قطعا کرونا را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنیم؛ نه فقط به خاطر محدودیت‌ها و در خانه ماندن‌ها که به خاطر داغ‌هایی که بر دلمان نشاند. این روزها اهالی رسانه‌ هم غم فراغ چند تن از همکاران جوانشان که به خاطر ابتلا به این ویروس از دنیا رفتند را تحمل می‌کنند و انگار همه به مسیری نگاه می‌کنیم که سرانجامش را نمی‌دانیم.

برای خبرنگارانی که با کرونا رفتند; کاش مرز را به روی مسافران ابدی ببندند

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایسنا، جهانگردی ویروس کرونا و درگیر شدن دولت‌ها و ملت‌ها با این پدیده و تمام تلخی‌ها و ناامیدی‌هایی که به دنبال داشت، جریان عجیبی بود که شاید طعمش را پس از کادر درمان، بیش از همه راویان آن چشیده باشند؛ راویان خستگی‌ناپذیری که در این چند ماه تلاش کردند با وجود تمام محدودیت‌ها و سختی‌ها، در صحنه حضور داشته باشند و حالا هم غم وداع با چند تن از همکاران بر سنگینی کوله بار این روزهایشان افزوده است.

سهیل گوهری، روزنامه‌نگاری که البته در سالهای آخر، خبرنگاری را کنار گذاشته بود، روز جمعه (۲۷ تیر ماه) بر اثر ابتلا به بیماری کویید_۱۹ درگذشت.

سهیل گوهری چندی پیش به عنوان مدیر روابط عمومی باشگاه استقلال انتخاب شد اما خیلی زود و به واسطه برخی مسائل حاشیه‌ای استعفای خود را اعلام کرد. نکته اینکه او در نامه استعفای خود اعلام کرده بود که از بیماری کرونا رنج می‌برد و به همین دلیل از سمت خود کنار رفته است. شاید در آن روز کسی تصور نمی‌کرد که موضوع بیماری سهیل گوهری آنقدر جدی باشد اما با گذشت زمان این بیماری پیشروی کرده و متاسفانه جان این روزنامه‌نگار را گرفت.

گوهری متولد ۱۳۵۸ در تهران و دانش‌آموخته حقوق تجارت در مقطع کارشناسی ارشد بود. مراسم یادبود او در روزگار کرونایی و به دلیل محدودیت‌ها، ۲۹ تیرماه به صورت مجازی و با حضور برخی از دوستان و همکارانش برگزار شد.

زنده یاد سهیل گوهری

 

روح‌الله رجایی دیگر مسافر ابدی روزهای کرونایی بود. او صبح روز دوشنبه (۳۰ تیر ماه) پس از تحمل یک دوره کوتاه بیماری، به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در سن ۳۹ سالگی درگذشت.

رجایی از اسفند پارسال، سردبیری روزنامه جام جم را برعهده گرفته بود. او که دکتری علوم ارتباطات داشت با سال ها حضور در نشریات «همشهری جوان»، «همشهری»، «تهران امروز» و معاونت اداره کل روابط عمومی جمعیت هلال احمر و معاونت روابط عمومی‌پژوهشگاه علوم انسانی، در عرصه مطبوعات و رسانه چهره‌ای آشنا بود.

پس از درگذشت این روزنامه نگار فقید بسیاری از اهالی رسانه و همکاران او بنا بر شرایط اجباری این روزها در رسانه های اجتماعی سوگواری کردند.

پیکر رجایی عصر روز سه شنبه (۳۱ تیرماه) در قطعه نام آوران بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

زنده یاد روح‌الله رجایی

 

در بین اسامی نام برده شده از خبرنگارانی که بر اثر کرونا فوت کرده‌اند، همچنین نام عبدالله زاویه، عضو شورای سردبیری خبرگزاری فارس هم دیده می‌شود.

سید عبدالله زاویه یکی از سردبیران خبرگزاری فارس بر اثر ابتلا به ویروس کرونا ۴ فروردین ماه در بیمارستان بقیةالله(عج) تهران درگذشت.

سابقه حرفه‌ای او در عرصه روزنامه‌نگاری به سال‌های میانی دهه ۶۰ بازمی‌گردد. زاویه پس از طی دوره‌های آموزش عکاسی در سال‌های ابتدایی فعالیت خود به عکاسی خبری در روزنامه «رسالت» مشغول بود اما بعدها به نوشتن روی آورده خبرنگاری را به‌عنوان حرفه اصلی خود انتخاب کرد.

زاویه در روزنامه‌های «رسالت»، «جام‌جم» و «جوان» آثار خود را منتشر کرده و بیش از ۱۵ سال در خبرگزاری فارس در سمت‌های مختلف مشغول به کار بود

زنده یاد عبدالله زاویه

 

در فرودین ماه امسال، علی بهزاد، روزنامه نگار پیشکسوت نیز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا پس از ۴۵ روز مقاومت دار فانی را وداع گفت.

بهزاد از اولین روزنامه نگارانی بود که به ویروس کرونا مبتلا شد و حدود ۴۵ روز در بیمارستان طالقانی تهران بستری بود.

علی بهزاد، از ۲۰ مهر ۵۶ به واسطه یک دوست به روزنامه کیهان معرفی شد و تا سال ۷۴ در آنجا فعالیت روزنامه نگاری اش را ادامه داد. او اگرچه روزنامه خوانی را با خواندن تفسیرهای سیاسی شروع کرد با این حال هیچگاه در روزنامه به دنبال سیاست نرفت و حتی پیشنهاد دبیری سرویس سیاسی کیهان را نپذیرفت و در صفحه فرهنگی فعالیت کرد. او تا سال ۵۹ تیتر یک روزنامه ها را انتخاب می کرد و درباره آن ها طنز می نوشت.

این پیشکسوت روزنامه نگاری سال ۷۱  در هفته نامه «حوادث» به مدت یک سال نویسندگی و گزارشگری صفحه «روشنی های زندگی» را بر عهده داشت که کارش نگارش داستان زندگی جانبازان بالای ۷۰ درصد بود و این دوره را به عنوان زکات دوره روزنامه نگاری اش می دانست.

بهزاد بعد از بیرون آمدن از روزنامه کیهان در سال ۷۴ به مدت سه سال مشاور رئیس دانشگاه علم و صنعت شد و فصلنامه «علم و صنعت» را راه اندازی کرد.

زنده یاد علی بهزاد

 

نگاهی اجمالی به اسامی روزنامه نگاران و خبرنگارانی که در سراسر دنیا به ویروس کرونا مبتلا می شوند و جانشان را از دست می‌دهند، از آمار قابل توجهی حکایت دارد. اردیبهشت ماه امسال یک موسسه حمایت از حقوق خبرنگاران از مرگ دست کم 55 خبرنگار طی دو ماه گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان خبر داد؛ این درحالی است که طبیعتا از اردیبهشت ماه تا کنون و با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا در جهان، بر این آمار افزوده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.