انسانیت در وقت اضافه!

گزارش “عصرآزادی” از فداکاری پرستاران آذربایجان شرقی در ایام تعطیلات سال جدید؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

عکس از: صادق رنجبر

فروکش کردن تب کرونا، بازار مهمانی‌ها، دورهمی‌ های خانوادگی و دید و بازدید عید را گرم کرد، اما هر روز از ایام عید ۱۴۰۰ که گذشت شمار بیماران جدید افزایش یافته و حالا به مرز خطرناک سه رقمی شدن روزانه رسیده است!

در آغاز سال جدید که مدیران و اعضای ستاد مقابله با کرونا در راه مبارزه با این ویروس عجیب، تجارب ارزشمندی کسب کرده و موج های مختلف را مهار کرده اند، باز نقش مدافعان سلامت کارساز گردید و خدمت رسانی حوزه درمان در وقت اضافه تعطیلات تداوم یافت.

مدافعان سلامت و به ویژه پرستاران در روزهایی که برخی از مردم بدون توجه به هشدارهای بهداشتی کوله بار سفر بستند به صورت شبانه روزی به مراقبت بیماران کرونایی پرداختند تا بهبودی شهروندان درگیر با ویروس به سرانجام برسد.

علیرغم اینکه ویروس جهش یافته کرونا، مردم را گرفتار کرده، اما به دلیل تلاش، فداکاری و ایثار کادر درمان همچنان تعداد جان‌باختگان دورقمی باقی مانده است که در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، رقم ابتلا به ویروس کرونا سه رقمی خواهد شد که بازهم مشکلات سال گذشته را پدید خواهد آورد!

▪️حضور مسافران نوروزی در ایام کرونایی سال جدید به ضرر شهروندان تبریزی است!

تا چند سال پیش کلانشهر تبریز به دلیل عوامل مختلفی همچون سردی آب و هوا و نیز عدم تبلیغات مناسب، هدف سفرهای نوروزی واقع نمی شد اما از سال های اخیر این منطقه با افزایش مسافران نوروزی مواجه شده و در نوروز سال گذشته و سال جدید سیل عزیمت مسافران به این شهر در گیر و دار کرونا افزایش یافته است.

در حالی که هنوز ویروس منحوس کرونا رخت برنبسته و قطعاً حضور مسافران نوروزی در ایام کرونایی سال جدید به ضرر شهروندان بوده و هر آن می تواند وضعیت زرد کرونایی تبریز را به نارنجی و حتی قرمز تغییر دهد زیرا متاسفانه مسافران مناطق جنوبی و مرکزی کشور هر روز در حال پرسه در سطح معابر شهری هستند!

یک پرستار در تبریز با اشاره به اینکه سال سختی را پشت سر گذاشتیم گفت: با توجه به خیز چهارم کرونا در برخی استانها، هوشیاری و پای کار بودن مستمر پرستاران آذربایجان شرقی ضروری است اما مردم نیز باید همکاری کنند.

وی افزود: در شهرهای آبی و زرد شاید نیاز به آماده باش پرستاران نباشد اما در شهرهای زرد با نظر دانشگاه علوم پزشکی، برنامه آنکال بودن پرستاران در نظر گرفته شده تا در صورت بروز خیز جدید کرونا با مشکل مواجه نشویم.

▪️پرستاران به نسبت بقیه کادر سلامت بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند

نگاهی به روزهای شلوغ کادر بهداشت و درمان در تبریز نشان می‌دهد پرستاران در خط مقدم قرار دارند، این افراد طی روزهای سال جدید در حالت آماده باش با انبوهی از مراجعه‌ها مواجه بوده اند چرا که بسیاری از افراد جامعه با کوچک‌ترین علائم شبیه به کرونا که همان علائم سرما خوردگی و آنفلوانزاست خواستار انتقال به مراکز درمانی و مراقبت ویژه هستند.

پرستاران، ارتباط مستقیمی با بیماران بدحال دارند که خطر ابتلای خود آنها را افزایش می‌دهد، حال اگر این پرستار در بخش‌های ویژه و قرنطینه باشد خطر بیشتری در کمین اوست، این فرشتگان سفید پوش به نسبت بقیه کادر سلامت، در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند.

جانفشانی سپیدپوشان روزهای خاکستری کرونا، از خودگذشتگی‌های پرستاران، خواندن مجموعه ای از شعرهای ناتمام است چرا که پرستاری از آن دست شغل هایی است که تنها با عشق می توان در آن ماند و ادامه داد.

اگر چه ورود به این رشته در دانشگاه و تحصیل در رشته پرستاری مانند دیگر رشته های تحصیلی بوده و تفاوت چندانی ندارد، اما اشتغال به آن و پرستار ماندن تنها به واسطه عشق و علاقه به این حرفه می تواند ادامه پیدا کند.

▪️واکسن تا تاثیر کامل چند ماهی وقت دارد و هنوز نمی توان به آن اطمینان داشت!

این روزها مشکلات و کاستی‌های بخش پرستاری بسیار است و کمتر کسی از آنها اطلاع دارد، اما در واقع پرستاری حرفه‌ای است که بیشترین شاغلان آن را زنان تشکیل می دهند و به لحاظ سختی و سنگینی کار اساساً با شغل‌های دیگر قابل مقایسه نیست چه بسا که بسیاری از مادران پرستار، به شدت گرفتار ناهماهنگی‌های شغلی­‌شان با رسیدگی به فرزندان و همسرشان به خصوص در ایام بحران کرونا هستند.

به گفته یک پرستار، کادر درمان و پرستاری این روزها با شیوع ویروس کرونا بیش از ظرفیت و توان خود در حال خدمات رسانی هستند و با وجود همه خستگی‌ها، می گویند تا آخر ایستاده‌اند.

آنها دومین عید نوروز خود را هم در بیمارستان و در کنار تخت بیماران سپری کردند، لذا لحظه سال تحویل را در کنار خانواده شان نبودند و عید را به دیدن پدر و مادرشان هم نرفتند، حتی برخی ها واکسن هم نزده اند اما، آن دسته از پرستارانی هم که واکسن کرونا را تزریق نموده اند معتقدند که واکسن تا تاثیر کامل چند ماهی وقت دارد و هنوز نمی توان به آن اطمینان داشت و باید چند ماهی از تزریق فاز اول و دوم آن بگذرد تا نتیجه قطعی به دست آید!

▪️نسخه اصلی برای خلاص شدن از دست کرونا، احتیاط و مدیریت شرایط است

جولان بی‌پایان کرونا‌، مهمان ناخوانده‌ای که جای مسافران نورزوی و مهمانی‌های عیدانه را گرفته و سفر به شهرهای مسافرپذیر و مجموعه‌های جهانی ایران را دشوار کرده است ادامه دارد…

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این خصوص گفت: اگر به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی عادت نکنیم این موج‌ها با سهل انگاری بعضی از شهروندان بی تفاوت و مسئولیت ناپذیر می‌تواند همچنان ادامه پیدا کند، لذا نسخه اصلی برای خلاص شدن از دست کرونا، تنها احتیاط و مدیریت شرایط است.

محمدحسین صومی ادامه داد: اگر درس کرونا را جدی‌تر بگیریم می‌توانیم به روز‌های خوش آینده امیدوارتر باشیم زیرا شاهد موج سفر‌های نوروزی هستیم و امیدواریم موج بعدی، موج چهارم کرونا نباشد!

وی که از یک سال پیش مرتب نسبت به بدتر شدن وضعیت شهرهای آذربایجان شرقی از نظر شیوع کرونا هشدار داده است افزود: در برخی از مواقع با رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، خطر از بیخ گوش تبریز عبور کرده است.

صومی اضافه کرد: واقعیت این است که اگر مراعات نکنیم، هر آن احتمال نارنجی و قرمز شدن شهرهای آذربایجان شرقی وجود دارد.

وی از شناسایی بیش از ۲۰۰ مورد کرونای جهش یافته در آذربایجان‌ شرقی خبر داد که از نظر کادر درمان، تمام مواردی که مثبت تلقی می‌شوند از نوع کرونای انگلیسی هستند!

▪️همه متوجه شده اند که نباید به پایین آمدن آمار و رنگی بندی‌ها دل خوش کرد!

مدافعان سلامت در تبریز می‌گویند نگرانی از این است که موج چهارم اگر رخ بدهد با وجود ویروس کرونای انگلیسی قطعاً شاهد بحران جدی تر و شدیدتری خواهیم بود لذا در این برهه زمانی باز هم تقاضای ما عاجزانه از ملت عزیز آذربایجان این است که با همیاری و همدلی ملی، جلوی موج چهارم را بگیریم و سال جدید سالم و سلامتی را بگذرانیم.

به گفته مسؤلان بهداشتی نه تنها در شهر تبریز بلکه در کل آذربایجان شرقی با روند رو به رشد بیماری مواجه هستیم؛ علت آن هم سفر‌ها و دورهمی هاست زیرا از قدیم گفته اند جلوی ضرر را هر موقع بگیری منفعت است، پس بهترین کار همان عمل به شیوه نامه‌های بهداشتی است.

این در حالی است که ستاد کرونا تنها سفر به مناطق نارنجی و قرمز را ممنوع اعلام کرده و در این شرایط مردم تبریز که برخی از آنها پس از مدت‌ها تلاش و تحمل اعمال محدودیت‌ها توانستند وضعیت رنگ بندی کرونایی خود را بهبود ببخشند نگران هجوم گردشگران و مسافران مناطق دیگر، ازدحام جمعیت در مناطق دیدنی و تفریحی و بازگشت محدودیت‌ها و موج چهارم کرونا هستند.

در یک سالی که گذشت همه متوجه شدند که نباید به پایین آمدن آمار و زرد، آبی و سفید شدن رنگ بندی‌ها دل خوش کرد، زیرا به محض کوچک ترین بی‌احتیاطی، کرونا خیز جدید خود را به سرعت آغاز می‌کند و باز هم مجبوریم که شاهد افزایش آمار بیماران و فوتی‌های کرونایی و اعمال محدودیت‌های و تعطیلی اصناف و خانه نشین شدن مردم باشیم.

تمام مسئولان حوزه بهداشت و درمان آذربایجان شرقی همانند سال گذشته تأکید دارند هم استانی ها تا بهبود شرایط از سفر‌های غیر ضروری خودداری کرده و مانع از گسترش بیماری کرونا در نقاط مختلف استان باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.