نیز مشکلاتی ایجاد شده است،شوک عرضه، شوک تقاضا را به همراه خواهد داشت.تعطیلی کسب و کار ها منجر به تعدیل نیروکار می شود و کاهش درآمد خانوارکاهش تقاضا را به همراه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.