شاید کرونا تا ۲ سال آینده مهمان ما باشد! رعایت اصول بهداشتی، گزینه برتر حفظ عزیزانمان است

 عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده این روزها رنگین کمانی از حضور مردم در مراکز خرید، بازار و سایر تجمعات دیده می شود که بدون رعایت اصول بهداشتی به دنبال انجام کارهای روزمره هستند گویی که همه چیز تمام شده و این امر می‌تواند خطرناک باشد!

با توجه به اینکه متخصصان بهداشتی و پزشکی استفاده از ماسک را در پیشگیری از شیوع و ابتلا به ویروس کرونا موثر می‌دانند، نهادینه سازی این فرهنگ برای جامعه ضرورت و تکلیفی است که باید همانند “کمربند ایمنی” در هنگام رانندگی برای همه افراد جا بیفتد.

مطالعات مربوطه نشان می دهند استفاده از ماسک می‌تواند از انتشار قطرات عفونی از یک فرد آلوده به شخص دیگر و آلودگی احتمالی محیط توسط این قطرات جلوگیری کند لذا ابتدا باید چگونگی انتقال ویروس و بیماری کرونا از فرد ناقل به دیگران و تاثیر زدن ماسک و دیگر تجهیزات بهداشتی در پیشگیری به‌ابتلای این ویروس برای مردم تشریح شود.

به اعتقاد پزشکان، ویروس‌ها از طریق قطراتی که هنگام عطسه و سرفه از مجاری تنفسی پخش می‌شوند از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شوند، این قطرات کوچک روی دست‌ها و سطح اشیا در محیط پخش می‌شوند و افراد با دست دادن با یکدیگر یا دست کشیدن بر سطح اشیا با این قطرات در تماس قرار می‌گیرند، آنها سپس دست خود را به چشمان، بینی و دهان خود می‌مالند و به این ترتیب ویروس منتقل می‌شود.

بنابراین، این امکان وجود دارد که افراد آلوده به کووید-۱۹ بتوانند ویروس را قبل از بروز علائم منتقل کنند و حتی در انتقال ویروس از فردی که علامتی ندارد نیز از طریق قطرات عفونی یا لمس سطح آلوده به ویروس، منتقل شود.

چگونگی تاثیر ماسک در پیشگیری از انتقال کرونا
بخش عمده مردم دنیا همزمان با شیوع ویروس کرونا به استفاده از ماسک‌های بهداشتی روی آورده‌اند، زیرا ماسک‌ها می‌توانند مانع از انتقال قطرات بزرگی شوند که پس از عطسه و سرفه دیگران در هوا پخش می‌شوند به همین دلیل استفاده از ماسک‌های بهداشتی مفید است.

علاوه بر این، ماسک باعث می‌شود تا فرد نتواند بینی و دهان خود را با دست لمس کند و به این ترتیب امکان ابتلای او به ویروس به دنبال تماس دست‌هایش با سطح آلوده کمتر است.

برای فرهنگ سازی ضرورت استفاده از ماسک در روزگار بحران ویروس ناشناخته، سریع الانتقال، پرقدرت و کشنده کرونا در جامعه وظیفه و نقش مسئولان بهداشتی و درمانی، جامعه پزشکی، رسانه‌ها، مدیران، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، نخبگان، امامان جمعه و جماعات، صاحبان تریبون و همه معتمدان جامعه بیشتر است.

ویروسی که در ۴ ماه گذشته به تمام ابعاد زندگی مردم سایه انداخته نباید به سادگی از آن عبور کرد، لذا ماسک به واسطه اهمیتی که دارد این روزها در مبحث سلامت می‌تواند نقش کمربند ایمنی خودرو را ایفا کند که از یک مقطع با اجباری شدن استفاده از آن کمک زیاد به حفظ جان افراد و پایین آوردن آمار تلفات و مصدومیت‌ها در حوادث رانندگی کرد.

با توجه به خاص بودن بیماری کرونا و بالا بودن دامنه شیوع آن به نظر می‎رسد علاوه بر نهادینه سازی مبحث استفاده از ماسک باید تدابیر سخت‌گیرانه تری لحاظ و این مهم برای همه اجباری شود.

استفاده از ماسک به عنوان ساده ترین راهکار ممکن برای پیشگیری در برابر بیماری کرونا، خطر ابتلا را به حداقل می‎رساند و مردم نیز باید اهمیت آن را درک کرده و برای استفاده از ماسک منتظر شنیدن خبر اجباری شدن آن نباشند.

در این روزها خیلی از افراد با این تصور که کرونا به سراغ آنها نمی‎‌آید این بیماری را دست کم گرفته اند، در صورتی که شاید اوج گرفتن کرونا در کشور نیز ناشی از همین بی خیالی‎ها و سهل انکاری ها باشد.

از سوی دیگر، استفاده نکردن برخی افراد از ماسک باعث می‎شود تا شهروندان قانونمند در سایه بی خیالی افرادی خوش خیال به کرونا مبتلا شوند و این روند، بالای ابتلا برای مدت‎های طولانی بر کشور سایه بیندازد زیرا استفاده از ماسک علاوه بر اینکه برای خود فرد به عنوان یک وسیله محافظت کننده عمل می‌کند اطرافیان را نیز در مقابل این ویروس مصون می‌سازد.

به علت تجمع و ازدحام جمعیت در سطح شهر و اماکن در صورت رعایت نکردن فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک وسیله محافظت کننده خوبی است که باید مردم به آن اهمیت دهند لذا استفاده از ماسک برای افراد پرخطر به خاطر عوارض شدید بیماری در آنها خیلی مهم بوده و نباید کوتاهی کنند.

درباره معضلات و راهکارهای مقابله با کرونا بارها از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و کارکنان شبکه درمان اطلاع رسانی شده و در هیچ مقطعی سابقه نداشته در مورد یک معضل بهداشتی این چنین آگاهی وسیعی صورت گیرد اما به نظر می‌رسد برخی ها هنوز هم متوجه وخامت وضعیت فعلی نیستند!

بدین ترتیب باید بدانیم که تا ۲ سال آینده درگیر بیماری کرونا هستیم و نمی‌خواهیم افراد زیادی از هموطنان را از دست بدهیم که تنها راه مقابله با این بیماری، همانا رعایت اصول بهداشتی است که باید در این مسیر حرکت نماییم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.