گزارش “عصرآزادی” از حواشی تلخ بازداشت یک هنرمند تبریزی در آیین گشایش مجموعه هنری تربیت؛ تحقیر هنرمند در خانه خود!؟

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

در واپسین روزهای هفته گذشته و پس از دو سال فراق و سکوت، مادر پیر تئاتر آذربایجان دوباره همهمه فرزندان و اهل خانه هنر را مشاهده کرد اما یک اتفاق تلخ موجب تکدر خاطر هنرمندان شد که البته مسئولان هنری حاضر در مراسم از وقوع آن مطلع نشدند!

بسیار جالب بود که در لا به لای افتتاح سالن های نمایش و امکانات مجموعه هنری تربیت، هنرمند و کلکسیونر پیشکسوت تبریزی به واسطه یک شاکی، توسط ماموران دستگیر شده و در مقابل نگاه های معنی دار هنرمندانه، روانه بازداشتگاه گردید.

از قرار معلوم، او ارتباطی با بازداشتی دفعه قبل نداشته است اما به هر حال انتخاب محل دستگیری این هنرمند پیشکسوت در محل افتتاح تئاتر شهر تصمیمی نادرست بوده و نباید به وقوع می پیوست!

آنجایی که معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار آذربایجان شرقی، فرماندار تبریز، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، جمعى از نمایندگان مردم تبریز در مجلس شوراى اسلامى، و هنرمندانی همچون غیاثی، خوشرو، صفی پور، لک و سایرین از جمله مهمانان مراسم افتتاحیه مجموعه فرهنگی هنری تربیت تبریز بودند و کسی متوجه بازداشت یک هنرمند در یک جای هنری نشدند!

در این بین، امام‌ جمعه محبوب تبریز و استاندار آذربایجان شرقی پس از پایان مراسم از قضیه باخبر شده و جهت تسهیل امور، پیگیر دستگیری این هنرمند تبریزی شدند تا شاید با توافقات به عمل آمده، اعمال فشار بر روی کلکسیونر معروف تبریزی از بابت بدهی کلان راه اندازی موزه مشاغل کاهش یابد!

▪️بازداشت یک هنرمند در آیین بازگشایی تئاتر شهر در اوج بی اطلاعی مسئولان هنری!

مجموعه‌دار و مجسمه‌ساز نام‌ آشنای تبریز در حالی که برای شرکت در آیین بازگشایی تئاتر شهر تبریز حضور یافته بود با حکم جلب طلبکارانش، بازداشت و به زندان تبریز منتقل گردید و هیچ یک از مسئولان هنری، یاریگرش نشدند!

تعطیلی موزه مشاغل تبریز در روز جهانی موزه سال گذشته در حالی اتفاق افتاد که مجسمه ساز و کلکسیونر معروف تبریزی بی توجهی شهرداری تبریز به خواسته هایش را دلیل برچیدن ناخواسته ادوات تاریخی خود از این موزه اعلام کرد.

موزه مشاغل تبریز ۲۱ اردیبهشت ماه ۹۶ در جریان سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به تبریز با حضور جمعی از مقام های شهری و استانی افتتاح شد.

به‌ دنبال افتتاح موزه مشاغل قدیمی تبریز که با حضور معاون رئیس‌ جمهور و رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، موسس این موزه که پیشتر سابقه ساخت موزه علی‌مسیو و تالار روشنایی موزه شهر تبریز را نیز داشت دچار مشکلات مالی شد که تداوم این مشکلات منجر به بازداشت او گردید!

این موزه به عنوان یکی از موزه های نوبنیاد تبریز مجموعه شهرداری با استقبال گسترده دوستداران میراث فرهنگی مواجه گردید اما مدیران شهرداری در چهار سال گذشته نتوانستند در خصوص تعیین تکلیف آثار به نمایش گذاشته شده در آن با مالکان مجموعه ها به توافق برسند!

▪️شهرداری استانبول خانه‌های تاریخی را به موزه تبدیل می کند ما هنوز اندرخم یک کوچه ایم!

این هنرمند مجسمه ساز چندی پیش با اشاره به اقدامات شهرداری تبریز برای کمک به ایجاد موزه مشاغل می گفت: شهرداری جایی را برای تاسیس این موزه در محله راسته کوچه درست کرد و دنباله کار را نگرفت و من به محض برپا شدن موزه با مشکلات مالی مواجه شدم که اگر همان موقع به من کمک می‌کردند، من خانه‌ام را از دست نمی‌دادم!

وی با انتقاد از عدم رسیدگی به این موزه اضافه کرد: این موزه با حضور معاون وقت رئیس جمهوری و شهردار وقت تبریز و‌ سایر مسئولان افتتاح شد و متاسفانه عادت بدی داریم و هر جایی را که افتتاح شد، به حال خود رها می‌کنیم!

او اقدام تاکید کرد کرد: من بدهکار بودم و هر لحظه امکان از دست دادن آثارم را داشتم و ضمن اینکه کلکسیونم هم در حال خراب شدن و راکد ماندن بود، از این رو مجبور شدم تا آثار را از موزه بیرون ببرم…

این کلکسیونر آثار تاریخی با بیان اینکه انتقاد اصلی در خصوص برچیده شدن موزه مشاغل به شهرداری تبریز وارد است اظهار کرد: در همه جای دنیا حمایت از موزه ها به عهده شهرداری هاست به طوری که در استانبول هم به محض ورود به موزه با نوشته “شهرداری استانبول” مواجه می‌شویم لذا بسیاری از خانه‌های تاریخی توسط شهرداری خریداری و به موزه تبدیل شده‌اند و آنگاه ما هنوز اندرخم یک کوچه ایم!

گفتنی است از تبریز و آذربایجان به عنوان خاستگاه تئاتر ایران یاد می شود به طوری که عمر اجراها در ساختمان پیر مجموعه فرهنگی هنری تربیت یا همان تئاتر شهر تبریز به حدود نیم قرن پیش باز می گردد و دستگیری هنرمند تبریزی در مراسم‌‌ افتتاح مجموعه هنری، برگ سیاه دیگری بر حافظه تاریخ تبریز برجای گذاشت!

▪️مجموعه هنری تربیت خاستگاه بسیاری از بزرگان و اساتید تئاتر آذربایجان و ایران است

حدود دو سال پیش با پیگیری های مدیرکل فقید فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی – مرحوم محمد محمدپور – تئاتر شهر تبریز برای یک مرحله بازسازی اساسی تعطیل شد.

همزمان با این تعطیلی، عملیات بازسازی بنا و مستحکم سازی این ساختمان پیر آغاز گردید و مرمت مجموعه تاریخی تربیت از همان زمان آغاز پروژه با در نظر داشتن ضرورت سرعت دهی به کار، توسعه و در نظر گرفتن حفظ چهره تاریخی بنا پیش رفت.

همزمانی بازسازی ساختمان تربیت با شیوع پاندمی کرونا علاوه بر اخلال در اجراهای تبریز و کشور، تاثیر بسزایی در کندی پیشرفت این پروژه داشت تا جایی که در اثنای کار مرمت بنای مجموعه فرهنگی هنری تربیت، مدیر کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی که از جانبازان سرافراز جنگ تحمیلی بود با ابتلا به ویروس کرونا، درگذشت.

پس از فقدان وی، کار بازسازی سالن های تئاتر شهر تبریز در مقطع کوتاهی به تعطیلی کشیده شد اما پس از انتخاب سید قاسم ناظمی به عنوان مدیرکل جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، مراحل پیشرفت پروژه بازسازی ساختمان قدیمی تربیت تبریز سرعت بیشتری گرفت.

جنس و سابقه هنری وی نیز یکی از دلایل سرعت گرفتن روند بازسازی مجموعه تربیت بود که خاستگاه بسیاری از بزرگان و اساتید تئاتر آذربایجان و ایران است تا جایی که با تشکیل کارگروه های تخصصی، استاندارد های هنری و رشته تئاتر بیش از پیش مورد توجه و مدنظر قرار گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.