امیدآفرینی با آغاز تزریق واکسن کرونا در آذربایجان‌شرقی

به گزارش عصر آزادی آنلاین، واکسیناسیون همگانی علیه کرونا در آذربایجان‌شرقی در هفته‌های اخیر هر چند به آرامی پیش می‌رود، اما خبر خوشی است که غلبه بر این بیماری مرگبار و فرا رسیدن روزهای خوش را نوید می‌دهد.

تا همین چند ماه عده اندکی باور می کردند که ایران به دلیل شرایط تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا و متحدانش بتواند به جمع کشورهای تهیه کننده واکسن کرونا و آغاز تزریق آن بپیوندد، اما هم افزایی بین نهادهای مسوول و تلاش های همه جانبه این آرزو را جامه عمل پوشاند.

در سایه همین هم افزایی و کوشش جمعی بود که نخستین محموله های واکسن کرونا از روسیه وارد کشورمان شد و خبر خوش آغاز تزریق در مناطق مختلف کشورمان با اولویت فعالان حوزه درمان و بهداشت، ترند نخست شبکه های اجتماعی و فضای مجازی شد؛ هر چند در همان زمان عده ای از ناکافی بودن دُزهای وارداتی سخن گفتند، اما خرد جمعی از این اتفاق به نیکی استقبال کرد و وقوع آن را به عنوان گام نخست گرامی داشت.

حال انتشار خبرهایی مبنی بر برنامه ریزی برای واردات یک میلیون دٌُز واکسن کرونا در هفته های آتی به کشورمان در رسانه ها، مهر تاییدی بر این تجربه زیستی است که جامعه ایرانی در هر شرایط دشواری، راه خود را از میان انبوه مشکلات، به جلو باز می کند و تهیه و تزریق عمومی واکسن کرونا نیز از این امر مستثنی نیست.

 بدیهی است که آذربایجان شرقی نیز به عنوان بخشی از ایران اسلامی، از دایره برنامه ریزی های مربوط به واکسناسیون جامع کرونایی خارج نیست و نظام سلامت این استان برای تهیه و تزریق این واکسن نهایت کوشش خود به کار می گیرد؛ در تایید این ادعا می توان به تزریق یکهزار و ۷۰۰ دز واکسن کرونا در این خطه در هفته های اخیر اشاره کرد که به گفته مسوولان امر تاکنون هیچ عارضه ای نیز در دریافت کنندگان واکسن به جا نگذاشته است.

از سوی دیگر هر چند تزریق نمادین واکسن کرونا در دو هفته قبل در بیمارستان امام رضای تبریز، به عنوان قلب تپنده مدیریت و بستری بیماران کرونایی، انجام گرفت و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در آن زمان اعلام کردند که ۳۲۶ دُز واکسن در مرحله نخست برای تزریق به مشمولان تهیه شده است، اما برنامه واکسیناسیون در برابر بیماری کوید ۱۹ به زودی در شهرستان های ۲۱ گانه آذربایجان شرقی نیز عملیاتی شد.

در ادامه این روند بود که فضای رسانه ای آذربایجان شرقی در روزهای گذشته شاهد انتشار خبرهای متعددی از آغاز تزریق واکسن کرونا در شهرستان های مختلف این خطه بود که موجی از شادی و امید برای پیشگیری و مدیریت این بیماری مرگبار را در نزد مردم موجب شد.

اهمیت آغاز تزریق واکسن کرونا در آذربایجان شرقی، به ویژه زمانی دوچندان می شود که بدانیم در حالی که قبل از اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، آمار بستری ها و فوتی های روزانه کرونا در آذربایجان شرقی به ترتیب به یکهزار و ۷۸۰ نفر می رسید، در زمان حاضر ۴۰۰ بستری کرونایی در استان وجود دارد و تعداد فوتی های ناشی از کووید – ۱۹ نیز تک رقمی است.

البته مقام های دانشگاه علوم پزشکی تبریز می گویند هر چند شیوع کرونا در آذربایجان شرقی و آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از آن در هفته های اخیر در استان به وضعیت پایداری رسیده است، اما هر گونه کم توجهی یا بی توجهی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی می تواند به آغاز موج جدید از شیوه این ویروس مرگ بار منجر شود.

تزریق ۱۷۰۰ دُز واکسن کرونا در آذربایجان‌شرقی 

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: تاکنون یکهزار و ۷۰۰ دُز واکسن کرونا در آذربایجان‌شرقی تزریق شده است و خوشبختانه تزریق این تعداد دُز واکسن کرونا در آذربایجان شرقی تاکنون هیچ عارضه ای برای دریافت کنندگان نداشته است.

دکتر سیمین خیاط زاده گفت: با توجه به اینکه فعالان نظام سلامت در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند، تاکنون بخش عمده کادر حوزه درمان و بخشی از حوزه بهداشت استان در برابر بیماری کوید ۱۹ واکسینه شده اند.

وی اضافه کرد: همکاران تلاشگر اورژانس آذربایجان شرقی در نوبت بعدی دریافت واکسن کرونا هستند و مکاتبات لازم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای واکسینه کردن گروه های پرخطر آذربایجان شرقی از قبیل جانباران هشت سال دفاع مقدس و ساکنان سرای سالمندان انجام شده است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر در سه پایگاه در بیمارستان های امام رضا (ع)، سینا و الزهرا (س) تبریز و نیز در تمامی بیمارستان های شهرستان های آذربایجان شرقی واکسیناسیون کادر درمان و بهداشت انجام می شود.

نخستین تزریق واکسن کرونا در شهرستان ۵۰ هزار نفری هریس در ۷۰ کیلومتری شمال شرق تبریز 

واکسن کرونا به هریس رسید

در همین حال سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان هریس از تزریق اولین واکسن کرونا (اسپوتنیک‌ وی) برای نیروهای درمانی بخش کرونا در بیمارستان امام حسین (ع) این شهرستان خبر داد.

حمید قربانی افخمی اعلام کرد: امروز نخستین محموله واکسن کرونا شامل ۵۴ دز به بیمارستان امام حسین (ع) هریس وارد شد که در مرحله نخست نیروهای درمان مرتبط با بخش کرونا و نیروهای مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و مراکز شبانه روزی شهرستان که بیماران کرونا را پذیرش و نمونه برداری می کنند واکسینه می شوند .

وی ادامه داد: بعداز تزریق ۵۴ دز تحویلی امروز، در مراحل بعدی افرادی که آسیب پذیر هستند از جمله دیابتی ها، فشارخونی ها، افرادسالمند، زنان باردار و بیماران دیالیزی و کبدی واکسینه خواهند شد.

افخمی در ادامه خاطرنشان کرد: حضور مردم به صورت تجمعی در مراسم عروسی و مجالس ترحیم می تواند باعث انتشار بیماری شود از این رو لازم است با پرهیز از حضور در اجتماعات در جلوگیری از انتشار بیماری کووید ۱۹ تلاش کنیم.

وی همچنین بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی کرونا و فاصله گذاری اجتماعی در خریدهای شب عید از طرف مردم و کسبه تاکید کرد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان هریس اعلام کرد: در طول ۲ ماه گذشته بیمار بستری کرونایی در این شهرستان نداشتیم و فقط سه نفر در هفته جاری علایم بیماری داشتند که مراحل درمان در منزل را طی می کنند.

نخستین واکسن کرونا در بناب به رییس شبکه بهداشت این شهرستان تزریق شد

تزریق واکسن کرونا در بناب با ۹۰ دُز آغاز می‌شود

رییس شبکه بهداشت و درمان بناب نیز با اشاره به آغاز واکسیانسیون علیه بیماری کوید ۱۹ در این شهرستان اعلام کرد: در زمان حاضر ۹۰ دز واکسن در بناب وجود دارد.

وحید رضایی که خود نخستین دریافت کننده واکسن کرونا در شهرستان بناب بود،  در حاشیه انجام واکسیناسیون به خبرنگاران گفت:  برای هر فرد یک مرحله واکسن تزریق خواهد شد.

وی افزود: گروه‌های هدف در این مرحله، کادر بخش کرونایی  و در ادامه کادر درمان بیمارستان امام خمینی (ره) بناب و همچنین بیماران بالای ۶۵ سال هستند.

نخستین واکسن روسی کرونا، روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفند ماه در شبکه بهداشت و درمان بناب و با حضور مسئولان بهداشتی تزریق شد.

تصویری از تزریق نخستین واکسن کرونا در شهرستان هشترود

اولین واکسن کرونا در هشترود تزریق شد

در همین حال سرپرست شبکه بهداشت و درمان هشترود گفت: محموله واکسن کرونا برای تزریق به کادر درمانی به این شهرستان رسید و نخستین واکسن نیز در بیمارستان امام حسین (ع) تزریق شد.

سلیمان جعفرزاده با اشاره به اینکه این محموله شامل ۴۵ دوز است، افزود: ۳۰ دوز آن در بیمارستان امام حسین (ع) به کادر درمان و ۱۵ دوز دیگر نیز به کارکنان مراکز ۱۶ ساعته تزریق می‌شود.

به گفته وی واکسن به تعداد بالا و برای تزریق بین اقشار مختلف مردم موجود نیست و بر همین اساس حضور مردم به صورت دسته جمعی در آیین‌هایی چون عروسی و مجالس ترحیم و آرامستان‌ها می‌تواند باعث انتشار بیماری شود.

وی اضافه کرد: اگر شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، طی اسفند با موج پیشرفته‌تری از بیماری روبه‌رو می‌شویم و بیمارستان‌ها شرایط ناگواری پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: با نزدیک شدن به عید نوروز، مردم باید مانند سال گذشته پروتکل‌ها را رعایت کرده و از رفتن به مسافرت خودداری کنند.

جعفرزاده بیان کرد: در طول یک هفته گذشته پنج مورد مثبت داشتیم که متاسفانه یک نفر فوت کرد، یک نفر دیگر از بیمارستان ترخیص شد و سه نفر هم در بیمارستان امام حسین (ع) بستری هستند.

در روزهای گذشته نخستین واکسن کرونا در شهرستان های دیگر آذربایجان شرقی از قبیل مرند، میانه و عجب‌شیر و اهر نیز تزریق شده است و ادامه این روند موجی از شادی و امید را از منظر مدیریت کرونا ویروس و مرگ و میرهای ناشی از آن در بین مردم سبب شده است.

هر چند دانشمندان و پزشکان اعلام کرده اند که برچیده شدن بساط این ویروس مرگبار از جوامع انسانی به این زودی های متصور نیست، اما افکار عمومی منتظر رسیدن واکسن کرونای وطنی به مرحله نهایی تولید است تا با توزیع و تزریق آن ضریب اطمینان همزیستی با بیماری کوید ۱۹ در اقصی نقاط کشور از جمله آذربایجان شرقی افزایش یابد.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.