از افسار گسیخته بازار مسکن تا راه اندازی بورس مسکن

آشفتگی و تلاطمات این روزهای بازار مسکن و ارائه قیمت های نجومی روزانه از سوی فروشندگان رکود معماملات در این بازار را سبب شده است و  نیازمندان واقعی به خرید مسکن هر روز فرسنگ ها از آن فاصله می گیرند و رویای خانه دار شدن برایشان دست نیافتنی تر. گزارشات عینی خبرنگار عصر آزادی آنلاین حکایت از این دارد که بازار مسکن در شهرهای کوچک نیز اوضاع مساعدی ندارد و افزایش روزانه قیمت مصالح ساختمانی و رکورد قیمت دلار به اهرمی  در دست فروشندگان و دلالان بازار بدل شده است تا در حفظ دارایی خود مصمم تر باشند.

به گزارش عصرآزادی آنلاین در روزهای اخیر  اخبار متفاوتی از راه اندازی بورس مسکن به عنوان پنجمین بورس کشور برای توسعه و رونق بازار مسکن منشر شد  تا به گفته متولیان حوزه مسکن در کشور ،گامی در جهت تامین مسکن افراد کم برخوردار جامعه فراهم آید و در این بازار، زمین، منابع، آپارتمان و ملک معامله شود.

ماه گذشته وزیر اقتصاد کشور از راه اندازی بورس املاک و مستغلات در هفته جاری خبر داد و گفت: بسیاری از سازمان‌ها، همچون بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، ستاد فرمان امام، تأمین اجتماعی و دانشگاه آزاد اعلام آمادگی کردند تا املاک خود را در این بورس قرار دهند.

چندی پیش مدیرعامل بورس تهران از راه‌اندازی این بورس در اواسط تیرماه خبر داده بود و اعلام کرد که امکان خرید متری مسکن متناسب با بودجه خانوارها فراهم خواهد شد ؛ همچنین امکان وثیقه گذاری سهام عدالت برای دریافت وام‌های خرید نیز در این بازار و نیز امکان اجرای فرآیند اجاره به شرط تملیک در پروژه‌های انبوه سازی پیش بینی شده است. اما درعمل چنین اتفاقی رخ نداد و فعالان بازار  همچنان در انتظار راه‌اندازی این بورس هستند.

روز گذشته  نیز جلسه شورای عالی بورس برگزار شد که به گزارش خبرنگار عصر آزادی آنلاین، سلاح ورزی ،عضو شورای عالی بورس در توئیتر خود از تصویب تشکیل بورس املاک، مستغلات و امتیازات ایران در این جلسه خبر داده بود .

عبداللهی، مدیر عامل بورس در رابطه با تصمیمات اتخاذی در این جلسه و آخرین اخبار مربوط به راه اندازی بورس مسکن اظهار دارد برای چاره اندیشی نسبت به شرایط موجود در بازار مسکن کشور به خصوص در چند ماه اخیر و مشکلات حاکم در حوزه مسکن به دلیل پایین بودن عرضه نسبت به تقاضا و قیمت‌های غافلگیر کننده برای خرید و فروش و اجاره و رهن، مصوبه‌ای تصویب شد تا از ظرفیت‌های کشور در راستای توسعه و رونق بازار مسکن استفاده شود که این ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف مردمی، خصوصی، تعاونی، دولتی و عمومی غیر دولتی وجود دارد. ما جزئیات کامل آن هنوز در دست بررسی و اصلاح است.

وی همچنین ترکیب سهامداران راه‌اندازی این بورس را چنین تشریح کرده است :قرار است ۳۵ درصد از بخشخصوصی و تعاون، ۳۵ درصد نهادهای عمومی مانند بانک‌ها، بنیادها و ۳۰ درصد به صورت پذیره نویسی عرضه مستقیم در اختیار عموم مردم قرار گیرد تا همه مردم بتوانند در این پذیره‌نویسی شرکت کنند.

عبداللهی می گوید قرار است در بازار سرمایه بورسی به عنوان بورس املاک و مستغلات با مشارکت سازنده، سرمایه‌گذار و افراد علاقمند ایجاد شود تا ضمن شفافیت قیمت‌ها، زمینه بهبود سرمایه‌گذاری در این بازار فراهم شود. با راه‌اندازی بورس مسکن علاوه بر افزایش تعداد عرضه و ساخت و ساز در کشور، متقاضیان خرید مسکن می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این بازار به صورت تدریجی و با خرید متری مسکن در زمانی مشخص صاحب مسکن شوند.

بر اساس اظهارات عضو شورای عالی بورس ،هدف از راه‌اندازی بورس مسکن، قیمت‌ها، توسعه و رونق بازار ساخت و ساز مسکن و سهولت خرید مسکن برای عامه مردم است و  ایجاد فرصتی است برای خانه دار شدن مردم  اما وزیر راه و شهرسازی معتقد است که عرضه مسکن در بورس امری پیچیده است و امر ساده‌ای نیست که سریع انجام شود.

در کنار این اظهار  امیدواری ها انتقادات بسیاری نیز بر این تصمیم و ورود مسکن به بورس وجود دارد که  برخی از کارشناسان از جمله ایرج باهر عضو هیت مدیره انبوسازان تهران معتقد است که ورود سنگین  تقاضای سرمایه به بازار مسکن، زمینه ساز افزایش قیمت ها  خواهد شد و حضور مسکن در بورس قیمت هر متر مربع را تشدید خواهد کرد.

اما نکته مهم این است که در حال حاضر  همه نگاهها برای ساماندهی آشفتگی بازار مسکن معطوف به اخبار بورس مسکن و اعلام جزئیات بیشتر در این زمینه است . باید منتظر ماند و دید که شروع معاملات در بورس که در روز گذشته  با سه اطلاعیه پذیرش در سایت بورس کالای ایران قرار گرفت  و دو باب واحد تجاری و یک قطعه زمین با کاربری مسکونی تجاری هر سه متعلق به بانک اقتصاد نوین برای عرضه در بازار فرعی بورس کالای ایران  کلید خورد چگونه تداوم خواهد یافت و آیا خواهد توانست افسار گسیخنه مسکن را به دست گیرد ؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.