“عصرآزادی” از وضعیت نامناسب طرح های نیمه تمام آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛ افتتاح واقعی پروژه های آذربایجان شرقی صبر ایوب می خواهد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی: برخی طرح‌ها به صورت غیراصولی متولد شده‌اند و در حالی که مثلاً ۱۰۰ تومان اعتبار داریم به میزان هزار تومان پروژه متولد شده و این بخش را گرفتار کرده است!

 ? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

رئیس جمهوری می گوید در سفرهای استانی به دنبال کلنگ زدن برای طرح ها و پروژه های جدید نیست و همه تلاش دولت سیزدهم، تکمیل پروژه های نیمه تمام در حوزه های مختلف است تا به اشتغال جوانان و توسعه کشور کمک کند.

باید قبول کرد که ردّ پای پروژه‌ های نیمه تمام عمرانی در نقاط مختلف آذربایجان شرقی دیده می‌شود؛ پروژه‌ هایی که برخی از آنها دهه دوم عمر خود را گذرانده و ناامید از افتتاح و بهره برداری چشم به راه دهه سوم عمر خود نیز هستند!

پروژه‌هایی که بسیاری از آنها بدون مطالعات درست کارشناسی و بدون در نظر گرفتن منابع مالی آغاز به کار کرده و حالا در نیمه راه، رها شده‌اند به طوری که در برخی از آنها پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد مشاهده می‌شود و تنها چند درصد با بهره برداری کامل، فاصله دارند.

با توجه به محدود بودن منابع مالی، اولویت بندی پروژه‌ها و جذب سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی در این میان ضروری به نظر می‌رسد.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، طی سال‌های ۷۶ تا ۹۸ نسبت عملکرد اعتبارات عمرانی به اعتبارات هزینه‌ای به رغم نوسانی بودن در مجموع سیر نزولی داشته به نحوی که به تدریج از ۴۵ درصد در سال ۷۶ به حدود ۱۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است.

▪️متوسط مدت اتمام پروژه های آذربایجان شرقی ۱۳ سال است که به ۲ دهه رسیده اند!

هفته‌ های اخیر رئیس جمهور و مقامات استانی درباره تکمیل طرح‌های بر زمین مانده آذربایجان‌ شرقی از عزم دولت سیزدهم برای اتمام یک هزار و ۵۰۰ طرح نیمه‌تمام در این خطه حکایت کردند.

این در حالی است که برخی از طرح های نیمه تمام در مناطق مختلف آذربایجان شرقی حتی پیشرفت ۹۰ درصدی هم دارند اما گویا به علت نبود اعتبار، نیمه تمام رها شده اند!

البته هزینه مورد نیاز طرح های نیمه تمام نسبت به هزینه های انجام شده آنها در آذربایجان شرقی بسیار ناچیز است و شمار قابل توجهی از آنها با توجه دولت و پیگیری مسئولان استانی و نظارت بر اجرای طرح توسط پیمانکاران در اندک زمانی قابل بهره برداری هستند.

طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه، طرح ریلی میانه – بستان آباد – تبریز و اتمام ایستگاه خاوران به عنوان ایستگاه پایانی، مدول دوم تصفیه خانه تبریز، تکمیل طرح های راه استان، طرح های متروی تبریز، طرح های معدنی آذربایجان شرقی و غیره از جمله طرح های نیمه تمام آذربایجان شرقی محسوب می گردند که نیازمند توجه ویژه و اعتبار اندک هستند تا ظرفیت توسعه ای خود را در استان بگسترانند.

جلب مشارکت سرمایه گذاران، مشارکت بخش خصوصی، حضور میدانی مدیران برای بازدید از پیشرفت طرح ها، استفاده از ظرفیت های تجهیزاتی و قانونی بخش دولتی و هم افزایی ادارات و نهادها در اجرای طرح ها می تواند از عوامل پیشرفت سریع تر در اتمام طرح های نیمه تمام در آذربایجان شرقی باشد.

بنا به اعلام مسئولان استانی، متوسط مدت زمان اجرا و اتمام طرح در آذربایجان شرقی ۱۳ سال است که گاهاً بعضی از آنها به بیش از ۲ دهه نیز می رسند که ساماندهی آنها باید مدنظر استاندار جدید آذربایجان شرقی و اکیپ تخصصی وی قرار گیرد!

▪️مقصر پروژه های نیمه تمام و غیرضروری و تحمیل هزینه به مردم و بیت المال کیست!؟

بنا به اعلام مسئولان استانی، متوسط مدت زمان اجرا و اتمام طرح در آذربایجان شرقی ۱۳ سال است که گاهاً بعضی از آنها به بیش از ۲ دهه نیز می رسد اما امید می رود که با همت مسئولان و دستور رئیس جمهوری این روند اصلاح شود!

استاندار جدید آذربایجان شرقی با اشاره به وجود یک هزار و ۵۰۰ طرح نیمه‌تمام در این استان ارائه برنامه ۴ ساله از سوی دستگاه ها و نهادها را خواستار شد.

زین العابدین خرم افزود: متأسفانه به دلیل بوروکراسی خسته‌ کننده اداری، سرمایه‌گذاران با انگیزه، فرصت فعالیت پیدا نمی‌کنند در حالی که ما باید منّت سرمایه‌گذاران را بکشیم و زمینه فعالیت آن‌ها را فراهم نماییم.

وی بر حل مشکل حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و ادامه داد: رمز حل این مشکل، توجه به مناطق محروم در همه جای استان است و اگر این توجه صورت نگیرد، شاهد افزایش سکونت‌گاه‌های نامناسبی در حاشیه شهرهای بزرگ خواهیم بود که در شأن استان نیست.

خرم، سهمیه استان از طرح جهش تولید مسکن را ۸۰ هزار واحد اعلام کرد و گفت: با توجه به تعهد دولت برای تأمین زمین، دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها زمین‌های مناسب خود را در اختیار این طرح قرار دهند.

وی اضافه کرد: اما آنچه در این بین جای سئوال دارد اینکه آیا سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه قضایی با سوء مدیریت ها و تَرک فعل مسئولان برخورد خواهد کرد؟ و مقصر این همه پروژه نیمه تمام و ناقص و گاه بی کیفیت و حتی غیرضروری و تحمیل هزینه به مردم و بیت المال کیست استاندار سابق آذربایجان شرقی؟ شورای پنجم و شهردار سابق تبریز؟ برخی مدیران کل ادارات استان؟ یا اینکه این افراد هیچ تقصیری ندارند و دولت باید پاسخگو باشد؟!

▪️طی ۲۳ سال گذشته به طور متوسط تنها ۶۷ درصد اعتبارات عمرانی تخصیص یافته است

یک فعال حوزه پیمانکاری در تبریز در خصوص پیامدهای نامشهود طرح‌های ناتمام سطح استان گفت: اتلاف منابع، کاهش عمر مفید پروژه‌ها و بیکاری گسترده عوامل انسانی از جمله این پیامدهاست که براساس گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، تعطیلی پروژه‌های عمرانی، چهار میلیون کارگر فصلی را بیکار و امرار معاش برای ۱۶ میلیون نفر را دشوار خواهد کرد!

مصطفی به نیا افزود: سوق دادن جریان نقدینگی به بخش‌های غیرمولد، معطل ماندن ماشین آلات و تجهیزات، از دست دادن توجیه اقتصادی طرح، کاهش بهره وری بخش دولتی، تخریب بنیان‌های مالی و سازمانی بخش خصوصی، کاهش رشد اقتصادی و بازدهی سرمایه، آثار تورمی بسیار بالا در اقتصاد کشور و توقف یا کاهش تولید ۳۰۰ صنعت کوچک و بزرگ از دیگر پیامدهای نامشهود این نوع طرح‌هاست.

دبیر کمیسیون بهبود فضای کسب و کار و صنعت اتاق بازرگانی تبریز، دلایل اصلی ناتمام ماندن طرح‌های نیمه تمام را مباحث مربوط به اعتبارات و ناکارآمدی نظام فنی و اجرایی طرح‌های عمرانی کشور دانست و تاکید کرد: در بحث اعتبارات عمرانی شامل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، سهم اندک اعتبارات عمرانی نسبت به بودجه کل کشور مطرح است به طوری که بودجه عمرانی سال ۹۹ کل کشور قریب به ۷۰ هزار میلیارد تومان بود که معادل ۳.۵ درصد بودجه کل کشور و پنج درصد بودجه شرکت‌های دولتی بود.

به نیا، عدم تحقق کامل سهم اعتبارات عمرانی را از دیگر مشکلات حوزه اعتباری این طرح‌ها دانست و اظهار کرد: طی ۲۳ سال گذشته به طور متوسط تنها ۶۷ درصد اعتبارات عمرانی تخصیص یافته و در واقع این اعتبارات به عنوان منبعی برای جبران بخشی از کسری بودجه، صرف هزینه‌ های جاری شده است.

به نیا، عدم تبعیت اعتبارات عمرانی از تورم سالانه و ایجاد شکاف عمیق بین بودجه مصوب عمرانی و بودجه جاری را از دیگر اعتباری این حوزه قلمداد نمود.

▪️هزینه‌های جاری که ۹۰ درصد بودجه را شامل می‌شود در حد حقوق کارکنان دولت است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره‌ به پروژه‌های نیمه تمام استان گفت: متأسفانه چرخه ایجاد و تولد برخی از پروژه‌ها معیوب بوده و این طرح‌ها به صورت غیراصولی متولد شده‌اند، در حالی که به عنوان مثال ۱۰۰ تومان اعتبار داریم، به میزان هزار تومان پروژه متولد شده و این بخش را گرفتار کرده است!

داود بهبودی با اشاره‌ به وضعیت بودجه عمرانی ادامه داد: اگر در آمارها بیان می‌شود که سهم بودجه جاری بالا رفته است اما این، بدین معنی نیست که بودجه جاری وضعیت خوبی دارد زیرا سقف کل بودجه به لحاظ محدودیت‌های منابع در حال محدود شدن است و در نتیجه فشار، بیشتر روی پروژه عمرانی وارد می‌شود و از سوی دیگر، هزینه‌های جاری که بالای ۹۰ درصد بودجه را شامل می‌شود تنها در حد حقوق کارکنان دولتی است.

وی با اشاره به انجام اولویت بندی برای پروژه‌ های استانی ویژه و استانی افزود: حدود هزار و ۵۰۰ پروژه نیمه تمام در سطح استان داریم اما باید توجه داشت که این تعداد، زمانی دوهزار و ۵۰۰ پروژه بود و در طول سه سال اخیر اجازه شروع پروژه جدید را نداده‌ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از اختصاص ۱۸۷ میلیارد تومان برای پروژه‌هایی که قابلیت اتمام تا پایان سال را دارند خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر اینها تعدادی از پروژه‌ها در قالب مشارکتی، ماده ۵۶، فاینانس داخلی و بانک‌ها تأمین اعتبار می‌شوند که امیدواریم در فرصت مناسب عملیاتی گردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.