پلاسمادرمانی به عنوان یکی از روش‌های شناخته شده درمان کرونا در جهان از حدود ۴۰ روز قبل در کشورمان نیز شروع شده، اما استقبال مردم از اهدای پلاسما در حد انتظار و نیاز نبوده است.

دغدغه استقبال اندک بهبودیافتگان کرونا از اهدای پلاسما

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایرنا، ایران در زمره کشورهایی می باشد که پلاسما درمانی در مبتلایان به کرونا را از نخستین روزهای رواج این شیوه درمانی در جهان آغاز کرد، اما آمار حاکی از آن است که میزان پلاسمای اخذ شده از بهبودیافتگان کرونا در کشورمان در این مدت حدود نیمی از مقدار مورد نیاز است.

اهمیت تسریع در اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا برای کمک به بهبودی دیگر مبتلایان از این رو حایز اهمیت مضاعف است که پادتن موجود در بدن بهبودیافتگان از کرونا پس از سه چهار ماه افت می کند.

هر چند به نظر می رسد که نگرانی از همه گیری کرونا، دلیل اصلی مراجعه کم تعداد بهبودیافتگان از کرونا برای اهدای پلاسماست، اما مسوولان سازمان انتقال خون اطمینان می دهد که مراکز انتقال خون برای اهدای خون و پلاسمای شهروندان کاملا پاک و مطمئن هستند.

 

 تجلیل رییس سازمان انتقال خون کشور از یک اهداکننده خون در تبریز

 

اهدای یکهزار واحد پلاسما توسط بهبودیافتگان کووید ۱۹

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در عرض ۴۰ روز گذشته حدود یک هزار واحد پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا اهدا شده که انتظار داشتیم ۲ هزار پلاسما اهدا می شد.

پیمان عشقی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مراکز انتقال خون تبریز افزود: به دنبال بحران جهانی کرونا یکی از معضلاتی که همه دنیا درگیر آن بوده، معضل کمبود خون می باشد که به خاطر نگرانی اهدا کنندگان از اینکه از منزل بیرون نیایند و در مراکز تجمع پیدا نکنند، همه مراکز دچار مشکل شدند.

وی ادامه داد: خوشبختانه ایران در این برهه دچار بحران نشد، در حالی که برخی از کشور ها دچار بحران شدند و استاندارد های اهدای خون خود را پایین آوردند، ولی ما با استانداردهای قدیمی و سختگیرانه اهدای خون را ادامه دادیم.

عشقی با اشاره به اینکه هم اکنون ذخایر خون کشور نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد کمتر و این ناراحت کننده است، گفت: ما مدیون مردمی هستیم که در شرایط فعلی خون اهدا می کنند.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران در ایام کرونا کم نشده، اتاق های عمل فعال هستند و به دلیل اینکه مدتی بیمارستان ها فعالیت نمی کردند، نیاز به روارده های خونی افزایش یافته است. از همه مردم درخواست کرد همچون سال های گذشته به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: استان آذربایجان شرقی رتبه هفتم کشور از نظر اهدای خون در کشور را داراست، ولی انتظارات از این استان بیشتر است.

وی افزود: از لحاظ شرایط بهداشتی و رعایت استانداردهای لازم در رابطه با پیشگیری از کرونا، تمامی اقدامات و پروتکل های بهداشتی رعایت می شود و مراکز اهدا خون امن ترین جا  است، بنابر این مردم بدون ترس در این مراکز حضور پیدا کنند.

عشقی از بهبود یافتگان کرونا که یک ماه از بهبودیشان گذشته و سالم هستند، درخواست کرد برای اهدای پلاسما در مراکز اهدا خون حضور پیدا کنند زیرا این پادتن در بدن نمی ماند و سطح پادتن خون پایین می آید.

وی تاکید کرد: بهبودیافتگان کرونا برای اهدای پلاسما باید در ۳ یا ۴ ماه اول بعد از بهبودی مراجعه کنند و ماهی یکبار می توانند پلاسما اهدا کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران خاطرنشان کرد: از بهبودیافتگان فقط زرد آبه خون برای نجات جان بیماران کرونایی که در تختهای بیمارستان بستری هستند، گرفته می شود و میزان خون کم نمی شود.

وی گفت: مردم ما به اهدای خون عادت کرده اند، ولی در خصوص اهدای پلاسما توسط بهبود یافتگان استقبال آن طور که انتظار می رفت، نیست.

عشقی اظهار کرد: بهبودیافتگان توجه داشته باشند هرچه از مدت زمان بهبود بیماری این افراد می گذرد، سطح آنتی بادی بدن کاهش می یابد و غلظت کافی را نخواهد داشت.

وی گفت: در تهران، مشهد و خوزستان بیشترین استقبال از سوی بهبودیافتگان برای اهدا پلاسما انجام گرفته که انتظار داریم در سایر استان ها به خصوص آذربایجان شرقی نیز میزان اهدا افزایش یابد.

 

 مثمر، مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی

 

استقبال بهبود یافتگان از اهدا پلاسما در آذربایجان شرقی کمتر از حد انتظار است

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی نیز در خصوص آخرین وضعیت پلاسما درمانی در استان به ایرنا گفت: جمع آوری پلاسما در قالب «پویش شکرانه سلامت» از اردیبهشت ماه سال جاری در استان کلید خورده است.

وحید مثمر افزود: با وجود بسترسازی مناسب و تجهیز مراکز انتقال خون تبریز و قابلیت بالای انتقال خون استان، فراخوان مستمر تلفنی و آمار بالای مبتلایان بهبود یافته در سطح استان، متاسفانه استقبال مناسب و شایان توجهی از این پویش نشده است.

وی اظهار کرد: در این روش پلاسمای بیمار بهبود یافته که حاوی آنتی بادی‌های ضد کرونا است، با استفاده از دستگاه پلاسما فرزیس جمع آوری شده و پس از آزمایشات مربوطه و فرآوری در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

مثمر با اشاره به اینکه استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان بیماری کرونا یکی از روش‌های درمان این بیماری است، گفت: استقبال از اهدای پلاسما از طرف بهبود یافتگان کرونا کم‌تر از حد انتظار و نیاز استان است.

وی با بیان اینکه مشارکت در این امر نقش بسزایی در تامین سلامت و بهبود کیفیت درمان مبتلایان به کرونا دارد، اظهار کرد: به همیاری بیشتر مردم شریف استان در این پویش نیاز داریم.

 مثمر خاطرنشان کرد: در دست داشتن سوابق ابتلا، شامل تاریخ ابتلا و مستندات از جمله نتایج آزمایشات یا سی تی اسکن و همچنین سپری شدن حداقل یک ماه از تاریخ بهبودی و نداشتن علائم فعال بیماری شامل تب بالا، سرفه و داشتن شرایط اولیه اهدای خون از جمله شرایط عمومی فشار خون، نبض و محدوده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال و سایر ملاحظات اهدای خون، از شرایط اهدای پلاسما به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه داوطلبان اهدای پلاسما معاینه و مشاوره می شوند، گفت: همچنین قبل از دریافت پلاسما برخی آزمایشات اولیه انجام می شود تا در صورت داشت شرایط لازم از آنان پلاسما دریافت شود.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی اظهار کرد: شهروندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند با روابط عمومی این اداره کل به شماره تلفن  ۳۲۸۶۳۷۹۶ تماس گیرند.

 

 

نیاز مبرم به پلاسمای بهبودیافتگان از کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این خصوص با بیان اینکه نیازمند اهدای خون در تمامی گروه‌های خونی به ویژه از طرف بهبود یافتگان کرونا در استان هستیم، به ایرنا گفت: از هم استانی‌ها خواهش می‌کنیم ما را در این زمینه یاری کنند.

محمدحسین صومی اظهار کرد: کسانی که در اسفند یا فروردین ماه به کرونا مبتلا شده‌ و هم اکنون بهبود یافته‌اند، می‌توانند با اهدای پلاسما و خون، دیگر مبتلایان به کرونا را در بهبود سریع کمک کنند.

وی ادامه داد: لیست بهبودیافتگان به اداره کل انتقال خون استان ارایه شده است.

صومی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا در آذربایجان شرقی کمی دیرتر از سایر استان های کشور بود، گفت: بیشترین میزان ابتلا در استان اواخر فرودین و در اردیبهشت ماه بود که انتظار می رود استقبال بهبود یافتگان در ماه های آینده برای اهدای پلاسما افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: ۹۱ درصد کسانی که به عنوان مبتلایان کووید ۱۹ در استان شناسایی شده اند، بهبود یافته اند، ولی تعداد مراجعه کنندگان برای اهدای پلاسما بسیار کم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.