گزارش “عصرآزادی” از گرامیداشت روز ارتش و اهمیت آن؛ ارتش، نماد عظمت و اقتدار ایران

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

به دنبال خروج محمدرضا پهلوی از ایران در بهمن 57 و ورود امام به کشور، ارتش به عنوان تنها ساختار نظامی و امنیتی ایران به سرعت به انقلاب پیوست و همین مسئله نقش مهمی در تسریع پیروزی این جریان عظیم داشت.

عدم مقابله سربازان ارتش با تظاهرکنندگان از یک سو و پیوستن تعداد قابل توجهی از فرماندهان ارتش به خیل انقلابیون منجر به آن شد تا امام راحل در بحبوحه فشارهای روانی برای انحلال این شاکله نظامی، با قاطعیت هرچه تمام‌تر ضمن تاکید بر حفظ ارتش، روز 29 فروردین را در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز ارتش نام‌گذاری کنند.

اهمیت این نام‌گذاری علاوه بر تاثیری که بر انسجام و عملکرد ارتش در مواجه با ضد انقلابیون مسلح داشت، به دلیل دومین نام‌گذاری پس از انتخاب 22 بهمن به عنوان روز پیروزی انقلاب، در تقویم جدید مردم ایران ماندگار شد.

ارتش ایران یک ارتش معنوی و اخلاقی است که از توان نظامی و تجهیزات پیشرفته داخلی بهره گرفته و برخلاف ارتش سایر کشورها، از استقلال نظامی برخوردار می باشد.

نکته مهم درباره ارتش و نیروهای مسلح کشور این است که نیروهای آن از قابلیت مهم انتقال حوزه مأموریت و تغییر آن برخوردار هستند به طوری که در عین آمادگی در عرصه‌های نظامی در دوران جنگ این قابلیت و توانایی در زمان صلح نیز وجود دارد که در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و خدمات عمومی حضور داشته باشند و شیوع کرونا نیز از جمله آنها بود.

واقعیت این است که امروزه نیروهای مسلح علاوه بر برخورداری از عنصر معنوی و عنصر اعتقادی در زمینه تجهیزات نظامی و نیز توانمندی‌های جدید، قدرتمند هستند زیرا آنان در کنار این توانمندی‌ها از عنصر مهمی به نام ادبیات شهادت برخوردارند که آنها را دچار فرسایش نمی کند.

▪️آنهایی که در اوایل انقلاب سخن از انحلال ارتش می زدند در جا خفه شدند!

 رژیم پهلوی حکومتی نظامی بود که در آن، نیروی مسلح همه کاره کشور به شمار می آمدند و سران مملکتی نیز معمولاً از بین امیران ارتش انتخاب می شدند و خود شاه نیز بالاترین مقام نظامی مملکت را برعهده داشت.

مستشاران نظامی، سلطه کاملی بر ارتش داشتند و بدون وجود آنها هیچ کاری انجام نمی شد و افسران، درجه داران و سربازان تحت تعلیم و تربیت نظامی قرار می گرفتند تا در خدمت سردمداران رژیم باشند.

البته شاه به این مطلب توجه نداشت که به دلیل رشته های ناگسستنی فرهنگی، خانوادگی و مذهبی، این ارتش بیشتر از رژیم، با جامعه پیوند خورده و بدنه آن، همان بدنه جامعه است که در روزهای حساس، به او پشت خواهد کرد!

با شروع نهضت انقلابی مردم ایران، رژیم گذشته که بر استواری ارتش تربیت یافته بسیار اعتماد داشت معقتد بود با وجود چنین ارتشی، پیروزی انقلاب بعید است.

البته بدنه این ارتش، از آحاد جامعه ای تشکیل شده بود که با فهم و درک بالای خود، رأی به سقوط نظام شاهنشاهی داده و جمهوری اسلامی را خواستار بودند از این رو، برخورد ارتش با مردم انقلابی، برخوردی همراه گرایانه و غیرمنتظره برای مردم بود.

در واقع این نوع برخورد ارتش و همراه شدن با جریان انقلاب، جریان شکل گیری و پیروزی انقلاب را سرعت بخشید و بزرگ ترین مانع بر سر راه را از میان برداشت.

ارتش به طور کلی و به ویژه نیروی زمینی با توجه به بافت مردمی خود و حس وطن پرستی و بر اساس هدایت هوشمندانه امام راحل به رفتار خشونت آمیز نپرداخت و سبب پیروزی سریع انقلاب گردید.

پس از پیروزی انقلاب، امام راحل با وسعت نظری که داشت نظر تاریخی خود را در درباره ارتش اعلام کرد و با صدور اعلامیه ای تاریخی، مشروعیت ارتش را تأیید و اعلام داشت که ارتش مورد حمایت رهبر بوده و متعلق به مردم ایران است.

با این عمل، روح تازه ای در کالبد ارتش دمیده شد به طوری که نیروهای ارتش در 29 فروردین 1358 در خیابان های سراسر کشور رژه رفته و پیوستگی خود را با ملت و رهبر کبیر انقلاب اعلام داشتند و آنهایی که سخن از انحلال ارتش می زدند در جا خفه شدند!

▪️ارتش با حراست از کیان کشور به دین خود در قبال خون شهدا پاسخ می دهد

 ارشد نظامی ارتش در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل و فرمانده لشکر ۲۱ حمزه سیدالشهدای آذربایجان با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس جلوه‌ای از مکتب حسینی ملت بیدار ایران بود که برای همیشه در تاریخ خواهد ماند بر لزوم انتقال تجربیات گران‌سنگ آن دوران به نسل جدید تاکید کرد.

امیر سرتیپ دوم ستاد عیسی میرزایی دوران جنگ تحمیلی را همچون یک دانشگاه هشت ساله برشمرد و ادامه داد: بر همین اساس باید از تجربیات آن دوران طلایی در مدیریت جامعه امروزی استفاده شود و آن تجارب و دستاوردهای گران سنگ آن باید به نسل جوان منتقل شود تا هر کس با هر جایگاه این کارها را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در دوران پس از پیروی انقلاب اسلامی، برنامه دشمنان برای از بین بردن نظام اسلامی از طریق جنگ بود افزود: جنگ هشت ساله در شرایط اقتصادی، سیاسی، نظامی و اجتماعی نامناسب به ما تحمیل شد، اما در آن دوران پرتلاطم افتخار ما این بود که طی هشت سال تجاوز ارتش بعث عراق، اجازه ندادیم ذره‌ای از خاک کشورمان به دست دشمنان بیفتد.

میرزایی با تاکید بر آمادگی ارتش و نیروی زمینی قهرمان در دفاع از میهن یادآور شد: ارتش جمهوری اسلامی ایران هم‌ اکنون در ادامه دفاع مقدس با استقرار در مرزهای غرب و شرق کشور با چشمان همیشه بیدار خود به حراست از کیان کشور مشغول است تا به دین خود در قبال خون شهدا پاسخ دهد.

وی دستیابی به سطح بالای تولیدات دفاعی را امری بی سابقه و بی نظیر در ارتش ایران و حتی نیروهای مسلح منطقه ارزیابی کرد و افزود: بدون تردید رسیدن به چنین توانمندی وسیعی بدون حمایت های فرماندهی کل قوا و آحاد مردم از این نیروی خدمت گذار میسر نمی شد.

میرزایی کارنامه ارتش در ۴ دهه اخیر را موفقیت آمیز و بسیار درخشان خواند و تاکید کرد: طی این سال ها علاوه بر حضور شجاعانه و فداکارانه در دوران جنگ تحمیلی که نتیجه آن تقدیم ۴۸ هزار شهید و ۲۰۰ هزار جانباز به اسلام و انقلاب بود ارتش در زمینه های مختلف خدمات رسانی به مردم و ایجاد امنیت پایدار در کشور همواره در کنار ملت و سایر نیروهای مسلح بوده است.

وی با بیان اینکه ارتش در کنار رسالت های رزمی خود همواره در مواقع ضروری پشتیبان و خدمت گذار مردم بوده است، به حوادث زلزله آذربایجان و سیل سال های اخیر استان های خوزستان، لرستان، گلستان و ایلام اشاره کرد و گفت: ارتشیان نیروهای مردمی هستند که خود را وقف امنیت و آسایش مردم می کنند و این امر را وظیفه ذاتی خود می دانند.

▪️عراق از لحاظ استراتژی و مفهوم پیروزی نظامی، صددرصد شکست خورد

یک پژوهشگر حوزه جنگ در این خصوص گفت: از آغاز بحران کردستان و تهاجم عراق تا اعلام آتش بس، ارتش ایران و به ویژه نیروی زمینی همواره به عنوان عنصر ثابت و همیشه حاضر در جبهه های جنگ، به صورت نستوه، شکیبا، بدون تظاهر و توقع با تمامی توان به ادای تکلیف و رسالت خطیر خود مشغول بوده و پس از اعلام آتش بس نیز تا سال ۱۳۷۲ برابر دستور، کماکان به حضور در مناطق عملیاتی مرزی ادامه داده و هنوز هم تعدادی از یگان های نیروی زمینی در پاره‌ای از مناطق حساس مستقر هستند.

مسعود بختیاری افزود: نیروی زمینی ارتش در طول دوران جنگ تحمیلی در بیش از ۱۴۸ عملیات آفندی و پدافندی در رده‌های مختلف شرکت نموده و با حدود 50 هزار شهید و بیش از ۲۷۰ هزار جانباز و 15 سال حضور در جبهه‌های جنگ و مناطق عملیاتی برای ادای تکلیف و دِین خود نسبت به کشور کوشیده است.

وی ادامه داد: نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش جموری اسلامی ایران نیز در پاسداری از حریم فضای هوایی و دریایی کشور همانند نیروی زمینی قهرمانانه کوشیده و جان فشانی کرده اند لذا امروزه مانند دوران باستان و قرون وسطی، پیروزی در جنگ به مفهوم تصرف و نگهداری زمین و یا به قول معروف کشور گشایی نیست، بلکه عامل قدرت نظامی به عنوان یکی از مؤلّفه‌های قدرت ملی کشور، به عنوان ابزار خشونت و اعمال زور در ادامه سیاست‌های کلان در سمت تأمین منافع و امنیت ملی کشورها به کار گرفته می‌شوند.

بختیاری اضافه کرد: هدف از کاربرد جنگ وصول به اهداف و منظورهای استراتژیکی است که با شیوه‌های سیاسی و یا طرق دیگر تحقق آنها ممکن نگردیده است، اگرچه رزم آوران در صحنه جنگ برای تصرف زمین‌ها و مناطق حساس پیکار می‌کنند، اما هدف واقعی زمین نیست بلکه واسطه و وسیله‌ای برای کسب اهداف استراتژیکی سیاسی، اقتصادی و غیره است.

وی تاکید کرد: اگرچه عراق با تحمیل جنگ به ایران، خسارات و صدمات جانی و مالی فراوانی به کشورمان وارد ساخته و متقابلاً هم ناچار از تحمل آن‌ها شد ولی با ملاحظه به اینکه به هیچ یک از اهداف آشکار و پنهان خود نرسید به بیان امروزی استراتژی و مفهوم پیروزی نظامی، صد در صد شکست خورده است.

▪️از زمان شیوع کرونا تاکنون ۹۰ مرحله ضد عفونی و گندزدایی انجام شده است

فرمانده قرارگاه عملیاتی ۲۱ حمزه آذربایجان با بیان اینکه ارتش حزب الله و کلمه طیبه مقتدرانه در برابر زیاده خواهی های دشمنان ایستاده است گفت: توانایی های ارتش در سطح همه نیروها آرزوهای دشمنان را به یاس تبدیل کرده است.

امیرسرتیپ میرزایی با اشاره به اقدامات یگان های ارتش مستقر در آذربایجان شرقی در راستای مقابله با کرونا افزود: از همان روزهای ابتدایی شیوع این ویروس منحوس با تشکیل قرارگاه پدافند زیستی تاکنون ۹۰ مرحله ضد عفونی و گندزدایی در سطح استان انجام شده است.

وی ایجاد ایستگاه های پایش سلامت در ورودی و خروجی های آذربایجان شرقی را از دیگر اقدامات ارتش برای مقابله با ویروس کرونا عنوان کرد و ادامه داد: استقرار گروه های کنترل عبور و مرور در ۱۷ نقطه از استان و ایجاد نقاهتگاه با ۲۷۰ تخت خواب برای بیماران کرونایی نیز از اقدامات ارزشمند ارتش است.

میرزایی پخش مواد ضدعفونی در سطح مناطق مختلف استان، تولید ماسک و لباس های بیمارستانی در سطح یگان های ارتش و خدمات دهی بیمارستان ارتش به بیماران کرونایی استان را از دیگر اقدامات ارتش در قرارگاه پدافند زیستی برای مقابله با این بیماری برشمرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.