رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران اعلام کرد؛ پرداخت ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان برای ۷۰ هزار پرسنل دستگاه های دولتی آذربایجان شرقی

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی به مناسبت روز ملی “آمار و برنامه ریزی” با خبرنگاران رسانه های گروهی دیدار کرد و گفت: نظام آمار و برنامه‌ریزی، اهمیت بالایی در توسعه و پیشرفت کشور داشته و مسئولیت سامان رخدادهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را برعهده دارد.
“داود بهبودی” با اشاره به اینکه در سند تدبیر توسعه، اقتصاد فرهنگی یکی از اولویت‌های کشورمان است گفت: عقب ماندگی تاریخی باعث شده تا طی سنوات گذشته از اقتصاد فرهنگی غافل شویم.
وی با تاکید بر اینکه باید کارهای بزرگی در فضای کسب و کار انجام گیرد ادامه داد: باید بستر مناسبی در فضای کسب و کار به وجود آید تا متخصصان امر بتوانند به فعالیت سهل و آسان اقتصاد فرهنگی بپردازند.
بهبودی همچنین از سیستم زیرساخت اطلاعات مکانی در آذربایجان شرقی موسوم به SDI سخن به میان آورد و افزود: این سامانه طوری طراحی شده است تا اختیار و مسئولیت به روز رسانی و دسترسی به اطلاعات در آن به عهده خود دستگاه های اجرایی باشد.
وی بر لزوم انجام اقدامات لازم از سوی دستگاه های آذربایجان شرقی برای تکمیل سامانه و پیوند اطلاعات خود با آن تاکید کرد و افزود: برای راه اندازی سیستم SDI در هر دستگاه، نیاز به سرور داریم لذا لازم است دستگاه ها با انجام مکاتبات لازم با اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، امکان تامین سرور را فراهم آورند.
بهبودی اضافه کرد: اگر داده هاي صحيح، به روز و قابل اتكا داشته باشيم يكي از شروط برنامه ريزي اصولي براي ما فراهم است لذا در گذشته نظام آماري مراجعه محور بود و آمارگيري ها از طريق مراجعه حضوري به جامعه هدف ميسر مي‌شد اما نظام نوين آماري ثبتي مبنا بوده كه در اين شيوه مراجعات مكرر كاهش مي يابد و اطلاعات بهنگام خودبخود توليد مي شود.
وي يادآور شد: در گذشته نظام آماري مبتني بر آمارهاي توصيفي بود ولي در مقطع كنوني مي توانيم پايگاه هاي اطلاعاتي مكان محور را طراحي كنيم.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي ميانگين نرخ مشاركت اقتصادي كشور و استان را به ترتيب 40 و 42 درصد اعلام و اضافه كرد: ميانگين نرخ بيكاري كشور و استان نيز در سال 98 به ترتيب 10.6 و 10 درصد بوده است.
بهبودي متذكر شد: نرخ بيكاري استان اغلب از ميانگين كشوري كمتر است چرا كه چسبندگي به خاک در اين منطقه بسيار كم بوده و نيروي كار اگر كاري در استان پيدا نكند براي يافتن شغل به جاهاي ديگر مي رود و بدين ترتيب موج مهاجرت از استان هر روز افزايش مي يابد.
وي خاطرنشان ساخت: برخلاف انتظار سهم توليد، درآمد و بهره وري آذربايجان شرقي تنها 72 درصد ميانگين كشور بوده و ريشه فقر و مهاجرفرستي استان نيز همين واقعيت است و تا زماني كه سرمايه گذاري هاي كلان مورد انتظار كه افزايش دهنده توليد و درآمد است، در استان اتفاق نيفتد وضعيت به همين منوال خواهد بود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي در بخش دیگری از اظهارات خود به اهداف بنيادين توسعه استان اشاره و دستيابي به نقش تخصصي فراملي در سطح بين المللي بويژه حوزه قفقاز، حصول به جايگاه بايسته ملي در توسعه فعاليت هاي مزيت دار، حفظ پايداري محيط زيست و تعادل سرزمين، انعطاف پذيري قابليت هاي توسعه اي مناطق و رفع محتوميت فضايي را از جمله اين اهداف برشمرد.
بهبودی اضافه کرد: تجربیات جهاني نشان مي دهد برنامه ريزي متمركز و جامع چندان كارآمد نبوده و رويكردهاي جديد به سمت عدم تمركز و برنامه ريزي برحسب هسته هاي كليدي، تعريف قطب ها و تمركز بر پيشران ها حركت مي كند.
این اقتصاددان اعلام كرد: در آذربايجان شرقی سعي داريم انرژي خود را روي 14 هسته كليدي سند تدبير توسعه استان و 68 پروژه اولويت دار ذيل اين هسته ها متمركز كنيم كه اين پروژه ها در مجموع 40 درصد پيشرفت داشته اند.
بهبودي به وضعيت اعتبارات استان نيز اشاره و تصريح كرد: مجموع اعتبارات استان در سال 98 رقم 1790 ميليارد تومان و در سال 99 بيش از 2400 ميليارد تومان است.
وي توضيح داد: سهم اعتبارات مصوب استان از كل اعتبارات توزيع شده بين استان ها طي سال هاي 84 تا 97 روند نزولي را نشان مي دهد و از سال 97 به بعد روند اصلاحي را در سهم بودجه استان شاهد هستيم.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي گفت: سهم استان از كل اعتبارات قانون بودجه در سال 1384، حدود 4.63 درصد بوده كه اين رقم در سال 1399 به 4.05 درصد تنزل يافته است.
وی در پایان اظهارات خود با اشاره به اینکه حدود ۷۰ هزار نفر از کارکنان دولت در دستگاه های مختلف اجرایی آذربایجان شرقی مشغول به کار هستند تاکید کرد: برای این تعداد پرسنل، ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب بودجه های استانی و کشوری حقوق پرداخت می گردد.
شایان ذکر است نرخ رشد جمعيت ۴ میلیونی آذربایجان شرقی پايين تر از ميانگين كشوري است، نرخ رشد جمعيت استان یک درصد و ميانگين نرخ رشد جمعيت كشور 1.2 درصد است، لذا سهم جمعيتی استان از 6 درصد به 4.9 درصد كاهش يافته و در آينده نيز اين روند كاهشي ادامه خواهد داشت.
به گفته بهبودی، اصلي ترين تراكم جمعيتي آذربایجان شرقی مربوط به متولدين دهه 60 و سنين بين 25 تا 35 سال است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.