سیدعباس موسوی: وقتی با ۱۵ کشور جهان مرز مشترک داریم تحریم ناپذیر هستیم یونس ژائله: از سرگیری پروازهای مستقیم تبریز - باکو برای گسترش روابط دو جانبه ضرورت دارد

تاکید سفیر جدید ایران‌ در جمهوری آذربایجان در دیدار با یونس ژائله؛ نقش موثر تبریز در گسترش روابط همه جانبه با کشورهای قفقاز، اوراسیا و روسیه

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: سفیر جدید الانتصاب ایران در جمهوری آذربایجان با حضور در اتاق بازرگانی تبریز با رئیس، اعضای هیئت رئیسه و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی دیدار و در راستای نحوه گسترش همکاری های دو جانبه ایران و آذربایجان گفتگو نمود.
ایجاد مرکز تجاری و نمایشگاهی ایران در آذربایجان، تکمیل خط راه آهن بیله سوار به جمهوری آذربایجان و استفاده از منطقه تجاری، صنعتی جلفا به عنوان بزرگترین بندر خشک ایران که در دوران جنگ تحمیلی نقش بزرگی در ترانزیت کالا ایفاء نموده است، از پیشنهادات رئیس اتاق بازرگانی تبریز به سفیر جدید ایران در باکو بود.

▪️ظرفیت های اقتصادی همسایه ها مهمترین مولفه مقابله با تحریم ها

“سید عباس موسوی” در این دیدار، گسترش روابط اقتصادی در کنار روابط فرهنگی دو کشور ایران و آذربایجان را اولویت کاری خود خواند و گفت: حجم فعلی تبادلات تجاری دو کشور در شان دو ملت نیست.
وی گسترش روابط دو جانبه را مستلزم روابط خوب سیاسی و اقتصادی خواند و افزود: در مدت ماموریت خود در جمهوری آذربایجان تلاش خواهیم نمود با توجه به ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی دو کشور، روابط دو جانبه را بیش از پیش افزایش دهیم.
سفیر ایران در آذربایجان در خصوص گسترش روابط اقتصادی کشور در شرایط تحریم اضافه کرد: کشوری که با ۱۵ کشور جهان مرز مشترک دارد تحریم ناپذیر است لذا ظرفیت های اقتصادی کشورهای همسایه مهمترین مولفه مقابله با تحریم هاست.
موسوی با اشاره به این نکته که تبریز به عنوان مهمترین مرکز استان در شمالغرب کشور، می تواند نقش موثری در گسترش روابط با کشورهای قفقاز، اوراسیا و روسیه ایفاء نماید اظهار کرد: امیدوارم در مدت ماموریت خود در این جمهوری با تعامل بیشتر با مسئولان اتاق بازرگانی تبریز بسترهای لازم برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور و کشورها ثالث مهیا گردد.

▪️گسترش روابط بانکی، پیش زمینه موفقیت روابط اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این دیدار با تاکید بر این نکته که گسترش روابط اقتصادی دو کشور با حضور فعالان اقتصادی واقعی در فضای تجاری دو کشور قابل تحقق است گفت: تبریز به عنوان بزرگترین مرکز تجاری و صنعتی شمالغرب کشور می تواند در گسترش روابط دو جانبه نقش موثری را ایفاء نماید.
یونس ژائله با اشاره به این موضوع که برخی از افراد اهلیت تجاری قابل قبولی ندارند افزود: این افراد با صادرات محصولات بی کیفیت خود باعث ایجاد ذهنیت های منفی در خریداران خارجی شده اند که امیدواریم با تعاملات بیشتر، صدور محصولات باکیفیت ایرانی در بازارهای قفقاز و روسیه فراهم گردد.
وی منافع اقتصادی را اصلی ترین مولفه گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور خواند و یادآور شد: باید فضای جذاب اقتصادی و سودآوری را برای تجار کشورهای همسایه در ایران فراهم آوریم تا آنان با رغبت بیشتری برای همکاری های مشترک اقدام نمایند.
ژائله افزایش گردشگران کشور آذربایجان در اقصی نقاط ایران را یکی دیگر از راه های گسترش روابط دو جانبه خواند و افزود: مزیت های ایران در حوزه گردشگری سلامت، فرهنگی و مذهبی این امکان را برای گسترش روابط دو کشور را فراهم می آورد.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز از سرگیری پروازهای مستقیم تبریز – باکو را از دیگر ملزومات گسترش روابط دو جانبه خواند و تاکید کرد: با حمایت های سفیر ایران در این جمهوری پروازهای مستقیم تبریز – باکو در کوتاهترین زمان ممکن دایر گردد.
وی مشکلات بانکی تجار را از مهم ترین موارد قابل پیگیری سفارت ایران در آذربایجان برشمرد و خاطرنشان کرد: بدون گسترش روابط بانکی، گسترش روابط اقتصادی امکان پذیر نخواهد بود لذا اقدامات لازم در خصوص رفع  مشکلات بانکی بین دو کشور می تواند به سود طرفین باشد.

▪️تمرکز آذربایجان به بخش کشاورزی برای خروج از اقتصاد تک محصولی

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز با اشاره به پیچیدگی های موجود در گسترش روابط تجاری بین دو کشور ایران و آذربایجان، حضور رایزنان بازرگانی را از مهمترین مولفه گسترش روابط بازرگانی و اقتصادی دو کشور خواند.
ابوالفتح ابراهیمی با تاکید بر لزوم حمایت های دولت از فعالان اقتصادی در سایر کشورهای منطقه و جهان افزود: حمایت های لازم از فعالان اقتصادی می تواند حضور مستمر در بازارهای جهانی را برای فعالان اقتصادی کشور فراهم آورد.
وی با اشاره به این نکته که در سال های اخیر مهمترین اولویت توسعه اقتصادی جمهوری آذربایجان به منظور خروج از اقتصاد تک محصولی، در بخش کشاورزی متمرکز بوده است خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت های کشور و استان در تولید ماشین آلات کشاورزی و تراکتور، امکان گسترش روابط تجاری بیش از پیش فراهم است.
ابراهیمی انعقاد موافقتنامه تجارت با تعرفه ترجیحی بین دو کشور را فرصت مناسبی برای افزایش مبادلات تجاری خواند و از سفیر ایران در آذربایجان خواست تا در این خصوص اقدامات لازم را به عمل آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.