مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در جمع منتخبان مردم تبریز: کمبود آب تصفیه‌خانه زرینه رود و نوسانات برق، عوامل اصلی قطعی آب شرب تبریز

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: سیزده عضو شورای پنجم شهر تبریز در دومین هفته تعطیلات تابستانی خود در یک جلسه فوق العاده با چهار تن از نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی دیدار نمودند.
آنها با دعوت از محمدحسین فرهنگی، علیرضابیگی، میرتاج الدینی و روح الله متفکرآزاد در یک جلسه هم اندیشی به بررسی برخی از مشکلات شهری از جمله وضعیت آب شرب تبریز پرداختند.
در این جلسه که از آن می توان به یک نشست فوق العاده در لا به لای تعطیلات قانونی شورای شهر یاد کرد همه اعضای شورا، شهردار تبریز و قائم مقام وی حضور داشتند.
همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی جهت اعلام برنامه‌ های آتی مجموعه متبوع خود برای مدیریت مصرف آب در تبریز و کاهش نارضایتی مردم حضور داشت.

▪️امکان واردات اتوبوس جدید به کشور وجود ندارد

رییس شورای شهر تبریز در ابتدای جلسه تعامل با نمایندگان مجلس را کمک شایانی در پیشرقت و توسعه شهر دانست و با اشاره به اینکه شورای شهر، مجلس شهری است گفت: ۳۴ وظیفه‌ برای شورا‌های شهر تعیین شده که نظارت، تعیین قوانین و تعیین شهردار را شامل شده و ۲۸ وظیفه نیز برای شهرداری تعیین شده است.
شهرام دبیری با اشاره به تصویب قانون مستقل شدن درآمد شهرداری ها از دولت افزود: در ابتدا شهرداری ها با تراکم فروشی درآمدزایی می‌کردند اما امروز کفگیر ته دیگ خورده و نیاز به اصلاح ساختار است تا سهم درآمد‌ های پایدار از ۲۰ درصد فعلی افزایش یابد و شهرداری‌ها بیشتر از گذشته از تراکم فروشی فاصله بگیرند.
وی با اشاره به وجود مدیریت واحد شهری در شهر‌های بزرگ دنیا اضافه کرد: در دنیا شهرداری ها متولی امور شهری هستند اما در ایران اینگونه نیست و علیرغم اینکه رییس جمهور با ایجاد مدیریت واحد شهری موافقت کرده است اما تنها مشکل موجود، مخالفت‌های وزیران بوده که مانع از ایجاد آن شده است!
دبیری با تاکید بر کمک‌های دولت در زمینه مترو و اتوبوسرانی در گذشته اظهار داشت: پیش از این اوضاع و بودجه درنظر گرفته شده خوب بود اما امروز بودجه‌ ها کاهش یافته که بر این اساس وضعیت مترو نسبتا خوب است اما اتوبوسرانی فرسوده شده و نمی‌توان اتوبوس جدید وارد کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در خصوص رفع حاشیه نشینی نیز شهرداری تبریز با ارائه تسهیلات مختلف اقدام به رفع حاشیه نشینی و سکونت در بافت فرسوده کرده که در بافت‌های حاشیه نشینی مجاز و بافت فرسوده عوارض پروانه اخذ نمی‌شود.

▪️نوسانات برق مشکل ساز شد و قطعی‌ آب تبریز افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از آب شرب تبریز از زرینه رود، ۲۰ درصد آن از نهند و مابقی از چاه های دامنه های سهند تامین می گردد گفت: نیاز آبی تبریز از سال ۹۴ به موازنه منفی تغییر کرد و میزان مصرف بیش از تولید آب بوده است که مدیریت مصرف را می طلبد.
علیرضا ایمانلو، راه حل رفع مشکل کمبود آب در تبریز را در انتقال آب ارس به تبریز دانست و افزود: حجم آب تامین شده از زرینه رود ثابت است که از سال ۹۴ به بعد حدود ۱۵ میلیون متر مکعب در آینده کمبود مصرف خواهیم‌داشت.
وی اظهار داشت: از سال ۹۸ که کرونا پدیدار شد ۳۵ درصد افزایش مصرف آب نسبت به سال قبل داشتیم که باعث شد کمبود آب نمود بیشتری داشته باشد.
ایمانلو با ذکر این نکته که بعد از دی ماه کمبود آب به ۲۸ درصد کاهش یافت و امروز این کمبود ۲۰ درصد است اضافه کرد: با استفاده از چاه‌های قابل استفاده شهرداری و اخذ مجوز از منابع طبیعی برای حفر چاه امروز ۱۰ درصد کمبود مصرف آب داریم که با قطعی آب، آن را مدیریت می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در اوایل قطعی آب، این امر همزمان با کمبود آب تصفیه‌خانه زرینه رود با مشکل روبرو شد و پس از آن نیز قطعی برق برای موتور‌های چاه‌ ها مشکل ساز شد تا قطعی‌ها افزایش یابد.

▪️شرکت آب و فاضلاب به سمت حذف آب های غیرشرب برود

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمودار ۳ ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل نشان می‌دهد که تولید آب نسبت به سال قبل کاهش یافته است گفت: شرکت آب و فاضلاب به سمت حذف آب های غیرشرب اقدام کند.
وی افزود: در زمینه صرفه جویی، باید شهرداری و آب و فاضلاب برای فرهنگ سازی در رسانه‌ ها اقدام کنند چرا که معتقدیم در زمینه فرهنگ سازی جای کار بسیار است.
فرهنگی ادامه داد: برای بیمارستان تامین اجتماعی در هر فرصتی تقاضا داشتیم که این پروزه پیگیری شود که بارها می‌خواستند اجرای آن لغو شود اما از این کار جلوگیری شده که اگر سند این‌ زمین در سال‌های گذشته ارائه می‌شد امروز مشکلات موجود را نداشتیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در خصوص ارائه قیر رایگان به شهرداری ها اقداماتی در مجلس انجام شده که قیر در اختیار سازمان شهرداری ها قرار گرفته است.
فرهنگی تاکید کرد: در خصوص ایجاد بازارچه‌های محلی از تجربیات موفق سایر شهر‌ها استفاده شود، چرا که با ایجاد بازارچه‌های محلی مناسب می‌توانیم به اقشار کم برخوردار جامعه کمک کنیم.

▪️وضعیت موجود کشور، پیش بینی‌ ها را مختل کرده است

احمد علیرضا بیگی نیز با قدردانی از بانیان این جلسه گفت: بالاخره ترتیبی دادند تا طبق آرای مردم در شورا حضور یابیم کمااینکه قبلا این امر مهیا نمی شد و گویا شورا ما را به عنوان نماینده مردم به رسمیت نمی شناخت!
وی با اشاره به اینکه دولت در اکثر مواقع غائب است و شورای شهر به عوض آنها در مسائلی همچون کروناویروس ورود پیدا کرد افزود: درباره مشکلات منابع آبی، مردم و شورا احساس نگرانی می کنند اما از اظهارنظر دولت خبری نیست زیرا با دولت مسئولیت پذیری مواجه نیستیم و سهل انکاری در مورد مشکلات آب تبریز نیز از جمله آنهاست.
بیگی اضافه کرد: استاندار آذربایجان شرقی باید برنامه‌های خود را برای مدیریت و انتقال آب به تبریز ارائه دهد تا این مشکل از طریق وزارت نیرو پیگیری شود.
وی با ذکر این نکته که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در کشور وجود دارد و بروز برخی طوفان‌ های اجتماعی محتمل است تاکید کرد: شورای شهر و شهرداری نسبت به مدیریت منابع خود اقدام کند زیرا وضعیت موجود کشور، پیش بینی‌ ها را مختل کرده است.
استاندار اسبق آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: شهرداری باید به سمت جذب سرمایه گذاری حرکت کند و رفتار با سرمایه گذاران داخلی و خارجی نسبت به گذشته اصلاح شود چرا که سرمایه گذاران گذشته در این خصوص ابراز نارضایتی می‌کنند.

▪️از مدیریت استراتژیک در بین مدیران ما خبری نیست!

روح الله متفکر آزاد نماینده جوان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز از همدلی نمایندگان مجلس در رفع مشکلات تبریز سخن به میان آورد.
وی گفت: موضوع انتقال آب از ارس به تبریز از سال ۹۲ متوقف شده است، در حالی که اگر پروژه ادامه می‌یافت اکنون شاهد اتمام پروژه بودیم و این همهدمشکل کمبود آب وجود نداشت که از عدم تفکر استراتژیک در برخی مدیران حکایت دارد.
متفکر آزاد ادامه داد: عدالت توزیع آب در تبریز رعایت نمی‌شود البته اکنون اقداماتی در این زمینه انجام شده ولی مردم هنوز گلایه مند هستند لذا مجموعه دولت، شهرداری و شورای شهر باید اقداماتی انجام دهند تا شاهد عدالت در قطعی آب تبریز باشیم.
وی تاکید کرد: مشکلات موجود نافی نبود مدیریت استراتژیک در مدیران نیست، زیرا ۲۰ سال بعد مدیران فعلی باید پاسخگو باشند چرا که تصمیمات امروز ما، آینده را رقم خواهد زد و باید در این خصوص پاسخگو باشیم.
متفکر آزاد اضافه کرد: رینگ پیرامونی تبریز و بالانس ارتفاعی آب را در تبریز باید رقم‌ بزنیم تا در شرایط فعلی برخی مشکلات رفع شود.

در ادامه جلسه، تک تک اعضای شورای شهر تبریز به بیان برخی از مشکلات و موانع شهری پرداخته و خواستار پیگیری آنها از سوی نمایندگان مجلس شدند.
همچنین مقرر گردید جلسات هم اندیشی منتخبان مردم تبریز در مجلس و شورا هر سه ماه یکبار در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.