استاندار: فعالان بخش خصوصی، سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی هستند

گزارش “عصرآزادی” از نشست شماره ۶۱ شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی؛ سختگیری های بی اساس، عامل دلسردی تولیدکنندگان آذربایجان شرقی!

عصر آزادی آنلاین ?گزارش از: شهرام صادق زاده، شصت و یکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی به ریاست استاندار و با دبیری ابوالفتح ابراهیمی نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز – در غیاب یونس ژائله – برگزار گردید.
در این جلسه سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی و غلامرضا نوری نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس، موسی خلیل الهی رئیس کل دادگستری استان و روسای تشکل ها و انجمن های صنعتی و تولیدی استان حضور داشتند.
در ابتدای جلسه، موضوع مشکلات تامین مواد اولیه (فولاد آلیاژ) قطعه سازان استان و مشکلات رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در منطقه آزاد ارس مورد بررسی اعضا قرار گرفت.
همچنین طرح مشکلات عدم امکان صدور و تمدید کارت بازرگانی از سامانه جدید جامع تجارت از دیگر موضوعاتی بود که مورد واکاوی شرکت کنندگان قرار گرفت.
سپس مراتب اعتراض واحدهای تولیدی به عدم رعایت درصد ضرایب سود و هزینه های خرده فروشی و عمده فروشی مصوب کمیسیون هیات عالی نظارت از سوی فروشگاه های زنجیره ای مطرح شد.

▪️فعالان بخش خصوصی، سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی هستند

استاندار آذربایجان شرقی رونق و جهش هرچه بیشتر تولید را یکی از اساسی‌ترین استراتژی‌های راهبردی کشور در شرایط تحریم کنونی دانست و گفت: آینده جوانان و نسل‌های آتی کشور در گرو توجه به این‌ مهم و رفع چالش‌های پیش روی صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی است.
محمدرضا پورمحمدی از اهتمام دولت برای حل مشکلات حوزه تولید خبر داد و افزود: پیشنهادات فعالان بخش خصوصی در رابطه با ضرورت تعلیق برخی از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در قالب یک نامه به رئیس جمهور و با پیگیری ویژه معاون اول ایشان به رئیس بانک مرکزی ارسال شده است.
وی همچنین خواستار تسهیل هرچه بیشتر سیاست‌های تولید و صادرات از سوی مسئولان شد و اضافه کرد: فعالان بخش خصوصی، سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی هستند و سختگیری‌های بی‌اساس، باعث دلسردی این قشر برای رونق هرچه بیشتر تولید می‌شود.
استاندار آذربایجان شرقی در پایان خواستار هماهنگی دستگاه‌های نظارتی برای برخورد با سواستفاده‌های احتمالی شد و تاکید کرد: پیش از احراز تخلف، هیچ مجموعه‌ای حق برخورد با واحدهای تولیدی را ندارد و نباید هیچگونه اغماضی با سوءاستفاده‌کنندگان از شرایط اقتصادی فعلی کشور وجود داشته باشد.

▪️مواد اولیه تولیدکنندگان صنایع ماه ها در گمرکات خاک می خورد

رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان، ارز را از کف بازار و به قیمت آزاد تهیه می کنند تا روند تولید متوقف نشود گفت: اما رویه ای که بانک مرکزی و بخش های اقتصادی دولت در قبال بخش تولید در پیش گرفته اند، بر خلاف تلاش های ما در جهت جلوگیری از توقف روند تولید است.
سیدباقر شریف زاده با طرح این سوال که واقعاً کدام دست ها به طور تعمدی اجازه نمی دهند مواد اولیه صنایع وارد کشور شود افزود: هدف تحریم ها، زمین گیر کردن بخش صنعت و تولید کشور است لذا باید از تمام توان کشور برای حمایت از بخش تولید در مقابل تحریم ها استفاده شود.
وی ادامه داد: وقتی نفوذ به دفتر سردار سلیمانی صورت گرفته و ایشان مورد ترور دشمن قرار گرفته است، نمی دانم مثلاً چرا نباید در مورد نفوذ دشمن در بانک مرکزی و اتخاذ تصمیمات غلط برای ضربه زدن به صنعت و اقتصاد کشور شک نکنیم!
شریف زاده با انتقاد شدید از عملکرد بانک مرکزی در اتخاذ سیاست های ارزی کشور اظهار کرد: چرا باید مواد اولیه تولیدکنندگان که با این وضعیت تحریم به سختی تهیه و وارد شده است، ماه ها در گمرکات خاک بخورد؟!

▪️افزایش نقش دلالان، قدرت رقابت صنایع را کاهش داده است

رئیس انجمن قطعه سازان، ماشین‌سازان و خودروی تبریز از نا به سامانی وضعیت تامین فولاد آلیاژی واحد‌های قطعه سازی در آذربایجان شرقی انتقاد کرد.
یونس اکبرپور خواستار تمهیدات مناسب و فوری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برای حل مشکل تامین فولاد آلیاژی صنایع قطعه سازی و ماشین‌سازی آذربایجان شرقی شد و گفت: متاسفانه نا به سامانی در بازار فولاد موجب افزایش نقش دلالان و واسطه‌ها در قیمت تمام شده گشته و قدرت رقابت صنایع استان را کاهش داده است.

▪️تولید فولاد غیراستاندارد خسارت سنگینی برای صنایع خواهد داشت

دبیر انجمن قطعه سازان، ماشین‌سازان و خودروی تبریز نیز گفت: ۵۰۰ واحد قطعه سازی آذربایجان شرقی با اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر امروز علاوه بر مشکلات موجود در اقتصاد کشور، با مشکل جدید عدم تامین فولاد آلیاژی مواجه هستند.
بهراد فرشاد افزود: واحد‌های تولیدی استان ماهانه ۱۵ هزار تن مصرف فولاد آلیاژی دارند و علی رغم اینکه تولید ۱.۲ میلیون تنی در شرکت فولاد آلیاژی یزد وجود دارد، اما صنایع استان در این زمینه با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند.
وی در پایان به اقدام برخی واحد‌های تولیدکننده فولادهای ساختمانی در زمینه تولید فولاد آلیاژی اشاره کرد و تاکید کرد: چنین شرکت هایی، تکنولوژی تولید فولاد آلیاژی را نداشته و نمی توانند فعالیت کنند لذا تولید و عرضه فولاد غیر استاندارد موجب بروز خسارت سنگین در صنایع استان خواهد شد.

شایان ذکر است استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با اهدای لوح تقدیر از خدمات و تلاشهای اصحاب رسانه استان از جمله سیدوحید پیمان – سردبیر عصرآزادی – تجلیل به عمل آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.