همه‌گیری بیماری کرونا در ایران با تدابیر محافظتی و مراقبتی از سوی نظام سلامت و بخش‌های مختلف دولت همراه شد؛ تدابیری که با همگرایی جریان دینی مذهبی، توانست در کنترل این بیماری به رغم تمام محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها در میان کشورهای دنیا خوش بدرخشد.

همراهی جریان دینی با نظام سلامت در مقابله با کرونا

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایرنا، با شیوع ویروس کرونا در ایران از زمستان سال گذشته و به دنبال آن اتخاذ سیاست‌های مراقبتی نظام سلامت کشور، شاید بدبین‌ترین افراد و حتی آنهایی که میانه خوبی با نظام مقدس جمهوری اسلامی نداشتند، تصور هم نمی‌کردند که بیشتر مکان های مذهبی مانند حرم حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و مساجد بسته شوند و برگزاری نمازهای جمعه در سراسر کشور برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب متوقف شود.

موضوعی که با همراهی متولیان دینی مذهبی و نظام سلامت کشور، با تمام اما و اگرهایی که داشت، در نهایت رنگ تحقق گرفت و فرهنگ غنی ایرانی در وحدت و همدلی در بحران های بزرگ را به رخ جهانیان کشید.

تحلیل برخی از معاندان نظام این بود که شیوع کرونا در ایران و بسته شدن امکان مذهبی، دودستگی را در کشور ایجاد خواهد کرد و در نهایت سبب سست شدن پایه‌های نظام جمهوری اسلامی خواهد شد. اما برخلاف این تفکر، همگرایی که بین دستگاه‌های دولتی، ستاد ملی مقابله با کرونا با مراجع تقلید، تولیت‌های مکان‌های مذهبی و مراجع دینی رخ داد، توانست کرونا را در کشور کنترل کند.

در همین خصوص حجت الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها امروز چهارشنبه به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: موضوع مقابله با بیماری کرونا و موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی که در بین جوامع مختلف رخ داد، نسبت تنگاتنگی با ارتباط مسوولان آن جامعه به خصوص نظام بهداشت و درمان با مردم دارد.

وی گفت: در ایران نیز موفقیت‌هایی که نظام بهداشت و درمان برای مقابله با ویروس کرونا به دست آورد، بخش جدی آن علاوه بر فداکاری کادر بهداشت، درمان و سلامت به همکاری و فرهنگ غنی مردم برای مواظبت از خود و دیگران و تلاش برای مبارزه با این بیماری مرتبط بود.

رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه متولیان مسائل دینی و مذهبی جامعه در کنار فرهنگ قرآنی مردم،‌ کمک شایانی در مهار و کنترل این بیماری داشتند، افزود: حمایت‌های مقام معظم رهبری، مراجع معظم، علمای دین، تولیت‌های حرم‌های مقدس، مساجد، نماز جمعه‌ها و در مجموع همیاری جریان دینی با جریان سلامت، بهداشت و درمان سبب شد در ایران اسلامی به مانند بعضی از کشورهای غربی شاهد بی پناهی مردم در مواجه با کرونا نباشیم.

رستمی با اشاره به همراهی مردم و مسوولان در کنترل کرونا گفت: این همکاری و همیاری که در کشور به وجود آمد، بر خلاف رویه کشورهای غربی و اروپایی بود و همگرایی بین مردم، نظام سلامت و بخش دینی و مذهبی کشور بیشتر نمایان شد.

وی در مورد اینکه آیا همکاری بیشتر دو بخش علم و دین می‌تواند در جلوگیری از گسترش شبه علم اثرگذار باشد، اظهار داشت: قطعا همین طور است. زیرا یکی از مظلومیت‌های حوزه دین این است که از یک طرف گرفتار رفتارهای شبه علمی می‌شود و از طرفی در دانش‌های مادی گرا و منکر ابعاد حوزه دانش که در بخش متافیزیک و علوم خارج از حس وجود دارد، گرفتار شده است.

رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: شبه علم و علم ناقص سکولار دولبه قیچی است که به دنبال آسیب زدن به جریان علمی کشور است. اما نزدیک بودن جریان دینی کشور با حوزه علوم تجربی و اثباتی سبب می‌شود هم در ارتقای علم اتفاق‌های خوبی رخ دهد و هم اینکه با شبه علم مقابله شود.

رستمی خاطرنشان کرد: اعتماد، ارتباط و باور به ظرفیت‌های داخلی و قشر جوان، نخبه و انقلابی اگر بیشتر رخ دهد، نه تنها در مواجهه با بحران‌ها بسیار تاثیرگذار است بلکه به عنوان معرفی کننده علوم دینی و علمی به سایر کشورهای جهان نقش بسیار موثری می‌توانند ایفا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.