رگبار باران و بارش سیل‌آسای آن امروز دوشنبه آذربایجان‌شرقی و شهرستان تبریز را فرا گرفت.

رگبار باران در آذربایجان‌شرقی

به گزارش عصر آزادی آنلاین به نقل از ایرنا بارش سیل آسای باران در کلان شهر تبریز که از ساعتی قبل آغاز شد، باعث شد رودخانه مهرانه رود (میدان چایی) که از وسط آن می گذرد، پر از آب و سیلابی شود.

بارش باران شدید همچنین موجب آبگرفتگی در برخی از معابر و محلات کلان شهر تبریز به ویژه در مناطق حاشیه ای شد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اینکه سامانه بارشی وارد استان شده است، گفت: فعالیت این سامانه تا روز پنجشنبه این هفته ادامه خواهد داشت.

محمد امیدفر، با بیان اینکه این سامانه در تمامی نواحی استان به ویژه نواحی شمالی و شرقی فعال خواهد بود، افزود: فعالیت این سامانه موجب تشدید رگبار باران، غرش آذرخش و وزش باد گاهی تا نسبتا شدید می شود.

وی احتمال بارش تگرگ، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی و اصابت صاعقه در نواحی مستعد و آتش سوزی در جنگل های و مراتع را از اثرات مخاطره آمیز این سامانه اعلام کرد.

امیدفر، از کشاورزان استان خواست به توصیه های کارشناسان کشاورزی توجه کرده و مسافران و مردم نیز در این مدت از سفرهای غیرضروری و اتراق در حاشیه رودخانه و مسیل ها اجتناب کرده و به ارتفاعات صعود نکنند.

وی یادآوری کرد: در زمان کنونی ( ۱۴ ظهر) بناب و مرند به ترتیب با ۳۰ و ۱۶ درجه سانتی گراد گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۲۸ درجه سانتی گراد بالای صفر است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.