استاد دانشگاه و فعال سیاسی - اجتماعی با اشاره به تاثیر غیرقابل انکار برجام بر گشایش سیاسی و اقتصادی کشور، گفت: فضای قبل و بعد از برجام قابل قیاس نیست.

استاد دانشگاه: تاثیر برجام بر گشایش سیاسی و اقتصادی کشور غیرقابل انکار است

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایرنا، رحیم شهرتی فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خروج آمریکا از برجام و عملکرد متقابل ایران در این زمینه اظهار کرد: به نظر من راهکارهایی که در متن توافق برجام آمده و پیش‌بینی‌هایی که شده است، به طرفین اجازه داده که اگر طرفین پایبند توافق نباشند، هر کدام می توانند برطبق آن عمل کنند.

وی افزود: در همان متن توافقنامه برخی پیش‌بینی‌ها اعمال شده است که وقتی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، دولت جمهوری اسلامی و متقابلاً قدرت های پنج به اضافه یک نیز نباید بر اساس آن مفاد توافق نامه عمل کنند.

شهرتی فر ادامه داد: ما با توجه به بدعهدی‌های آمریکا و کارشکنی هایی که انجام داده است و با توجه به اینکه برجام توافقی یکجانبه نبوده، بلکه توافق پنج قدرت جهانی و آمریکا بود و ایران نیز یک طرف قرارداد است، می توانیم طبق مفاد توافق برجام انجام عمل کنیم.

وی در مورد نظر برخی منتقدان داخلی مبنی بر عمل نکردن دولت به فرامین رهبری، خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که طبق قانون اساسی سیاست های کلی نظام را رهبری تعیین می‌کنند و بر این سیاست ها نظارت عالی دارند؛ بدون نظر رهبر معظم انقلاب برجام هرگز نمی‌توانست صورت قانونی به خود بگیرد بگیرد و برجام محصول توافق این دولت نیست، بلکه محصول تصمیم کل نظام است.

وی ادامه داد: بنابراین کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند از دایره انصاف خارج هستند و گویی دولت سرخود و یک جانبه توافق برجام را امضا کرده است، در صورتی که برجام توافقنامه‌ای بین دولت و قدرت‌های غربی نیست، بلکه توافقنامه‌ای بین کل نظام ایران با قدرت های غربی است و چنانچه بدعهدی آمریکا نبود و در داخل هم برخی ناانصافی ها و ناسازگاری ها علیه برجام انجام نمی شد، طبیعتاً یک توافقنامه افتخارآمیز است.

این فعال سیاسی گفت: اما چه می توان کرد که هم با بدعهدی آمریکا و قدرت‌های اروپایی و هم مخالفان داخلی که علیه برجام انجام دادند، برجام آن چنان که باید نتوانست تحقق یابد و انتظارات را برآورده کند، این در حالی است که برجام تمام مسیر قانونی را طی کرده بود و تضعیف و تحقیر آن تضعیف دولت نیست، بلکه تضعیف کل نظام است.

شهرتی فر در مورد بدعهدی اروپایی ها هم خاطرنشان کرد: باید این مساله را برای خودمان حل کنیم که جبهه مخالفان جمهوری اسلامی اعم از ایالات متحده آمریکا و اروپا، هم منافع ملی کشور خودشان را در نظر دارند و هم در سیاست جهانی همه از یک اردوگاه هستند.

وی افزود: اروپایی ها تحت فشار آمریکا از تعهدات خود کوتاهی کردند؛ اگر آمریکا به تعهدات خود پایبند بود، اروپایی‌ها هم قطعاً به تعهدات خود پایبند بودند، اما در نبود آمریکا، اروپایی ها و به خصوص شرکت‌های اروپایی از ترس تحریم و عواقب آن و فشارهای اقتصادی، از تعهدات خود عقب نشستند.

شهرتی فر با بیان اینکه برجام ایران را از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بیرون آورد، گفت: بعد از برجام گشایش‌هایی شروع شد که اگر اقدامات خارجی و داخلی مانع نمی شد، می توانست ادامه یابد، اما متاسفانه برجام در مسیرش به اهداف خودش نرسید که بیشترین عامل آن بدعهدی آمریکا و نا انصافی برخی مخالفان داخلی آن بود.

وی افزود: قبل از برجام اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته بود، اما بعد از برجام نه تنها این اجماع شکست، بلکه حتی دنیا و کشورهای غربی در ظاهر هم اگر بدعهدی آمریکا را محکوم نکنند در خفا حق را به ایران دادند.

شهرتی فر خاطرنشان کرد: درست است که اقتصاد ما به خاطر تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده با مشکلاتی روبروست، اما چندپارگی قدرت سیاسی در ایران نیز مزید بر علت شده و سوء مدیریت ها ما را با مشکلاتی مواجه کرده است که امروز با آن روبرو هستیم؛ برجام این مشکلات را پنج سال به تاخیر انداخت و باعث شد که این مشکلات اقتصادی دیده نشود و اگر از سوری طرف های غربی اجرایی می شد، به طور قطع مشکلات امروز را شاهد نبودیم، اما در نبود برجام این مشکلات برجسته شده است.

شهرتی فر در باره رابطه ایران و چین و هجمه ها علیه آن نیز گفت: به نظر می‌رسد حوادث اخیر در روابط بین الملل، بین چین و آمریکا نوعی شروع جنگ سرد است

که یک طرف آن واشنگتن و طرف دیگر پکن قرار دارند؛ با توجه به اینکه سیاست جمهوری اسلامی از بدو تاسیس نظام جمهوری اسلامی، شعار نه شرقی نه غربی است، اگر ما همچنان پایبند این شعار باشیم، به سلامت از این بحران ها عبور خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به نظرم رابطه با چین و سایر کشورهای اروپایی و حتی آسیایی نیز باید با توجه به شعار «نه شرقی و نه غربی» و به زیر سلطه نرفتن باشد و در ارتباطات خارجی به نظر من باید قدری احتیاط کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.