رییس هیات بوکس آذربایجانشرقی با اشاره به سابقه درخشان تبریز در بوکس گفت: هم اکنون حدود ۱۳۰ مربی، ۵۵ داور و نزدیک به یکهزار و ۳۰۰ بوکسور در سطح استان فعالیت می‌کنند.

یکهزار و ۳۰۰ بوکسور در آذربایجان‌شرقی فعالیت می‌کنند

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایرنا، مصطفی خانی با حضور در خبرگزاری مرکز آذربایجان شرقی با اشاره به شیوع کرونا و لزوم اعمال محدودیت های ورزشی در سطح کشور افزود: درصدد هستیم تا بعد از برگشت وضعیت عادی ورزش تدریس رشته بوکس را در دانشگاه آذربایجان و تبریز ادامه دهیم تا علاقه مندان به این رشته ورزشی رزمی انگیزه خود را از دست ندهند.

وی یادآوری کرد: هیات بوکس آذربایجان شرقی که فعالیت خود را از تاریخ ۱۳۶۸ آغاز کرده، به مثابه دیگر هیات های ورزشی وظیفه ترویج ورزش را در سطح استان دارد؛ همچنین برگزاری مسابقات، اردو های ورزشی، اعزام به مسابقات ملی و بین المللی و نیز برگزاری دوره های آموزشی در سطح ورزشکاران و مربیان و کلاس های ارتقاء دوره مربیگری و داوری در سطح استان جزو وظایف هیات بوکس می باشد؛ استعدادیابی و حمایت از استعداد های ورزشی از دیگر وظایف هیات های ورزشی است که ما نیز در این امر فعالیت هایی داشته ایم.

رییس هیات بوکس آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که این نهاد در زمینه جذب اسپانسر موفق بوده یا نه، گفت:  متاسفانه تاکنون نتوانستیم در این امر موفق ظاهر شویم و خود هیات بوکس تمامی برنامه های ورزشی اعم از مسابقات و اردوها و حمایت های ورزشی را مدیریت کرده است؛ مسابقات بوکس در سطح لیگ برتر، نزدیک به پنج سال است که تعطیل بوده و امسال نیز زمزمه های شروع دوباره این مسابقات شنیده می شد که شیوع بیماری کرونا آن را منتفی کرد.

۱۲ شهرستان آذربایجان شرقی هیات بوکس دارند

خانی اضافه کرد: ۱۲ شهر شامل تبریز، میانه، اهر، مراغه، بناب، ملکان، چاراویماق، اسکو، جلفا، مرند، خداآفرین و سراب در استان هیات بوکس مستقل دارند که امسال سعی داریم این تعداد را به ۱۵ شهر ارتقاء دهیم.

وی یکی از برنامه های هیات بوکس آذربایجان شرقی را ایجاد بستری مناسب برای همکاری با آموزش و پرورش استان و آشنایی دانش آموزان با این رشته ورزشی در رده های سنی پایین عنوان کرد و گفت: به رغم اینکه تاکنون صحبت هایی با آموزش و پرورش استان انجام گرفته بود، ولی متاسفانه به مرحله عملیاتی منجر نشده است که قصد داریم این مراودات را امسال دنبال کنیم تا با استعداد یابی نفرات مستعد را شناسانی و معرفی کنیم.

خانی ادامه داد: با تعامل با فدراسیون بوکس و جذب اعتبار در نظر داریم به نفرات برتر المپیاد استعداد های برتر بوکس استان که در سال گذشته برگزار شد، حمایت هایی نظیر کمک هزینه تحصیلی و تامین امکانات و تجهیزات ورزش بوکس ارایه دهیم.

رییس هیات بوکس آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه نگرش بعضی از خانواده ها به بوکس یک ورزش خطرناک می باشد، اظهار کرد: با توجه به بررسی هایی که در مورد بوکس انجام گرفته، نظر های متفاوتی در این خصوص وجود دارد؛ بعضی ها معتقد هستند که قدمت ورزش بوکس به ۶ هزار سال قبل از میلاد می رسد زمانی که انسان از مشت های خود به عنوان اولین سلاح دفاعی استفاده کرده است و وجود تصاویر ثبت شده در غار های قدیمی در تایید این ادعاست.

وی با اشاره به حضور رشته ورزشی بوکس از دومین دوره برگزاری المپیک اضافه کرد: بوکس به ۲ صورت حرفه ای و آماتور پیگیری می شود؛ مسابقات المپیک بصورت آماتور برگزار می شود و در کشور ما نیز فقط بوکس آماتور فعالیت داشته و بوکس حرفه ای هیچ مجوزی ندارد و درست است که در این مدت اقداماتی برای مجاز کردن آن صورت گرفته، اما تاکنون موفقیتی نداشته است.

وی با اشاره به آمار رسمی که پس از المپیک ۲۰۱۲ لندن در رابطه با میزان صدمات ورزشکاران در رشته های مختلف انجام گرفته بود، تشریح کرد: میزان صدمات ورزشکاران بوکس آماتور حاظر در المپیک ، پایین ترین میزان در حد صدمات ورزش والیبال و کمتر از رشته فوتبال، شنا و ورزش های رزمی بود.

خانی اظهار کرد: باور غلط دیگری که باعث می شود تا خانواده ها مانع از ورود فرزندانشان به ورزش بوکس شوند، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون می باشد؛ طبق بررسی های علمی که انجام گرفته، ابتلا به بیماری پارکینسون با افزایش سن در انسان ها که در مردان یک و نیم برابر زنان می باشد، رابطه مستقیم دارد و ربطی به بوکسور بودن فرد ندارد.

وی یادآوری کرد: با این وجود فدراسیون جهانی بوکس تغییراتی در قوانین و مقررات این رشته ورزشی ایجاد کرده تا هم میزان صدمات به بوکسور ها از میزان فعلی کمتر شود و هم لذت تماشا و انگیزه پیوستن جوانان به ورزش بوکس افزایش یابد.

رتبه هشتم کشور در رده نونهالان را داریم 

خانی در مورد عملکرد یکساله هیات بوکس آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: از زمان تحویل هیات سه مسابقه انتخابی داشتیم که در رده های مختلف سنی انجام گرفت و ماحصل آنها سه مورد اعزام به مسابقات کشوری بود؛ یک مسابقه دوستانه نیز برگزار کردیم که در راستای شرکت موفق تر در مسابقات قهرمانی کشور و برگزاری اردوی تیم ملی به مدت ۲۰ روز در شهرستان اهر بود.

وی یادآوری کرد: در مسابقات قهرمان کشوی جوانان توسط امین مجنونی به مدال طلا دست یافتیم و آیدین کریمی در رده نونهالان مدال نقره بر گردن خود آویخت که کسب این مدال ها باعث شد در رده سنی جوانان رده نهم و در رده سنی نونهالان رده هشتم کشور را کسب کنیم.

رییس هیات بوکس آذربایجان شرقی از آلوش عباسی، هاملت میناسیان، یوریک بازاریان و احمد افتخاری به عنوان افتخارآفرینان بوکس استان در دهه های گذشته نام برد و گفت: این ورزشکاران از قهرمانان به نام استان بودند که در مسابقات آسیایی صاحب مدال بوده و پرچم ایران را به اهتزاز درآوردند.

وی در خصوص اعضاء هیات رییسه بوکس استان نیز توضیح داد: در رأس هیات رییسه بوکس استان، فرماندار تبریز حضور دارند که تاکنون موفق نشده ایم جلسه ای با حضور وی برگزار کنیم، ولی پیشنهادهایمان را ارایه می کنیم.

وی درباره برنامه های آینده هیات بوکس آذربایجان شرقی نیز گفت: در هفته های آتی سعی می کنیم از سه ورزشکار، سه مربی و سه داور فعال ورزش بوکس استان تجلیل کنیم؛ همچنین برگزاری مسابقات لیگ استانی را بصورت منطقه ای برگزار خواهیم کرد که تاکنون بدلیل مشکلات مالی و عدم حضور ورزشکاران شهرستانی برگزار نشده است.

وی گفت: همچنین بزودی چالش بوکسور آهنین در سطح استاد را راه اندازی خواهیم کرد تا با اعمال شاخص های متفاوت، میزان آمادگی جسمانی در بین بوکسورهای استان را به چالش بکشیم تا ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش بوکس از فعالیت های ورزشی خود باز نمانند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بانوان علاقه مند به رشته بوکس می توانند فعالیت داشته باشند، گفت: تا به حال از سوی فدراسیون بوکس مجوزی برای فعالیت بانوان در رشته بوکس صادر نشده و هرگونه قعالیت در این زمینه از سوی بانوان بدون مجوز انجام می گیرد؛ البته برای مدیریت مساله بهتر است فدراسیون بوکس نیز مانند دیگر فدراسیون های ورزشی با اعطای مجوز فعالیت بانوان بوکسور با رعایت اصول و معیارهای اسلامی این قشر را نیز زیر پوشش خود درآورد.

مصطفی خانی، رییس هیات بوکس آذربایجان شرقی، با مدرک دکترای فیزیولوژی ورزشی و ۱۵ سال فعالیت قهرمانی در ورزش بوکس، از بیستم مرداد ماه سال ۱۳۹۸ به عنوان ریاست هیات بوکس آذربایجان شرقی منصوب شد.

وی عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، رییس آزمایشگاه دانشکده تربیت بدنی این دانشگاه تبریز و همچنین عضو شورای آموزش فدراسیون بوکس و کمیته استعداد یابی این فدراسیون می باشد.

خانی دارای مدرک مربیگری درجه یک بوکس و مولف چهار عنوان کتاب در مورد ورزش های رزمی خصوصا بوکس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.