قطار کابینه وارد مجلس شد تورک زبانان جا ماندند

“عصرآزادی” از فراموشی دولت جدید از نخبگان آذربایجانی در کابینه سیزدهم گزارش می دهد؛

حضور حداقل ۴ تن از نخبگان و مدیران تراز اول منطقه آذربایجان و استانهای تورک نشین در کابینه دولت سیزدهم قابل انتظار بود!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

بالاخره پس از حرف و حدیث‌های فراوان درباره وزرای دولت سیزدهم، سیدابراهیم رئیسی از مردان کابینه خود رونمایی کرد که در آن نه اسمی از رقبای انتخاباتی‌اش به میان آمده، نه از آن دولت غیرجناحی که وعده اش را داده بود خبری هست، نه از زنان توانمند کشور بهره مند شده و نه از نخبگان و مدیران آذربایجانی کسی در میدان حضور دارد!

استانهای شمالغرب کشورمان که تورک زبان بوده و با ۵ کشور مرز مشترک دارند دارای ظرفیت های بکر بسیاری برای شکوفایی هستند و می توان با استفاده از شخصیت ها و نخبگان آنها، مناطق آذربایجان را به شکوفایی رساند.

قطعاً این دیدگاه و نگرش باید از سوی سید ابراهیم رئیسی نیز متبادر می شد تا در کابینه دولت خود از وزرای تورک زبان هم استفاده نماید اما از قرار معلوم، این ضرورت بزرگ تا به این جای کار به ورطه فراموشی سپرده شده است که باید به یادآوری آن پرداخت تا در نیمکت ذخیره ها قرار گرفته و به تدریج سوار قطار کابینه گردند!

آنها که خاطرشان هست می دانند که از مدیران و نخبگان آذربایجانی در دولت محمدعلی رجایی چهار عضو کابینه، دولت‌های اول و دوم میرحسین موسوی ۸ عضو کابینه، در دولتهای اول و دوم اکبر هاشمی رفسنجانی ۶ عضو کابینه، در دولت اول سیدمحمد خاتمی ۴ عضو کابینه، در دولت دوم سیدمحمد خاتمی ۶ عضو کابینه، در دولت اول محمود احمدی نژاد ۵ عضو کابینه، در دولت دوم محمود احمدی نژاد ۶ عضو کابینه، در دولت اول حسن روحانی ۳ عضو کابینه و در دولت دوم حسن روحانی نیز تنها یک عضو کابینه از مردان پرافتخار دیار آذربایجان بوده است!

▪️انتقاد به وزرای پیشنهادی به سر خط رسانه‌های گروهی تبدیل شده است

از روز شنبه ۲۳ مرداد کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع استانی مجلس با تشکیل جلسات مختلف با حضور وزرای پیشنهادی، بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی را که همزمان اطلاعات آن‌ها در سایت هیئت‌ رئیسه مجلس نیز بارگذاری و در اختیار نمایندگان قرار داده‌ شده بود، آغاز کردند.

اما اظهارات و واکنش‌های نمایندگان استان‌های مختلف در مجلس، نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها، نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان‌ها به وزرای پیشنهادی طی این مدت به سر خط رسانه‌های گروهی رفته است که عدم استفاده از ظرفیت استعدادهای مردان تورک زبان از آن جمله آنهاست!

گذشته از همه اینها، در میان همه دولت‌ها، اهالی دولت نهم و دهم برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ بیش از همه پا در رکاب بودند و پس از اعلام نتایج شورای نگهبان درباره نامزد‌های اصلی انتخابات، با حضور در ستاد‌های انتخاباتی رئیسی، این فرضیه که شاهد بازگشت کابینه احمدی نژاد باشیم را در اذهان تقویت کردند.

این فرضیه‌ با ارائه لیست کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی به مجلس مُهر تایید خورد و نام ۹ نفر از وزرا و مدیران دولت نهم و دهم در کابینه رئیسی مشاهده می‌شود که عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه، رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، محمد علی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور، جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو و سیدحمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان از جمله افرادی هستند که در دولت احمدی نژاد نیز فعالیت داشتند!

▪️متوسط توانمندی تیم معرفی شده با انتظارات عمومی فاصله زیادی دارد!

کابینه رئیسی با وجود همه انتقادها به آن که از سوی چهره‌ها و جریان‌های غیراصولگرا صورت می گیرد گویا رضایت خود اصولگرایان را هم به دنبال نداشته است زیرا از خط‌ و نشان مجلس تا اظهارات اعضای جبهه پایداری می توان نتیجه گرفت جریانی که حرف و حدیث‌های زیادی درباره سهم‌خواهی‌شان از کابینه پیش‌تر به گوش می‌رسید آرام آرام وارد فاز اجرایی می گردند!

یک کارشناس اقتصاد سیاسی در این باره گفت: فهرست اعلامی اگرچه شاخص جوانگرایی کابینه را نسبت به دولت‌های پیشین برجسته ساخته است اما با درنظر گرفتن همه جوانب و شرایط، به‌نظر نمی‌رسد افکار عمومی را اقناع ساخته و نسبت به رفع مشکلات و چالش‌های اقتصادی امیدوار سازد.

علیرضا سلطانی افزود: در این میان شاید بیش از هر چیز، ترکیب و توانمندی تیم اقتصادی معرفی شده مورد توجه و بحث باشد اما با نگاهی کلی و اولیه، به‌ نظر می‌رسد تیم اقتصادی معرفی شده بیش از هر چیز واجد دو ویژگی مهم نامتناسبی و ناموزونی می باشد زیرا به عدم‌ تناسب ترکیب و توانمندی تیم اقتصادی با شرایط اقتصادی موجود مرتبط است.

وی اضافه کرد: اقتصاد ایران با توجه به تجربه یک‌ دهه تحریم و همه‌گیری کرونا در دو سال اخیر در بدترین شرایط رکود و تورم در دهه‌های اخیر قرار دارد لذا تداوم رشد اقتصادی منفی، تورم رکودی پایدار و سرمایه‌گذاری منفی، زمینه گسترش فقر، نابرابری، شکاف طبقاتی، بیکاری و پایین رفتن شدید قدرت خرید اقتصادی خانوارها شده است.

سلطانی تاکید کرد: تغییر دولت این انتظار را برای مردم و فعالان اقتصادی ایجاد کرد که با هماهنگ‌ شدن قوای سه‌گانه و نهادهای قدرت و استقرار تیم اقتصادی جدید در مصدر قدرت، زمینه برای بهبود شرایط و رونق اقتصادی در کشور فراهم شود اما به‌ نظر می‌رسد متوسط توانمندی تیم اقتصادی معرفی شده، با انتظارات عمومی فاصله زیادی دارد!

▪️آذربایجان شخصیت‌های بسیاری را در پیشرفت کشور معرفی کرده است

یک فعال سیاسی و اجتماعی در تبریز با اشاره به اینکه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب حضور نخبگان آذربایجانی در ترکیب کابینه دولت های مختلف فراز و نشیب بسیاری داشته است گفت: اما این امر هیچگاه به اندازه دولت های یازدهم و دوازدهم شاهد نادیده گرفته شدن سرمایه‌های انسانی مغزها و استعدادهای آذربایجانی در تشکیل دولت نبوده‌ایم.

مهدی ابراهیم پور افزود: اما ماجرایی که در ۸ سال گذشته به وقوع پیوست ظاهراً در دولت سیزدهم نیز تکرار می‌شود زیرا سهم آذربایجان حتی گاهی به ۸ نفر در کابینه دولت‌های اوایل پیروزی انقلاب رسیده است ولی تنها در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم که تنها یک و یا سه عضو کابینه از نخبگان و مدیران آذربایجانی در کابینه دولت حضور داشته اند.

وی اضافه کرد: از این موضوع که بگذریم باید توجه داشته باشیم که در آستانه تشکیل دولت سیزدهم و معرفی اعضای کابینه به مجلس جهت دریافت رای اعتماد، هیچ نامی از مدیران استان‌ های تورک‌ زبان دیده نمی شود در صورتی که آذربایجان در طی سالهای گذشته شخصیت‌های بسیاری را در کسوت وزیر و معاون رئیس جمهور در خدمت پیشرفت و تعالی کشور قرار داده است.

ابراهیم پور تاکید کرد: آنچه مورد انتظار بود حضور حداقل ۴ تن از نخبگان و مدیران تراز اول منطقه آذربایجان و استانهای تورک نشین در کابینه دولت سیزدهم بود ولی چنین چیزی حتی در حداقل ترین حالت آن که تنها یک وزیر را شامل شود نیز محقق نگردیده است!

وی اظهار کرد: بدین ترتیب معلوم نیست اثرگذاران در تصمیمات ملی خصوصاً نمایندگان مردم استان های شمال غرب کشور در مجلس تلاش و رایزنی موثری برای نقش‌آفرینی بیشتر آذربایجانی ها در سیاست گذاری های کلان و ملی داشته‌اند یا خیر! اما ظاهراً همچنان فرصت باقی است و می‌توان از ظرفیت های دیپلماسی داخلی جهت حضور مدیران این منطقه در ترکیب کابینه دولت ابراهیم رئیسی استفاده به عمل آید لذا فرصت هیچ گاه از دست نمی‌رود مگر آنکه انسان ها نادیده اش بگیرند!

▪️مهاجرت از استان های شمالغرب به سراسر کشور از آسیبهای جدی است!

از سوی دیگر سیدابراهیم رئیسی در گفتگو‌های تلویزیونی و نشست های خبری‌ خود در قامت رئیس‌ جمهور گفته بود که کابینه‌اش غیرجناحی بوده و بر اساس شایستگی آن را خواهد بست! این اظهارنظرها که با توجه به تماس‌های وی با منتقدان و اصلاح طلبان در فضای رسانه‌ای و سیاسی خبر از اتفاق‌های جدیدی می‌داد متاسفانه موجب وقوع اتفاق خاصی نشد که از آن جمله می توان به عدم بهره گیری از پتانسیل های مغزهای آذربایجانی اشاره نمود.

نکته جالب توجه اینکه رئیس هماهنگی ستادهای مردمی ابراهیم رئیسی در منطقه شمال غرب کشور در اواسط خرداد سال جاری در جمع خبرنگاران گفت: ستاد اقوام در استان‌های شمال غرب شکل گرفته و ماهیت آن ارائه نظرات، دیدگاه ها و برنامه های دکتر رئیسی درباره اقلیتهای دینی و اقوام است و بر اساس بازدیدهای دوره ای که از این ستادها داشته ایم، جلساتی با حضور ارامنه ساکن تبریز و برادران و خواهران اهل تسنن در ارومیه برگزار شده که نشان از درجه اهمیت اقوام مختلف و اقلیتهای دینی است.

جعفر خسروی ادامه داد: آذربایجان شرقی قطعاً یکی از استانهای مورد هدف آیت الله رئیسی می باشد زیرا بحث مهاجرت از استان های شمالغرب به سراسر کشور یکی از آسیبهایی است که جامعه از آن رنج می برد!

وی افزود: استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سرشار از افراد مستعد است که با پیش آمدن مقوله مهاجرت خواه به سایر استانها و خواه به کشورهای دیگر این اندیشه را به وجود آورده که نیاز به توجه جدی به این مناطق را باید در دستور کار قرار داد و اولویت خاصی قائل شد.

خسروی اضافه کرد: تا جایی که در جریان امر هستم توجه جدی ایشان به موضوع بانوان، اقوام ایرانی و اقلیتهای دینی مبرهن است تا شاهد احقاق حقوق حقه خود مبتنی بر قانون اساسی و عدالت علوی در ارکان نظام باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.