تسهیل صادرات در گرو تقویت دیپلماسی تبریز

گزارش “عصرآزادی” از جلسه شماره ۷۴ شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی؛

یونس ژائله: در صورت تداوم خاموشی ها باید امتیازاتی از بابت مالیاتی یا بیمه تامین اجتماعی برای صاحبان صنایع در نظر گرفته شود

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

در هفتاد و چهارمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی، مسائل و مشکلات محموله‌های صادراتی کشور از مرز بازرگان – گوربولاغ، چالش های واحدهای تولیدی در تامین ورق های تولیدی و مشکلات ناشی از عدم اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که به ریاست استاندار آذربایجان شرقی تشکیل گردید میرجمال سیدرسولی نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه موسوم به موسیاد در تبریز، مهرداد سعادت دهقان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، طاهر دینگیل رایزن اقتصادی و بوراک توپوزاوغلو معاون سرکنسول ترکیه در تبریز، مدیران دستگاه‌های اجرایی، مدیرکل دادگستری آذربایجان شرقی، دادستان تبریز و جمعی از فعالان اقتصادی حضور داشتند.

▪️در شرایط فعلی دستگاه های اجرایی باید یاریگر بخش تولید باشند

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این نشست با اشاره به مشکل قطعی برق واحدهای صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی گفت: قطعی برق منجر به فلج شدن صنایع استان می شود و اگر قرار است با قطعی برق مواجه شویم باید یک سری امتیازات ویژه به صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی داده شود.

یونس ژائله ادامه داد: در این صورت باید امتیازاتی از بابت مالیاتی یا بیمه تامین اجتماعی برای صاحبان صنایع در نظر گرفته شود چرا که با وجود قطعی برق، واحدها همچنان باید نسبت به پرداخت حق بیمه و مالیات مبادرت بورزند لذا واحدها با وجود تعطیلی چگونه باید این هزینه ها را پرداخت کنند؟!

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید دستگاه های اجرایی یاریگر بخش تولید باشند افزود: اینکه از همه طرف به بخش تولید و صنعت فشار وارد کنیم قطعاً این فشار، می تواند سبب اتفاقات ناگواری برای بخش صنعت شود که گریبان گیر کل جامعه خواهد شد پس باید با مدیریت صحیح همه جانبه، از این بحران عبور کنیم.

ژائله با اشاره به چالش های واحدهای تولیدی در تامین ورق های فولادی گفت: فاصله قیمتی محصولات فولاد در بورس کالا و بازار باید کمتر شود زیرا اختلاف حدود شش هزار تومانی در ورق فولادی، جدی بوده و نیازمند اقدامات کنترلی لازم است.

وی در خصوص مشکلات ناشی از عدم اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی نیز گفت: در خصوص ایجاد صندوق های مکانیزه و تجهیز فروشگاه ها به این مورد به صورت موفقیت آمیزی عمل نکرده ایم زیرا عدم اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده، همه واحدهای تولیدی را دچار مشکل می کند.

▪️برخی اقدامات موجب تحمیل هزینه‌ و خدشه دار شدن اعتماد تجار می‌گردد!

نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه موسوم به موسیاد در تبریز با اشاره به برنامه ریزی دو کشور ایران و ترکیه برای تبادلات تجاری سالانه ۳۰ میلیارد دلاری گفت: با توجه به تحریم‌ها، همکاری های دوجانبه بیش از هر زمان دیگر احساس می شود تا روابط اقتصادی گسترش یابد.

میرجمال سیدرسولی افزود: کالاهایی که از مرز بازرگان به گمرک گوربولاغ فرستاده می‌شوند با اقدامات غیرضروری طرف مقابل از جمله اسکن مدارک و اتلاف وقت در عرض دو روز موجب گلایه صادرکنندگان می‌گردد.

وی اضافه کرد: ایجاد صف های طولانی و بازرسی‌ های موازی و مجدد گمرک طرف گوربولاغ موجب تحمیل هزینه‌های زیاد و خدشه دار شدن اعتماد تجار می‌گردد لذا زمان‌بر بودن صدور مجوز برای تجار ایرانی جهت ارسال کالا به ترکیه از جمله مواردی است که در این شرایط زمانی به صادر کنندگان انجام می‌گیرد.

▪️محموله هایی که احتمال ارسال مواد مخدر وجود دارد فک پلمپ می گردند

 

رایزن بازرگانی سرکنسولگری ترکیه در تبریز نیز با اشاره به اینکه تعداد پرسنل گمرک گوربولاغ افزایش یافته است گفت: جالب اینکه تعداد سکوهای گمرک نیز به دو مورد افزایش یافته است به طوری که در حال حاضر تعداد کامیون های عبوری از طریق این مرز روزانه ۲۰۰ خودرو است و با افزایش سکوها، این میزان دو برابر خواهد شد.

طاهیر دینگیل در مورد قوانین دو کشور مبنی بر عدم تفتیش مرزی کامیون ها افزود: عبور کامیون ها به صورت ردیفی و بدون توجه به اطلاعات و پلاک خودروهای کشورها انجام می‌گیرد لذا بار‌های مربوطه در گمرک گوربولاغ تخلیه شده و محموله هایی که احتمال ارسال مواد مخدر وجود دارد فک پلمپ می گردند زیرا دلیل اصلی این اقدام، احتمال وجود قاچاق مواد مخدر می باشد.

وی با انتقاد از کم کاری گمرک بازرگان اضافه کرد: علیرغم اینکه گمرک ها باید فعالیت شبانه روزی داشته باشند اما، در برخی موارد گمرک طرف ایرانی در تعطیلی به سر برده و موجب ایجاد ترافیک مرزی می گردد!

▪️به خاطر عدم رعایت اخلاق حرفه ای، تاکنون در امر تجارت موفق نبوده‌ایم!

 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه نیز با انتقاد از کاستی های موجود در امر تجارت دوجانبه گفت: ما به خاطر عدم رعایت اخلاق تجاری تاکنون موفق نبوده‌ایم!

مهرداد سعادت دهقان افزود: واقعیت این است که باید در زمان مناسب، کالاهای مناسب را صادر نماییم تا قضیه هندوانه های صادراتی به کشور ترکیه و حواشی ناشی از آن تکرار نشود.

وی اضافه کرد: از بین ۱۲۸ قلم کالایی که با ترکیه قرارداد تجارت ترجیحی داریم ۶۸ قلم از آنها در لیست ممنوعیت‌ها قرار گرفته است و سازمان گسترش تجارت نیز در مورد این مسئله تصمیم نگرفته است.

سعادت تاکید کرد: کالایی که به به سوریه اعزام می‌شد ۷۵ روز در گمرک گوربولاغ باقی ماند که جای تعجب دارد که با میله به جان اجناس بسته بندی شده افتاده و سوراخ سوراخش می کنند!

 

▪️جایگاه تجاری آذربایجان شرقی مرهون فداکاری فعالان اقتصادی است

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به اینکه فعلاً در میزان یک دهم مبادلات دو جانبه میان ایران و ترکیه قرار داریم گفت: امیدواریم با همکاری کنسولگری ترکیه در تبریز مشکلات تجاری دوجانبه مرتفع گردد.

وی افزود: با تمام تنگناهای تجاری، تحریم و کرونا شاخص‌های مختلف آذربایجان شرقی در نرخ بیکاری، میزان صادرات غیرنفتی، میزان سرمایه‌ گذاری و غیره گرچه با سال ۹۸ قابل مقایسه نیست اما رضایت بخش می باشد زیرا فعالان اقتصادی ما فداکاری کرده اند تا جایگاه تجاری استان سقوط نکند!

پورمحمدی، امر صادرات برای استانهایی همچون آذربایجان شرقی را که هم مرز با کشورهای همجوار هستند بسیار مهم دانست و اضافه کرد: نقش اتاق بازرگانی در ارتباط با تجار کشور آذربایجان نیز باید مورد نظر فعالان اقتصادی استان قرار گیرد زیرا در بودجه ۱۴۰۰ امتداد راه آهن جلفا به نخجوان و اتوبان تبریز – اهر در نظر گرفته شده است.

▪️شهروندان کشور آذربایجان، شهر تبریز را پایتخت معنوی خود می دانند

 

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در باره سفر هیئت سیاسی استان به کشور آذربایجان از انجام ۱۰ دیدار رسمی در سه روز کاری خود به این جمهوری خبر داد.

علی جهانگیری با اشاره به پیشرفت اقتصاد کشور آذربایجان در سال‌های اخیر افزود: آنها آخرین تکنولوژی ها را در اختیار داشته و از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به نتایج مطلوبی دست یافته اند و تبریز را پایتخت معنوی خود می دانند.

وی با اشاره به اینکه در عمل ارتباط ضعیفی با کشور همسایه مان داریم اضافه کرد: حجم تبادلات تجاری دوجانبه حدود ۴۰۰ میلیون دلار می‌باشد که اکثر آنها صادرات بوده و تنها ۴۰ درصد از آن از طریق تبریز انجام می‌گیرد و واردات کمی از آذربایجان به کشورمان صورت می گیرد.

جهانگیری در واکنش به انتقادهای برخی محافل از سفر به خارج از کشور در روزهای آخر دولت دوازدهم گفت: در چند سال اخیر سفرهای رسمی بسیار اندکی به کشور آذربایجان انجام شده بود و در این سفر، فناوری ها و امکانات کشورمان در بازسازی اراضی آزادشده قره‌باغ را مورد بحث قرار دادیم.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: مصالح ساختمانی ما در آنجا بازار خوبی دارد و ایجاد نمایشگاه دائمی می‌تواند به توانمندی‌های ایران در آذربایجان اضافه گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.