نقش گفتمان مذاکره و رفع تحریم ها در انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش عصر آزادی آنلاین،  اظهارات ریاست جمهوری در خصوص نقش گفتمان مذاکرات و رفع تحریم ها در گزینش نهایی نامزد مورد نظر مردم در انتخابات ۱۴۰۰، بازتاب زیادی در میان احزاب، رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی داشت.

فضای مجازی در ماه‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسائلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌های مختلف جریانات سیاسی در شبکه‌هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی  در گزارش‌های مستمر خود و در فاصله حدود ۲ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌های تلگرامی و توییت‌ها در بازه زمانی ۱۱ صبح چهارشنبه یکم اردیبهشت تا ۱۱ صبح پنج شنبه دوم اردیبهشت ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و انتشار برنامه زمانبندی انتخابات ریاست جمهوری

زمانبندی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از موضوعات پربازدید در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ است که در فضای مجازی مورد رصد کاربران و رسانه ها قرار گرفته است. یک کانال تلگرامی درباره جزییات این خبر آورد: کمتر از دوماه دیگر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود و سیزدهمین رئیس جمهور ایران توسط آرای مردمی مشخص می‌شود. زمانبندی این انتخابات مشخص شده است. ثبت‌نام داوطلبان از ۲۱ اردیبهشت به مدت ۵ روز خواهد بود.

سخنان رییس جمهوری در جلسه هیات دولت در خصوص انتخابات بار دیگر در شبکه های اجتماعی وایرال شد. یک کانال تلگرامی با بازنشر بخش کوتاهی از  اظهارات دکتر روحانی با بیان اینکه«مردم به کسی که مانع رفع تحریم می‌شود،‌ رای نمی‌دهند» از قول رییس‌جمهور نوشت: بعضی‌ها که خودشان را سوپر انقلابی هم معرفی می‌کنند حتی یک کلمه درباره تحریم حرف نمی‌زنند و فقط کارشان فحش و توهین به دولت و دروغ علیه دولت است.فقط می گویند اصل مدیریت قوی است و نباید ترسید. خب ما نمی‌ترسیم و مدیریت قوی خود را در دولت یازدهم نشان داده‌ایم، اما با دست بسته چه می‌شود کرد.در موضوع هسته‌ای، واکسن، مقابله با کرونا، معیشت مردم و تولید هیچ نظری به انتخابات نداریم و تنها هدفمان برگزاری پرشور انتخابات است.اگر کسی می‌خواهد در انتخابات شرکت کند و می‌خواهد سنگ بیندازد و مانع رفع تحریم شود بداند که مردم به او رای نخواهند داد.درباره احیای برجام برخی سال گذشته و دو سال قبل فیلم درست کرده بودند و روی دستشان باد کرده بود و حالا در حال پخش کردن آن هستند، ولی دستشان رو شده است.در احیای برجام سه گام اصلی وجود دارد. اولین گام یعنی رفع تحریم‌ها به عهده آمریکایی‌هاست. دومین گام راستی آزمایی از سوی ماست و سومین گام اجرای تعهدات هسته‌ای توسط ما در چارچوب برجام است.

در همین راستا یک کانال تلگرامی با باز نشر سخنان آذر منصوری سخنگوی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان با عنوان «رونمایی سخنگوی اصلاح‌طلبان از دو قطبی انتخابات آینده» از قول وی آورد: دوگانه‌ای اگر در انتخابات شکل بگیرد، دوگانه‌ی «مذاکره و عدم مذاکره» ، «طرفداران تحریم و مخالفان تحریم» است.

اصولگرایان برای بهبود و تقویت ساز و کار اجماع و وحدت سازی در قالب «شورای وحدت» و «شورای ائتلاف» در حال رایزنی برای معرفی نامزد نهایی خود هستند.از همین رو اصولگرایان سنتی از «شورای وحدت» و نواصولگرایان در قالب «شورای ائتلاف» فعالیت می کنند.یک کانال تلگرامی در ارتباط با مکانیسم معرفی نامزد نهایی این جریان از قول نورالدین قدیمی معاون امور استانهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب  به نوشت: براساس فرآیند پیش بینی شده، مقرر شده بود که کاندیداهای مورد حمایت شورای ائتلاف برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، با نظر اعضا و مرتبطین با مجامع عمومی، منتخب و اعضای استانی و شهرستانی شوراهای ائتلاف نیروهای انقلاب، انتخاب و به مردم معرفی شوند.برای رسیدن به این هدف، با اتخاذ روش‌های مناسب، با یک جامعه آماری مشخص، از تعدادی از اعضا و مرتبطین با شوراهای ائتلاف نیروهای انقلاب دراستان‌ها و شهرستان‌ها خواسته شد که افراد مورد نظر خود را برای قرار گرفتن در فرآیند بررسی و انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از بین کاندیداهای بالفعل و بالقوه ریاست جمهوری ۱۴۰۰معرفی کنند.پس از دریافت اسامی پیشنهادی، اسامی افراد مورد نظر، در اختیار دبیرخانه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب قرارگرفت.در مرحله بعدی، طی چند روز آینده، کمیته مشخص شده از طرف دبیرخانه شورای ائتلاف، با افراد پیشنهادی ارتباط خواهد گرفت و در صورتی که این افراد تصمیم جدی برای حضور در عرصه انتخابات داشته باشند و از طرفی نیز، فرایند پیش بینی شده و ضوابط شورای ائتلاف را بپذیرند، وارد مرحله بعدی خواهند شد.در این مرحله از اعلام اسامی کاندیداهای مورد نظر معذور هستیم.

روزگذشته ۲ چهره سیاسی جدید به طور رسمی وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شدند:اسدالله بادامچیان و صادق خلیلیان.کانال های تلگرامی در این باره به طور مختصر نوشتند:بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد. اسدالله بادامچیان: ما در عین اینکه به دولت حزبی معتقد هستیم اما در عین حال طرفدار دولت فراگیری هستیم که در آن از همه ظرفیت های کشور استفاده شود نه فقط ظرفیت های یک طیف یا یک جناح. چنین دیدگاهی آسیب‌زا است اما تشکیل دولت فراگیر می‌تواند به عبور از موانع و مشکلات کمک کند.

یک کانال تلگرامی پربازدید در خصوص نامزدی خلیلیان آورد: وزیر پیشین کشاورزی داوطلب ریاست جمهوری شد.صادق خلیلیان با تایید داوطلبی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد، گفت: در روزهای آینده در اطلاعیه‌ای برنامه‌ها و مواضع خود را به اطلاع عموم می‌رسانم.

با وجود اعلام رسمی نامزدی اسدالله بادامچیان به عنوان دبیرکل حزب موتلفه، رسانه ها از شرکت این حزب با ۵ نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر دادند. یک کانال تلگرامی نوشت: بادامچیان دبیر کل حزب موتلفه اسلامی درباره گزینه‌های این تشکل اصولگرا برای انتخابات ۲۸ خرداد ریاست‌جمهوری، گفت که به همراه حسین انواری، حمیدرضا ترقی، مصطفی میرسلیم و محمد حسین نیکنام برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری نام نویسی می‌کند.

برخی از مخاطبان شبکه اجتماعی توییتر نیز در ۲۴ساعته گذشته با انعکاس این رویدادها به انعکاس دیدگاهها و نظرا مختلف خود در مورد انتخابات ۱۴۰۰ پرداختند .

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.