نگاهی متفاوت به اشعار شهریار در کتاب «ساز سخن شهریار»

به گزارش عصر آزادی آنلاین، «سازِ سخنِ شهریار» با زیرعنوان فرهنگ واژگان، اصطلاحات و تعابیر موسیقایی در اندیشه و آثار استاد شهریار)، نام کتابی است که در دو جلد به قلم جواد کریم نژاد به رشته تحریر درآمده است.

جلد نخست کتاب «ساز سخن شهریار»، مشتمل بر واژگان « آ- ز» به همت انتشارات «ریتم» تبریز و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری «نغمه آفرینش» روانه بازار کتاب شده است.

مؤلف کتاب کوشیده است فرهنگ گونه‌ای از واژگان و اصطلاحات تخصصی موسیقی، تعابیر موسیقایی عامیانه و عناصر فرهنگی- موسیقایی ایران را که در دیوان آثار فارسی و ترکی استاد شهریار، نـمود دارند، به صورت مدخل، ضمن شرح مفاهیم موسیقی، با نیم نگاهی بر عناصر فرهنگی- موسیقایی ایران به شیوۀ توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار دهد.

یکی از ویژگی‌های برجسته این کتاب، پرداخت به بیش از ۵۰۰ مدخل موسیقایی و عناصر فرهنگی- موسیقایی با نثری ساده و دور بودن از مفاهیم انتزاعی و در عین حال از مهم‌ترین پژوهش‌های موضوعی و حجیم‌ترین پژوهش‌های منتشره در تحلیل اشعار استاد شهریار است که از ویژگی‌ تازگی در موضوع نیز برخوردار است.

مؤلف کتاب برای نخستین بار به گونه‌ای مستقیم و مستقل، موسیقی را در همه ابعاد وجودی استاد محمدحسین شهریار و آثارش نگریسته و نگاشته است.

جلد نخست کتاب «ساز سخن شهریار» در ۵۷۶ صفحه با جلد گالینگور (سخت)، شمارگان یکهزار و ۱۰۰ جلد و قیمت ۱۲۰ هزار تومان عرضه شده و علاقه مندان می توانند در تبریز از کتابفروشی شایسته نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.